جزئیات تخصیص بودجه 4 میلیارد دلاری برای حفاظت از یوز آسیایی

به گزارش تایمر سرگرمی، اختصاص بودجه 4 میلیاردی برای حفاظت از یوز آسیایی

مطابق با آنچه که در خبرگزاری های رسمی کشور اعلام شده است، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با توجه به اعلام برنامه پنج ساله به منظور حفاظت از یوزهای آسیایی قرار شده است که بودجه ای برابر با 4 میلیارد دلار در این خصوص به سازمان محیط زیست ایران اختصاص داده شود. به همین دلیل، آقای حمید ظهرابی به تشریح جزئیات برنامه پنج ساله حفاظت از یوز آسیایی در زیستگاه های طبیعی پرداخت و در این خصوص گفت: قرار است که با خروج 50 درصدی دام از خارتوران و میاندشت و همچنین خروج سگ های گله از زیستگاه یوز و گسترش مناطق تحت مدیریت محیط زیست بخشی از برنامه های حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که پنج سال آینده انجام خواهد شد. در ادامه همراه با مجله گردشگری خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره خبر اختصاص بودجه برای حفاظت از یوز آسیایی اطلاعات لازم را داشته باشید.

جزئیات تخصیص بودجه 4 میلیارد دلاری برای حفاظت از یوز آسیایی

همانطور که گفتیم قرار شده است که به منظور حفاظت از یوز آسیایی بودجه ای برابر با 4 میلیاد دلار به سازمان محیط زیست اختصاص داده شود و این خصوص حمید ظهرابی به خبرگزاری های رسمی کشور این طور گفته است که: خروج 50 درصدی دام از خارتوران و میاندشت، خروج سگ های گله از زیستگاه یوز و گسترش مناطق تحت مدیریت محیط زیست، بخشی از برنامه های حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که پنج سال آینده انجام خواهد شد. افزایش امکانات حفاظتی در مناطق تحت مدیریت، افزایش تعداد محیط بانان، طراحی و اجرای سامانه جهت پایش سیستماتیک یوز در زیستگاه ها و خروج 50 درصدی دام از خارتوران و میاندشت به عنوان زیستگاه های اصلی یوز آسیایی بخش دیگری از برنامه ریزی های حفاظت از یوز طی پنج سال آینده است.

همچنین در ادامه این خبر معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در مورد خروج سگ های گله از این منطقه اشاره کرد و گفت با خروج 75 درصد سگ های گله آسیب رسان به یوز از زیستگاه یوزپلنگ های آسیایی کمتر می شود و چراکه مطابق با پیش بینی های اجرا شده بخشی از مخاطرات مربوط به سگ های گله به این شکل می تواند مدیریت شود. علاوه بر این، قصد داریم سگ هایی که به یوز آسیب نمی زنند و در عین حال وظیفه حفاظتی از دام را هم انجام می دهند؛ جایگزین سگ های گله آسیب رسان کنیم.

مطابق با آنچه که حمید ظهرابی در مورد اختصاص بودجه 4 میلیارد دلاری گفته است اینطور تصور می شود که ایمن سازی مسیرهای تردد یوز در زیستگاه های طبیعی، از برنامه های پنج ساله سازمان محیط زیست است تا بتوانند بر این اساس در پنج نقطه ناایمن و پرحادثه با کمک وزارت راه، کارهای لازم برای ایمن سازی را انجام دهند.

با بررسی های صورت گرفته تعیین است که تنها 40% از رفت و آمدهای یوزهای آسیایی در منطقه ای که تحت محیط زیست است صورت می گیرد. براساس گفته های آقای حمید ظهرابی به خبرگزاری های رسمی کشور تمام زیستگاه هایی که احتمال جابه جایی و زیست یوزپلنگ در آن وجود دارد، شناسایی اند. گویا قرار است که در برنامه های پنج ساله حفاظت از یوزها، این زیستگاه ها در قالب مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع یا قرق اختصاصی تحت مدیریت قرار بگیرد. با انجام این برنامه سطح تحت مدیریت سازمان محیط زیست که در دایره زیستگاه یوز آسیایی قرار می گیرد، از شش میلیون هکتار به 11 میلیون هکتار می رسد.

معاون محیط زیست طبیعی در ادامه صحبت های خود از تامین بودجه های مورد نیاز برای اجرای این برنامه پنج ساله خبر داد و گفت:

در ادامه صحبت هایی که معاون محیط زیست طبیعی در مورد اختصاص بودجه برای حفاظت از یوز آسیایی با خبرگزاری های رسمی کشور داشت، از تامین بودجه های مورد نیاز برای اجرای برنامه 5 ساله خودش خبر داد و گفت:

حدود 4 میلیون دلار بودجه به مدت 5 سال برای حفاظت از یوز آسیایی اختصاص داده شده است که از بودجه سازمان های محیط زیست و کمک های مالی برنامه برنامه عمران ملل متحد و حمایت از اسپانسرهای داخلی و سایر نهادهای بین المللی تامین شده است. در این زمینه مذاکراتی صورت گرفته است و نهادهای بین المللی برای مشارکت در این برنامه نیز اعلام آمادگی کرده اند.

سازمان محیط زیست در این خصوص گفته است که علاوه بر برنامه های پنج ساله حفاظت از محیط قصد دارد تا با استفاده از روش های نوین و با همکاری های متخصصان خارجی و برنامه های تکثیر در اسارت یوزهای آسیایی نیز در پی بگیرد. بخش از این برناه مربوط به لقاح مصنوعی است که به نظر می رسد سازمان محیط زیست تمرکز زیادی بر روی این کار دارد و برای استفاده از رحم اجاره ای یوز آفریقایی را برای تکثیر این گونه در اسارت یوز آسیایی نیز قرار خواهد گرفت.

با توجه به این که همه فعالان و دوستداران محیط زیست در جریان انقراض یوزپلنگ آسیایی هستند و در جریان این هستند که این گونه کم یاب آسیایی مطابق با آخرین آمار رسمی که منتشر شده در مورد جمعیت آن در سال 2016 کمتر از 40 قلاده بوده و کارشناسان این حوزه بر این اعتقاد هستند که با انتشار اطلاعات جدید تعیین می شود شرایط این گونه در ایران وخیم تر از چیزی است که تا به امروز عنوان شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 954

به "جزئیات تخصیص بودجه 4 میلیارد دلاری برای حفاظت از یوز آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تخصیص بودجه 4 میلیارد دلاری برای حفاظت از یوز آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید