خبرنگاران 410 میلیارد ریال در بخش آبخیزداری و آبخوان داری کردستان هزینه می گردد

به گزارش تایمر سرگرمی، سنندج - خبرنگاران - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در سال 98 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای انجام طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، 410 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت و عملیات اجرایی این طرح ها در دست انجام است.

خبرنگاران 410 میلیارد ریال در بخش آبخیزداری و آبخوان داری کردستان هزینه می گردد

سعدی نقشبندی عصر شنبه در حاشیه بازدید از اثربخشی و آبگیری اجرای طرح های آبخوانداری قروه گفت: این طرح ها شامل اجرای عملیات بیولوژیک آبخیزداری در مراتع و جنگل های استان و طرح های بیومکانیک و مکانیکی آبخیزداری و آبخوانداری در 24 زیر حوزه مصوب و دارای مطالعات آبخیزداری است.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه های مکانیکی آبخیزداری در استان کردستان قریب به 300 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که بیشتر از 75 درصد اعتبارات سنوات گذشته است.

نقشبندی اضافه نمود: در مجموع 111 هزار و 500 مترمکعب سازهای سنگی، سنگی ملاتی و بندهای خاکی در استان احداث شده که شامل پنج هزار و 800 مترمکعب عملیات خاکی و 53 هزار و 500 مترمکعب عملیات مکانیکی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه نمود: در دشت های شرق استان 7 بند خاکی و 11 بند سنگی ملاتی احداث شده است.

وی یادآور شد: ایجاد اشتغال موقت در جوامع محلی و جلب مشارکت بهره برداران منابع طبیعی، مهار سیلاب، کنترل و مقابله با فرسایش و هدر رفت خاک، مقابله با انتقال رسوب به مخازن و افزایش عمر مفید سدها، افزایش ذخایر آبی به وسیله کاهش تبخیر و نفوذ دادن آب به سفره های زیرزمینی با هدف توسعه کشاورزی پایدارو توسعه و استقرار پوشش گیاهی از اهداف کلان این طرح ها است.

فرماندار قروه نیزبا اشاره به شرایط دشت های شهرستان گفت: در اجرای پروژه پخش و کنترل سیلاب بسیار پیروز عمل شده و با حمایت مسوولین استان در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح های عظیم دیگری در حوزه های مطالعه شده، هستیم.

حسین الماسی با بیان اینکه با تامین آب مورد احتیاج بخش کشاورزی برآورد شده این شهرستان قادر به تامین 10 درصد گندم مورد احتیاج کشور است، از مسوولان خواست تا از اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در دشت های این شهرستان که از دشت های ممنوعه است، حمایت نمایند.

از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، فراوری محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان عظیمترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و 24 ساعته ارتباطی 1504 گزارش دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 936

به "خبرنگاران 410 میلیارد ریال در بخش آبخیزداری و آبخوان داری کردستان هزینه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 410 میلیارد ریال در بخش آبخیزداری و آبخوان داری کردستان هزینه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید