روستایی به قدمت مادها اما ناشناخته ...

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرنگاران/همدان زیر چتر آسمان آبی، روستایی هست چون نگین و گوهری بس زیبا بر دامن کوه همجوارش زریله که گویی به دست خیاط روزگار گلدوزی شده است. چشم انداز طبیعیش در هر فصلی تو را به وجد می آورد.

روستایی به قدمت مادها اما ناشناخته ...

با دیدن این تابلوی چهار فصل طبیعی روستا که نمادی از خلقت باری تعالی است، دلت برای این روستا پرمی کشد. شکوفه های درختان سیب آن عجیب برای رهگذران دلبری می نمایند.

دلت می خواهد در زیر سایه درختان گیلاسش دراز بکشی و لحظه ای طعم چرت گیلاسی را بچشی. بوی عطر موسیر، گل های رنگارنگ، گیاهان دارویی و گل های لاله واژگونش در دشت و کوه و دره ها و چشمه ساران و چمن زارها و باغ های وسیع روستا چه راحت تو را به رویاها می برند.

خانه های پلکانی و تکیه داده به کوه زریله ساخته شده از خشت و سنگ با کوچه های سنگ فرش شده لذت قدم زدن را در تو چه عجیب دوچندان می نماید. گویی به دنیایی رویایی قدم نهاده ای، دلت می خواهد تک تک کوچه ها را سرک بکشی.

پله های سنگی کوچه ها سرازیر به سمت دامن زریله با درختان بید آویزان از دیوار سنگی همسایه و سنگ فرش هر کوچه پس کوچه ای آمیخته با عطر و بوی نان و گرده تازه پخت شده توسط زنان روستا تو را به ذوق می آورد. دلت می خواهد شیب و سرازیری کوچه ها را دوباره بدوی، اصلا انگار خستگی برایت بی معنا می گردد.

حفاظ و نرده های چوبی کنار رودخانه با قطاری از درختان سر به فلک کشیده و خانه رویایی خشتی و سنگی همسایه بر دامن کوه با پله های سنگیش دلت را می برد.

بی اختیار از سرذوق این همه زیبایی، کودکی می شوی و بدون اذن صاحبخانه گوشه دروازه را باز می کنی و سرکی به داخل حیاط می کشی، خودت هم از این جسارت و شیطنت کودک درونت خنده ات می گیرد اما چه کنی که زیبایی طبیعت و چشم انداز دلربای روستا گویی دست به دست هم داده و تو را هیپنوتیزم نموده اند و دل از کف داده ای.

صاحبخانه را در حیاط می بینی، از رد دیده گانت پی به حیرتت از این همه زیبایی برده و انگار این رفتار بچگانه ات برایش کاملا عادی بوده و به این رفتار دیگر عادت نموده است.

پنجره های باز خانه هایشان با چه مهربانی نسیم و نور آفتاب صبح گاهی را به منزل دعوت می نمایند. درختان سر به فلک کشیده بادام و گردو و آن زردآلوهای زرینش چه سخاوتمندانه اجازه چیدن را به تو می دهند. رودها و چشمه ساران بهارانش چه با مهربانی در زیر دامنه کوه های پیرامون و دره هایش جاری است. تاکستان های انگورش چه زیبا در برابر تلألو خورشید می درخشند.

آری اینجا روستای حبشی است، واقع در 26 کیلومتری شهر اسدآباد که در سال 86 به عنوان روستای هدف گردشگری و توریستی شهرستان اسدآباد انتخاب شد. این روستا از روستاهای تاریخی استان همدان در شهرستان اسدآباد با چشم اندازهای طبیعی بسیار زیباست که طرح احیاء و حفاظت از بافت و کالبد با ارزش آن در حال حاضر در فاز نخست اجرا شده است.

کارشناسان میراث فرهنگی، قدمت این روستا را با توجه به مشابهت های ساختار معماری سنتی سنگی و خشتی آن با بقایای تاریخی دوران مادها، به این دوران نسبت می دهند.

چشم اندازهای طبیعی از جاذبه های گردشگری این روستا محسوب می گردد و کوه های اطراف و پیرامون روستا با غارهای مختلف به ویژه در بهار و تابستان مناظر زیبایی را در این روستا پدید آورده است. اما چگونه و با چه راهکارهایی می توان نسبت به جذب گردشگر و معرفی بیشتر این روستای گردشگری اقدام کرد؟

بخشدار پیرسلمان در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه روستای حبشی در سال 86 به عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان اسدآباد انتخاب و معرفی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر این روستا دارای 560 نفر جمعیت با 140 خانوار بوده که اکثریت شغل جمعیت این روستا کشاورزی، باغداری و دامداری است.

یزدان آزرمی با اشاره به اینکه روستای گردشگری حبشی دارای طرح هادی است، گفت: طرح هادی تهیه شده توسط بنیاد مسکن در روستاهای هدف گردشگری توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأیید می گردد که طرح هادی این روستا نیز مورد تأیید نهاده شده است.

وی توضیح داد: تا کنون 40 درصد طرح هادی روستای حبشی به صورت جداره سازی دیوار منازل، محوطه سازی و سنگفرش صورت گرفته است.

آزرمی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی حوزه گردشگری محسوب می گردد، مطرح کرد: از میراث فرهنگی استان و شهرستان انتظار است در راستای جذب گردشگر و بازدیدنمایندگان از این روستای گردشگری با توجه به بکر بودن طبیعت روستا و بافت پلکانی آن اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تبلیغات را در دنیای امروز یکی از مهمترین راهکارهای معرفی روستای گردشگری حبشی برشمرد و ادامه داد: متولیان مربوطه با تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی، نصب تابلو، توزیع بروشور و ... می توانند نسبت به این امر اقدام نموده و بخشداری پیرسلمان نیز در این راستا همکاری لازم را با میراث فرهنگی خواهد داشت.

آزرمی افزود: در حال حاضر این روستای گردشگری فاقد تابلو برای معرفی روستا هدف گردشگری به گردشگران و مسافران است که امیدواریم میراث فرهنگی نسبت به پیگیری تهیه تابلو مناسب اقدام نموده و با تهیه اقلام فرهنگی تبلیغاتی بیش از پیش روستای حبشی را به گردشگران و مسافران معرفی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر گردشگران و بازدیدنمایندگان از روستای گردشگری حبشی افرادی هستند که آشنایی قبلی با این روستا داشته و دارند، اظهار کرد: ضروری است در گام نخست تبلیغات گسترده تری برای معرفی این روستا انجام پذیرد.

آزرمی تکمیل جداره سازی و محوطه سازی روستا را گام بعدی دانست و توضیح داد: پیگیری هایی هم توسط بنیاد مسکن شهرستان و استان صورت گرفته که انتظار می رود برای ادامه تکمیل بهسازی این روستای بکر توسط این اداره اقدام گردد به طوریکه با تکمیل بهسازی روستا بافت خاص و باارزش روستا حفظ و حتی احیاء خواهد شد.

وی اولویت توسعه بخش پیرسلمان را گردشگری مطرح کرد و گفت: با توجه به قرار دریافت تالاب، بقعه امامزاده پیرسلمان و روستای هدف گردشگری حبشی در این منطقه، بخش پیرسلمان اولویت توسعه خود را با تمام توان بر مبنای گردشگری قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به باغات انگور متنوع و بسیار روستای حبشی، گفت: انگور روستای حبشی معروف به انگور حبشی در سطح شهرستان و منطقه و شهرستان های اطراف از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و حرف نخست را در منطقه می زند.

آزرمی با تأکید بر حمایت از باغداران روستای حبشی خاطرنشان کرد: با استفاده از این فرصت می توان نسبت به جذب گرشگر و مسافر و ارتقاء درآمدزایی و ماندگاری جمعیت روستای گردشگری حبشی اقدام کرد.

وی افزود: علاوه بر انگور، روستای حبشی مرکز خشک کردن موسیر و صادرات این محصول به دیگر شهرها و استان ها و نیز تهران است که از این فرصت مناسب نیز در جهت جذب گردشگر می توان به نحواحسن استفاده کرد.

آزرمی با بیان اینکه دررابطه با این دو محصول مهم روستا اقدامات و مذاکراتی با سرمایه گذاران توسط بخشداری پیرسلمان انجام گرفته است، گفت: احتیاج است تا زیرساخت های لازم در این راستا توسط ادارات بنیاد مسکن، میراث فرهنگی و جهادکشاورزی فراهم گردد سپس اقدامات لازم برای جذب سرمایه گذار به عمل آید.

وی ادامه داد: بودجه مصوب کمیته برنامه ریزی شهرستان برای توسعه زیرساخت های روستاهای هدف گردشگری اسدآباد 500 میلیون تومان است که این بودجه به علت شهرستانی بودن تنها به روستای حبشی اختصاص ندارد.

وی در رابطه با اقدام بخشداری پیرسلمان نسبت به معرفی روستای هدف گردشگری حبشی توضیح داد: در بهار سال جاری با حضور 60 عکاس خبری و گزارشگر و خبرنگار تور رسانه ای اصحاب رسانه و مطبوعات استان در بخش پیرسلمان برگزار گردید و روستای حبشی هم مورد بازدید نهاده شد که این امر در راستای معرفی و شناساندن این روستای گردشگری بوده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اسدآباد نیز با بیان اینکه در سال 83 طرح هادی روستای حبشی تهیه و در سال 88 طرح هادی روستا توسط بنیاد مسکن اجرا شده است، گفت: روستای حبشی در سال 86 به عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان انتخاب شد.

محمدکرم معصومی افزود: در حال حاضر در این روستا 10 تا 15 مسکن روستایی مقاوم سازی شده و بیش از 95 درصد از مساکن روستایی حبشی دارای سند مالکیت روستایی هستند.

وی با بیان اینکه در 40 درصد از بافت باارزش روستا کف سازی، جداره سازی و سنگ فرش معابر در فاز نخست انجام گرفته است، گفت: در صورت تخصیص اعتبار نسبت به اجرای فاز دوم و ادامه طرح حفظ بافت باارزش روستای حبشی اقدام خواهد شد.

وی با تأکید بر اجرا و رعایت الگوهای مسکن روستایی توسط اهالی روستا در این روستای گردشگری، خاطرنشان کرد: در این راستا بافت موجود و باارزش روستا باید حفظ گردد.

معصومی در رابطه با ارائه تسهیلات مقاوم سازی به روستای هدف گردشگری حبشی توضیح داد: مردم روستای هدف گردشگری نیز ضمن حفظ بافت موجود و باارزش روستا می توانند همچون دیگر روستائیان از تسهیلات 15 میلیون تومانی با نرخ سود 5 درصد استفاده نمایند.

دهیار روستای حبشی نیز با اشاره به مسائل موجود این روستای هدف گردشگری، اظهار کرد: نیمه کاره باقی ماندن طرح بافت باارزش روستا یکی از مهمترین مسائل روستای حبشی است که فاز نخست این طرح در بخشی از روستا صورت گرفته و اجرای طرح بافت باارزش در مابقی روستا باقی مانده است.

حسین عزیزی عدم دسترسی آسان به معابر سطح روستا و فاضلاب های خانگی را از مسائل نیمه کاره باقی ماندن طرح بافت باارزش دانست و گفت: عدم وجود شبکه های دیجیتال، عدم دسترسی به راه های بین مزارع روستایی و عدم کانال کشی جوی های آبیاری مزارع کشاورزی از اهم مسائلی است که اهالی این روستای هدف گردشگری را آزار می دهد.

وی با اشاره به وجود دو حلقه قنات در روستای حبشی توضیح داد: سال گذشته هر دو قنات این روستا خشک شد که این امر آبیاری مزارع کشاورزی را با مشکل روبرو کرد.

عزیزی با بیان اینکه حفر یک حلقه چاه عمیق عمومی از نقش موثری در راستای آبیاری کشاورزی روستا برخوردار خواهد بود، افزود: ادارات ذیربط می توانند در امر ایجاد یک حلقه چاه عمیق اهالی این روستا را یاری نمایند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد نیز گفت: توسعه زیرساخت های گردشگری در روستای گردشگری بر عهده اداره میراث فرهنگی است.

کامران اکبری شایگان توسعه زیرساخت های گردشگری چون سرویس بهداشتی، پارکینگ، راه و برق تا ورودی روستا را از جمله اموری مطرح کرد که اداره میراث فرهنگی می تواند برای این روستا انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی این اقدامات را تنها تا ورودی روستا می تواند انجام دهد و برای ایجاد زیرساخت های گردشگری امکان ورود به روستا را نخواهد داشت.

اکبری شایگان مطرح کرد: برای انجام این اقدامات توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان، در سال 92 و 93 از دهیار روستا درخواست شد تا نسبت به معرفی زمینی مناسب در راستای ایجاد سرویس بهداشتی و پارکینگ اقدام کند که تا کنون این امر مهم توسط دهیاری روستای حبشی اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار کرد: معرفی روستای گردشگری حبشی یکی از برنامه های اداره میراث فرهنگی شهرستان اسدآباد است که در این راستا این روستای گردشگری را در برنامه های خود به تورها و مناطق گردشگری دیگر معرفی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگاران؛ در خاتمه اینکه روستای حبشی به علت داشتن ویژگی های شاخص از نظر جاذبه های تاریخی و طبیعی و شرایط اقلیمی مطلوب در منطقه به عنوان روستای طرح هدف گردشگری انتخاب شده است اما هنوز تا تحقق کامل این طرح راه طولانی در پیش دارد.

استفاده از جاذبه های متنوع گردشگری در روستاها می تواند فرصت مناسبی برای حمایت از فراوری داخلی و اقتصاد مقاومتی باشد و توسعه پایدار و رونق مالی استان تاریخی همدان را رقم زند.

و اینکه در جذب گردشگر و سرمایه گذار و ایجاد زیرساخت های توسعه گردشگری و بهسازی در روستای حبشی تنها یک اداره متولی نیست و باید تمام ادارات ذیربط نسبت به این امر مهم همکاری و اهتمام داشته باشند.

گفتنی است اختصاص و تخصیص اعتبارات برای روستای گردشگری حبشی در تسریع فرایند تکمیلی فاز دوم بافت باارزش روستا از نقش موثری برخوردار خواهد بود.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار خبرنگاران، منطقه همدان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 793

به "روستایی به قدمت مادها اما ناشناخته ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستایی به قدمت مادها اما ناشناخته ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید