خبرنگاران چهار بنای تاریخی در خلیل آباد خراسان رضوی به بازسازی احتیاج دارند

به گزارش تایمر سرگرمی، مشهد- خبرنگاران- مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد گفت: مسجد صاحب الزمان(عج)، خانه اصناف در روستای جعفرآباد، بنای امامزاده قاسم (ع) در روستای ارغا و دیوار بیرونی بنای یخدان گلی شهر در این شهرستان به بازسازی و بازسازی احتیاج اضطراری دارند.

خبرنگاران چهار بنای تاریخی در خلیل آباد خراسان رضوی به بازسازی احتیاج دارند

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

محمدجواد بلبلی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: با توجه به این که اعتبارات میراث فرهنگی اندک است می طلبد که خیرین پای کار باشند تا بناهای تاریخی شهرستان به عنوان شناسنامه هر منطقه حفظ و نگهداری شوند.

وی با اعلام خبر شروع کار بازسازی مسجد قلعه خلیل آباد ادامه داد: مسجد جواد الائمه(ع) معروف به مسجد قلعه یکی از بناهای قدیمی شهرستان خلیل آباد است که بر اثر بارش های اخیر قسمتی از سقف آن ریزش نموده است که با همت هیات امنای مسجد و مشارکت میراث فرهنگی بازسازی آن شروع شده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد گفت: به همین دلیل یک سری یاری های اقتصادی از جمله تامین بعضی از مصالح توسط میراث فرهنگی برای تعمیر مسجد صورت گرفته است.

بلبلی اضافه نمود: برآورد اولیه اعتبار مورد احتیاج برای تعمیر و بازسازی مسجد قلعه در شهر خلیل آباد بالغ بر 150 میلیون ریال است و تنها به 50 میلیون ریال آجر احتیاج دارد.

وی با بیان این که مسجد قلعه در نوبت ثبت آثار تاریخی واقع شده است ولی هنوز به ثبت نرسیده است ادامه داد: در شهرستان خلیل آباد 160 اثر تاریخی شناسایی و 11 اثر به ثبت رسیده است اما نگهداری و حفاظت آثار تاریخی به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی به تنهایی از توان میراث فرهنگی خارج است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد گفت: هرچند تعداد بسیار کمی هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی داریم ولی هنرمندانی که آموزش دیده اند بیش از500 نفر هستند و در حال حاضر 10 کارگاه صنایع دستی شامل تارسازی، سفال گری، فرد، چرم سازی یا سراجی سنتی در این شهرستان فعال هستند.

بلبلی اضافه نمود: سفال خلیل آباد حرف زیادی برای گفتن دارد اما یکی از مسائل حوزه صنایع دستی خام فروشی سفال منطقه است.

شهرستان خلیل آباد با دارا بودن 11 اثر تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و 6 اثر معنوی در فهرست آثار ناملموس و دارا بودن جاذبه های متعدد گردشگری همچون آبگرم معدنی در ارتفاعات شمال شهرستان و کویر روستاهای کاهه و جعفرآباد و نیز محور گردشگری پارک جنگلی در فاصله 240 کیلومتری جنوب غرب مشهد مقدس واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 978

به "خبرنگاران چهار بنای تاریخی در خلیل آباد خراسان رضوی به بازسازی احتیاج دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چهار بنای تاریخی در خلیل آباد خراسان رضوی به بازسازی احتیاج دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید