خبرنگاران مرمت سه راسته مجموعه بازار تاریخی زنجان شروع شد

به گزارش تایمر سرگرمی، زنجان - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از آغاز عملیات مرمت سه راسته اصلی مجموعه بازار تاریخی زنجان اطلاع داد و گفت: در امسال با پیگیری صورت گرفته برای مرمت اضطراری سه راسته آسیب دیده علی قلی، صباغ­ ها و راسته اصلی این بازار اعتبار لازم تامین شد و مرمت آن ها در دست اجرا نهاده شد.

خبرنگاران مرمت سه راسته مجموعه بازار تاریخی زنجان شروع شد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه های قدیمی کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

امیر ارجمند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: تامین اعتبار مورد احتیاج در مرحله نخست از محل اعتبارات استانی به مبلغ 120 میلیون تومان است و در ادامه نیز درصدد هستیم با پیگیری های صورت گرفته اعتبارات ملی را نیز برای گسترس عملیات مرمت در سراها و مساجد مجموعه بازار تاریخی زنجان در دستور کار داشته باشیم.

وی در مورد مرمت اضطراری سه راسته آسیب دیده علی قلی، صباغ­ ها و راسته اصلی بازار تاریخی زنجان گفت: این عملیات مرمت بر اساس سرفصل های مرمتی تعریف شده، اقدامات استحکام بخشی پایه ها و دیوارها، ساماندهی کف محوطه ها، ترمیم گنبدهای فروریخته و دیگر اقدامات مرمتی اجرا می گردد.

ارجمند ادامه داد: در اقدام های مرمتی چون بدنه سازی، سبک سازی و بندکشی، استحکام بخشی پی و طاق ها، ساماندهی تاسیسات برقی، استحکام بخشی، عایق کاری و اجرای کانال­ های نای کش انجام می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه بازار زنجان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده در ایران است، گفت: این بنای ارزشمند تاریخی در قلب بافت قدیمی زنجان است و سراها یکی از مهمترین عناصر کالبدی بازار آن هستند که از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همیشه مورد توجه میراث فرهنگی بوده است.

لازم به ذکر است بازار زنجان، هشت راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاش ها وسراج ها دارد.

بازار زنجان پنج مسجد و 2 کاروانسرای مهم را نیز در خود جای داده است. این بازار شامل 2 بخش بالا و پایین است و شهروندان برای ورود به آن 56 راه اصلی و فرعی را در پیش رو دارند و می توانند خرید خود را از بین 940 مغازه و حجره موجود در بازار انجام دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 902

به "خبرنگاران مرمت سه راسته مجموعه بازار تاریخی زنجان شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مرمت سه راسته مجموعه بازار تاریخی زنجان شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید