دک کردن دندان اضافی

به گزارش تایمر سرگرمی، در هر قسمتی از دهان ممکن است دندانی به صورت اضافه تشکیل شود و رشد کند. بیشترین شیوع در سمت قدامی دهان و سپس در قسمت انتهایی دهان است. اگر بخواهیم از نظر ظاهر و شکل این دندان ها آنها را تقسیم بندی کنیم، می توان آنها را به 2 گروه شبیه به دندان های اصلی و غیرشبیه اشاره کرد.

دک کردن دندان اضافی

دک کردن دندان اضافی

نویسنده: دکتر سیدمهدی هاشمی*

در هر قسمتی از دهان ممکن است دندانی به صورت اضافه تشکیل شود و رشد کند. بیشترین شیوع در سمت قدامی دهان و سپس در قسمت انتهایی دهان است. اگر بخواهیم از نظر ظاهر و شکل این دندان ها آنها را تقسیم بندی کنیم، می توان آنها را به 2 گروه شبیه به دندان های اصلی و غیرشبیه اشاره کرد.

مزیودنس (دندان اضافی در وسط 2 دندان جلویی فک بالا)، دندانی است که معمولا شبیه سایر دندان ها نیست و به شکل دانه برنج (و البته قدری بزرگ تر از آن) خود را نمایان می کند. به دلیل نوک تیز آن و قرار گرفتن در وسط دو دندان جلو، آن هم در فک بالا در زیبایی لبخند تأثیرگذار است. علاوه بر این، می تواند باعث ایجاد فاصله بین 2 دندان جلویی و به هم خوردن رابطه مناسب دندان های خلفی یا فاصله گرفتن دندان های جلویی بالا از دندان های جلویی فک پایین شود. اگر قبل از رویش دندان های کناری بالا به دندان پزشک مراجعه شود می توان با کشیدن ساده این دندان کمک کرد که دو دندان کناری فک بالا هم بتوانند به صورت مرتب و با فضای مناسب در محل خود به صورت صحیح برویند (در صورتی که مشکل دیگری در فک موجود نباشد). بعد از خارج کردن این دندان با رویش دندان های کناری بالا و دندان های نیش تقریبا فضای آن با این نیروهای رویشی بسته خواهد شد یا احتمالا فضای بسیار کوچکی باقی خواهد ماند. این حالت نیاز بعدی به درمان ارتودنسی را هم بسیار کم خواهد کرد.

همان طور که در خصوص دندان های شیری ذکر شد، احتمال دارد جوانه دندان (دایمی) شروع به تشکیل دندانی شبیه دندان اصلی کند. در این صورت 2 دندان دقیقا مثل هم و دوقلو خواهیم داشت که یک دندان به مجموع دندان های دهان اضافه خواهد کرد. این حالت معمولا در دندان های جلویی و بیشتر در فک پایین رخ می دهد. وجود این دندان به فضای بیشتری در دهان نیازمند است. اگر در حالت عادی دندان های موجود مرتب بوده و فاصله ای نداشته باشند، وجود این دندان اضافی سبب نامرتبی دندان ها می شود. اگر در حالت عادی هم دندان ها نامرتب باشند، رویش این دندان دوقلو شرایط را به مراتب بدتر می کند ولی اگر فرد خوش شانس باشد و در حالت عادی به دلایلی که در بحث فاصله بین دندان ها در شماره های قبلی گفته شد، دارای دندان های فاصله دار باشد، رویش این دندان سبب کمتر شدن فاصله ها یا حتی بسته شدن آنها می شود. در 2 حالت اول که نامرتبی دندانی به وجود می آید درمان ارتودنسی ثابت با حذف دندان های اضافه شرایط را بهبود خواهد بخشید. گاهی هم به دلیل شرایط دهانی و رابطه دندان های 2 فک ممکن است نیازی به خارج کردن آن دندان نباشد و چون شکل تاج این دندان شبیه سایر دندان هاست برای فرد مانند یکی دیگر از دندان های او نقش ایفا کند.

تذکر مهم اینکه دندان های اضافی شبیه دندان های اصلی معمولا در نواحی ای می رویند که در اجداد ما در این نواحی دندان ها اصولا از نظر تعداد، بیشتر بوده اند و به مرور زمان کم کم تعدادشان کاهش یافته است.

پی نوشت ها :

* متخصص ارتودنسی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1786

به "دک کردن دندان اضافی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دک کردن دندان اضافی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید