درمان یک بیماری با دلیل ناشناخته به یاری سلول های بنیادی

به گزارش تایمر سرگرمی، آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس یک بیماری با دلیل ناشناخته است که قرار است شیوه درمانی بر پایه سلول های بنیادی، به هموار شدن جهت درمان آن یاری کند.

درمان یک بیماری با دلیل ناشناخته به یاری سلول های بنیادی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس با ای ال اس یک بیماری با دلیل ناشناخته کشنده و تخریب نماینده اعصاب سیستم حرکتی است. 50 درصد این بیماران طی 3 تا 5 سال بعد از تشخیص، از بین رفته و تنها 20 درصد آنها بین 5 تا 10 سال بعد از آغاز علائم زنده می مانند.

ابتلای بیشتر در آقایان

شیوع بیماری، حدود 16/2 در 100 هزار گزارش شده و آقایان بیشتر از خانم ها به این بیماری مبتلا می شوند. میانگین سنی بیماران، 55 تا 65 سال است.

متاسفانه تا به امروز هیچ داروی موثری جز Reluzole برای درمان این بیماری شناخته نشده است. این دارو، سبب مهار آزادسازی گلوتامات شده و تاحدودی پیشرفت بیماری را کند می نماید.

اخیرا داروی Edaravone در آمریکا و ژاپن برای درمان بیماری مورد تایید قرار گرفته، اما این دارو نیز تاثیر قابل توجهی در درمان بیماری نداشته است.

نویددهنده تحولات بزرگ

طی دهه های اخیر، پیشرفت در بیولوژی سلول های بنیادی، راه را برای درمان های بر پایه سلول در بیماری های نورولوژیک هموار ساخته است. هرچند درمان با سلول های بنیادی هنوز در مراحل ابتدایی بوده و نکات مبهم زیادی در این زمینه به جای مانده است.

با این وجود، این سلول ها نویددهنده تحولات بزرگی در درمان آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس هستند و این امیدواری را به وجود آورده اند که ضریب درمان بالاتری نسبت به معدود داروهای موجود فعلی ایجاد نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1999

به "درمان یک بیماری با دلیل ناشناخته به یاری سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان یک بیماری با دلیل ناشناخته به یاری سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید