سوغات خرم آباد چیست؟

به گزارش تایمر سرگرمی، خرم آباد بزرگ ترین شهر لرنشین کشور، با آبشارهای زیبا و طبیعت بکر، یکی از بهترین مقاصد سفر در فصل تابستان است. خرم آباد سوغاتی های متنوعی دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

سوغات خرم آباد چیست؟

خرم آباد، شهر آبشارهای زیبا، طبیعت بکر و سرسبز و یکی از جاهای دیدنی استان لرستان، محلی مناسب برای سفر در روزهای گرم تابستان است. خرم آباد بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران است و به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران شناخته می شود. خرم آباد یکی از شهرهای مهم عصر ساسانی بود و مهم ترین اثر تاریخی به جای مانده در خاک این شهر سرسبز، قلعه فلک الافلاک است. در این مطلب به سراغ سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی زیبای خرم آباد رفته ایم تا بیشتر با آن ها آشنا شویم، با ما همراه باشید:

خوراکی ها

نان آردی

شیرینی آردی یا نان آردی یکی از شیرینی های سنتی خرم آباد است که طرفداران بسیاری دارد. این شیرینی ماندگاری بالایی دارد و در تهیه آن از روغن، شکر و آرد استفاده می شود. از جمله طعم های مختلف نان آردی می توانیم به شیرینی آردی گردویی، نخودی و نارگیلی اشاره کنیم.

روغن حیوانی

فرآورده های لبنی یکی از محبوب ترین و مرغوب ترین سوغاتی های خرم آباد است. اطراف خرم آباد و استان لرستان را چمن زارها و جنگل هایی با پوشش گیاهی مناسب پوشانده اند و همین باعث شده دام های این ناحیه از غذای مناسبی برخوردار باشند و کیفیت محصولات لبنی و خوراکی به دست آمده از آن ها بالا باشد. یکی از بهترین منطقه ها تولید و تهیه روغن گیاهی در لرستان، منطقه دلفان است. روغن های حیوانی به دورنگ سفید و زرد تولید می شود و از خواص آن می توانیم به کاهش غلظت خون، کاهش چربی های زائد، شادابی و سفیدی پوست و سم زدایی اشاره کنیم.

شیرینی کاک

کاک یکی از شیرینی های خاص و قدیمی لرستان و خرم آباد است که با ظاهر کاک های امروز فرق دارد. کاک لرستان چهارگوش بزرگ است و روی آن شیره انگور و عسل ریخته می شود. کاک یکی از شیرینی هایی بود که درگذشته در ایام خاص از جمله عید نوروز تهیه می شد. یکی از معروف ترین مغازه هایی که امروز در خرم آباد کاک می پزد، منوچهر تقی زاده است که معروفیت بسیاری دارد و اگر روزی به خرم آباد سفر کردید حتماً کاک های این شیرینی پز را امتحان کنید. در تهیه کاک از روغن حیوانی، شکر، زعفران و آرد تازه استفاده می شود.

حلوا ارده

حلواارده یکی از سوغاتی های خوشمزه و پرطرفدار استان لرستان و شهر خرم آباد است. در این شهر انواع مختلف حلواارده تولید و فروخته می شود که از جمله آن ها می توان به حلواشکری، حلواارده شیره و حلواارده مغز دار اشاره کرد. مواد تشکیل دهنده حلواارده شامل تخم مرغ، هل، چوبک وارده و شکر می شود.

عسل

پوشش گیاهی متنوع منطقه باعث شده تا عسل های بسیار باکیفیتی در منطقه لرستان و خرم آباد تهیه و تولید شود. از جمله فرآورده های جانبی عسل می توانیم به معجون، موم اشاره کنیم که در این منطقه در دسترس است.

برساق

برساق نوعی شیرینی خشک لرستانی است که طرفدارهای بسیاری دارد و در بیشتر شیرینی فروشی های لرستان و خرم آباد به سادگی پیدا می شود. برای تهیه برساق از آرد، شکر، رازیانه، تخم مرغ و شیر استفاده می شود. گاهی در این ترکیب از گردو، دارچین، گلاب و هل هم استفاده می شود.

صنایع دستی

استان لرستان و شهر خرم آباد هم مانند سایر منطقه ها ایران صنایع دستی خاصی دارد. به دلیل زندگی مردم روستان نشین و عشایر در منطقه لرستان و خرم آباد صنایع دستی عشایر در این منطقه تنوع قابل توجهی دارد.

ورشو سازی

ورشو سازی یکی از صنایع دستی پرطرفدار در لرستان و شهرهای این استان است. صنعت ورشو سازی در لرستان قدمتی برابر با 200 سال دارد. ورشو در واقع نوعی فلز سفید است که از مواد مختلفی از جمله نیکل، روی و مس تشکیل می شود. ورشو قابلیت چکش خوری و ذوب شدن خوبی دارد و قالب گیری آن بسیار ساده است، به همین دلیل است که به راحتی می توان از این فلز وسایل مختلفی از جمله سینی، بشقاب، سماور، قوری، استکان، قندان و ...ساخت. سماورهای خرم آباد و استان لرستان از جمله وسایل پرطرفدار است.

جاجیم بافی

در منطقه لرستان هم مانند بسیاری از منطقه ها ایران، جاجیم بافی رایج است. جاجیم های لرستان و خرم آباد معروفیت بسیاری دارند. جاجیم زیراندازی است که هر طرف آن طرح و نقش متفاوتی دارد و در هر منطقه بر اساس سنت های آن منطقه جاجیم بافته می شود.

فصل بهار و پاییز، اوج بافت جاجیم در منطقه لرستان و شهر خرم آباد است چون در این فصل پشم ها به نخ های متنوع تبدیل می شوند و این نخ های زیبا هم به جاجیم هایی با نقش ها و طرح های متنوع. از جمله طرح هایی که در جاجیم های لرستان از آن استفاده می شود می توانیم به دنوموشی، شیروز، گلی و هچه اشاره کنیم.

گیوه

ساخت گیوه در بسیاری از شهرهای ایران رواج دارد و لرستان و شهر خرم آباد هم ازاین دست شهرها است. گیوه نوعی پاپوش سنتی ایرانی است که بسیار سبک و بادوام است و همین خاصیت باعث شده که بسیار مورد استقبال قرار گیرد.

برای دوخت گیوه از نخ قالی، نخ ابریشم، ضایعات چرمی استفاده می شود. برای تهیه کفی جاجیم گاهی از چرم و گاهی از ضایعات چرمی استفاده می شود. گیوه پیشنهاد خوبی برای روزهای گرم تابستان است.

حصیر

خرم آباد و استان لرستان یکی از مراکز مهم بافت حصیر در ایران است. حصیربافی یکی از صنایع دستی قدیمی در ناحیه خرم آباد بوده. برای تهیه حصیر ابتدا حصیر را نرم و مرطوب می کنند و پس ازآن تاروپود را به هم می بافند تا تبدیل به حصیر شود. از حصیر در تهیه زیرانداز، سبد و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود.

نمدمالی

نمدمالی یکی از صنایع دستی محبوب در بروجرد و خرم آباد است. از نمد در تهیه زیرانداز، کلاه، تن پوش و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

خراطی

خراطی هنر تراش و شکل چوب است که در منطقه لرستان و شهر خرم آباد رواج دارد. خراطی از طریق دستگاه هایی خاص انجام می شود و برای تهیه بسیاری از لوازم تزئینی از این هنر استفاده می شود.

قالی بافی و گلیم بافی

عشایر لرستان و خرم آباد در بافت قالی تبحر دارند و قالی های این خطه که به دست عشایر تهیه می شوند رنگ و طرح بسیار خاصی دارند. گلیم بافی هم از جمله هنرهای رایج در این منطقه است که رونق بسیاری دارد. عشایر از پشم حیوانات در تهیه گلیم استفاده می کنند و رنگ های سیاه، سبز، آبی و سفید در گلیم های این منطقه زیاد استفاده می شود.

ماشته بافی

ماشته بافی صنعت دستی فراموش شده ای است که در خرم آباد رواج دارد. ماشته بافی در واقع نوعی دست بافته پشمی و منقوش است که در بیشتر نقاط کشور به جاجیم مشهور است ولی در لرستان و خرم آباد به آن ماشته می گویند.

برای تهیه دست بافته های ماشته بافی از نخ های رنگی با نقش های گل دار و چهارخانه، راه راه، هشت خانه و خانه پنجزاری استفاده می شود. از جمله مصارف ماشته می توانیم به تختخواب پیچ، روانداز، زیرانداز، کیف و سایر وسایل اشاره کرد.

حرمی بافی

حرمی یا ارامی یکی از دست بافته های استان لرستان است که در خرم آباد و بروجرد رواج دارد. درگذشته برای تهیه این دست بافته ها از پشم استفاده می شد ولی امروز از پنبه در تهیه آن استفاده می شود. ابعاد حرمی برابر با یک متر در 70 سانت است و از جمله نقوش استفاده شده در آن می توانیم به گل و پروانه و خطوط موازی اشاره کنیم. از جمله رنگ های پرکاربرد در حرمی بافی قرمز لاکی و سرمه ای است. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به خرم آباد با ما وسایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / loram.ir / روزیاتو / ای نشات
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1964

به "سوغات خرم آباد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات خرم آباد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید