به گزارش تایمر سرگرمی، یک مطالعه نو چاقی را به دو زیرگروه مجزا تقسیم می نماید که هر کدام اثرات خاص خود را بر عملکرد بدن ما دارند. این یافته نه تنها می تواند رویکرد دقیق تری را برای تشخیص بیماری های مرتبط با وزن نشان دهد، بلکه می تواند به راه های ویژه تری برای درمان آنها منجر گردد.

در حال حاضر، چاقی با استفاده از مقدار گیری های شاخص توده بدن (BMI) تشخیص داده می گردد ، اما تیم تحقیقاتی تازه می گوید که این رویکرد بسیار ساده است و با نادیده گرفتن تغییرات بیولوژیکی فرد ، می تواند منجر به خطای تشخیص و درمان گردد.

یکی از انواع چاقی که به تازگی شناسایی شده است با توده چربی بیشتر و دیگری با توده چربی و توده عضلانی بدون چربی معین می گردد. در کمال تعجب، محققان دریافتند که نوع دوم با افزایش التهاب مرتبط است که با خطر بیشتر سرطان و سایر بیماری ها مرتبط است.

پس حداقل دو نوع مختلف متابولیک چاقی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های فیزیولوژیکی و مولکولی خاص خود هستند که بر سلامت تأثیر می گذارند.

دانشمندان از داده های 153 جفت دوقلو جمع آوری شده به وسیله پروژه تحقیقاتی TwinsUK بهره برداری کردند و چهار زیرگروه متابولیک را که بر حجم بدن تأثیر می گذارند، ارائه کردند: دو نوع مستعد لاغری و دو نوع مستعد چاقی.

این نتایج سپس در مدل های موش در آزمایشگاه با استفاده از موش هایی که از نظر ژنتیکی یکسان بودند، در یک محیط بزرگ شده بودند و به همان مقدار غذا می خوردند، تأیید شد.

این کنترل ها نشان می دهد که چیزی فراتر از رژیم غذایی، محیط اطراف و ارث تاثیرگذار است. یک شرح محتمل شامل نشانگرهای اپی ژنتیکی است یعنی اصلاحات غیر کدکننده ای که بر مولکول های DNA اعمال می شوند و نحوه خواندن ژن ها را تغییر می دهند. اپی ژنتیک دلیل این است که دوقلوهایی با کد DNA یکسان همواره یکسان نیستند.

این چاقی اپی ژنتیکی توده بدون چربی بیشتر و چربی بالاتر، سیگنال های التهابی بالا و سطح انسولین بالا همراه است.

نوع دوم چاقی به طور تصادفی ایجاد می گردد. شرح دهنده اینکه فراتر از ژنتیک و عوامل محیطی است.

پس تشخیص این نوع چاقی ممکن است درمان های مختلف چاقی - برای مثال تغییر در رژیم غذایی، یا جراحی های کاهش وزن - را تغییر بدهد.

نزدیک به دو میلیارد نفر در سراسر دنیا دارای اضافه وزن هستند و بیش از 600 میلیون نفر مبتلا به چاقی هستند، با این حال ما هیچ چارچوبی برای طبقه بندی افراد بر اساس دلیل چاقی آنها نداریم.

این تحقیق در Nature Metabolism منتشر شده است.

منبع: یک پزشک