بی پولی و بی سندی؛ مشکل دانشگاه دیار سیدجمال الدین اسدآبادی

به گزارش تایمر سرگرمی، دانشگاه سیدجمال در سال 90 با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پذیرش دانشجو در دانشکده های فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی کار خود را در شهرستان اسدآباد شروع کرد.

بی پولی و بی سندی؛ مشکل دانشگاه دیار سیدجمال الدین اسدآبادی

به گزارش خبرنگاران، منطقه همدان، ساخت و احداث سایت اصلی این دانشگاه و دانشکده فنی و مهندسی به مساحت 12 هکتار با زیربنای 5 هزار و 500 متر در 4 طبقه در سال 94 با بودجه ای افزون بر 8 میلیارد و 800 میلیون تومان در یک قرارداد 18 ماهه شروع شده و هفته دولت سال 95 با حضور استاندار وقت به بهره برداری رسید، این پروه از جمله پروژه های شاخص شهرستان در سال 94 و 95 بود که با سرعت قابل تحسینی بدون هیچ تعلل و وقفه ساخته و احداث شد.

افتتاح و بهره برداری این پروژه دانشگاهی در دیار سیدجمال الدین اسدآبادی مزین به نام سیدجمال شور و شوقی بس وصف ناپذیر را در بین دانشجویان و مردم اسدآباد به وجود آورد چرا که این امر حاکی از به گوش رسیدن آهنگ و شتاب رو به توسعه این شهرستان داشت تا اسدآباد هم با وجود دانشگاه هایی چون دانشگاه سیدجمال، دانشکده علوم پزشکی، پیغام نور، دانشگاه آزاد و علمی- کاربردی بتواند در بین دیگر شهرستانها و استان حرفی برای گفتن داشته باشد و حتی خود را سروگردنی بالاتر از دیگر شهرستانها در بحث توسعه دانشگاهی بداند.

در حالیکه بیش از 3 سال از ساخت سایت دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی می گذرد اما متأسفانه هنوز زمین سایت این دانشگاه فاقد سند بوده و تا کنون دانشگاه پیروز به اخذ سند زمین دانشگاه نشده و این امر موجب شده دانشگاه سیدجمال نتواند از ردیف بودجه برای ساخت و ساز دانشکده و اجرای مجموعه طرح های عمرانی جدید دانشگاه استفاده کند، حال آن که این دانشگاه درنظر دارد مطابق برنامه جامع خود در قالب چهار دانشکده فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم پایه برنامه آموزشی و پژوهشی خود را دنبال کند.

رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی در این باره در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه سال جاری بودجه عمرانی ابلاغی این دانشگاه با وجود نو پا و جوان بودن 270 درصد و میزان بودجه عمومی و هزینه ای 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و اعتبارات خوبی به دانشگاه رسیده است، اظهار کرد: در بین دانشگاه ها این میزان بودجه مالی و عمرانی، بسیار خوب و مطلوب به شمار می رود که باید با همت و پیگیری بتوانیم تا سرانجام سال نسبت به جذب اعتبار فوق اقدام کنیم.

دکتر حمید گودرزی افشار با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه عمرانی، منع دارد و بودجه عمرانی تنها برای یک پروژه تحت عنوان تعمیر، تجهیز و محوطه سازی دانشگاه بوده و هیچ پروژه جدیدی برای ما تعریف نمی نمایند، اضافه نمود: علت ندادن پروژه جدید به این دانشگاه آن است که زمین این دانشگاه سندش به نام دانشگاه نیست و تا سند زمین را نگیریم نمی توانیم برای طرح و ساختمان جدیدی اعتبار لازم دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاهی که با همت و پیگیری های مسئولان شهرستان میزان بودجه عمرانیش نسبت به سال گذشته دارای 270 درصد افزایش باشد، خواهد توانست اعتبار و پروژه های خوبی هم بگیرد، ادامه داد: نداشتن سند زمین دانشگاه موجب شده نتوانیم در این رابطه اقدام کنیم.

گودرزی افشار با اشاره به اینکه با اداره راه و شهرسازی و شهرداری در رابطه با سند زمین دانشگاه دارای مشکل هستیم، اعلام نمود: این ادارات پول زمین دانشگاه را می خواهند که مطالبه آنان به جاست. برای دریافت سند دانشگاه سیدجمال باید 800 میلیون تومان به شهرداری و راه و شهرسازی پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه در نخستین نامه ای که در سال 91 نوشته شده زمین دانشگاه 56 هکتار قید شده و بعد از آن 12 هکتار زمین به دانشگاه واگذار شده است، بیان کرد: ردیف خرید زمین در بودجه ما طبق قوانین بالادستی دیده نمی شود اما ادارات راه و شهرسازی و شهرداری می توانند ما را یاری نموده و سند زمین را به ما بدهند تا ضمن تعریف پروژه ای برای دانشگاه و دریافت ردیف بودجه، به نحوی پول زمین سند شده را نیز پرداخت و تسویه کنیم.

رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآباد با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت دانشگاه به این منوال شده که چون پول نداریم به ما سند زمین دانشگاه را نمی دهند و چون سند نداریم به ما ردیف بودجه برای طرح های جدید نمی دهند، اظهار کرد: در صورتی که زمین دانشگاه دارای سند باشد در حال حاضر می توانیم درخواست دو پروژه شامل احداث دانشکده علوم انسانی و سلف سرویس جدید برای دانشگاه به منظور اخذ بودجه داشته باشیم که متأسفانه نداشتن سند مانع این امر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر محوطه سازی و دیوارسازی دانشگاه را با هزینه ای افزون بر 1.5 میلیارد تومان انجام داده ایم، افزود: یک زمین چمن مصنوعی برای دانشگاه مدنظر داریم که صندوق رفاه برای احداث این زمین چمن 270 میلون تومان اعتبار پرداخت می نماید اما شرط لازم این امر داشتن سند بوده که نسبت به این امر نمی توانیم اقدام کنیم و برای ساخت و ساز دانشکده و مجموعه های جدید نیازمند همکاری ادارات راه و شهرسازی و شهرداری در بحث سند زمین دانشگاه هستیم.

گودرزی افشار تعداد دانشجویان این دانشگاه را 1200 دانشجو در 10 رشته تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در 4 گرایش دانشگاه جامع شامل کشاورزی، علوم انسانی، فنی مهندسی و علوم پایه اظهار داشت و گفت: رشته های تحصیلی این دانشگاه رشته های کاربردی چون آی تی، مهندسی عمران، نقشه کشی، علوم تربیتی، شیمی، تاریخ، جغرافیا و ... بوده که بعضی از رشته های این دانشگاه غالبا در سطح استان وجود ندارد و یا دارای ظرفیت محدودی هستند.

وی دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی را موتور متحرک شهرستان دانست و توضیح داد: جهت توسعه و شکوفایی شهرستان در ارتقاء مراکز علمی و دانشگاهی بوده که توجه به پیشرفت و توانمندی دانشگاه ها از نقش موثری در رونق مالی منطقه و شهرستان برخوردار خواهد بود.

مدیر اداره راه و شهرسازی شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار خبرنگاران گفت: قانون واگذاری زمین این است که به هر شخص حقیقی یا حقوقی که زمینی واگذار می شود، در قرارداد ذکر شده و براساس یک مدت 6 ماهه یا یکساله باید زمین منجر به ساخت و ساز شود و پروانه بگیرد و در صورتی که زمین واگذار شده منجر به ساخت و ساز نشود، قرارداد لغو شده و زمین به راه و شهرسازی بازمی شود همچنین در قرارداد قید شده شرط انتقال سند آن بوده که سرانجام کار ارائه داده و مبلغ زمین را به طور کامل تسویه نمایند.

زینب کرمیان با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی موظف است به ادارات دولتی به قیمت منطقه ای زمین واگذار کند، اعلام نمود: طبق قانون تا زمانی که دانشگاه سیدجمال الدین اقدام به تسویه نکند امکان ارائه سند و انتقال سند زمین به دانشگاه وجود ندارد و در قرارداد نیز قید شده و دانشگاه در جریان این امر و شروط است اما در این قضیه شانه خالی می نماید.

سرپرست شهرداری اسدآباد نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: در سال 75 حدود 40 هکتار زمین در گردنه و ورودی شهر توسط راه و شهرسازی در راستای توسعه فضای سبز و احداث پارک شهید مدنی به شهرداری شهر واگذار شد که شهرداری نیز نسبت به احداث این طرح اقدام کرد و با توجه به اینکه سند زمین 40 هکتاری به نام شهرداری انتقال نیافته بود بخشی از زمین به درخواست دانشگاه سیدجمال به این دانشگاه برای احداث سایت دانشگاه واگذار شد.

محمد جمور توضیح داد: با واگذاری بخشی از زمین به دانشگاه از همان موقع اختلاف نظر بین شهرداری و راه و شهرسازی به وجود آمد که در این اختلاف نظرها، شهرداری بر این نظر بود که این زمین حدود 20 سال است که در تملک و اختیار شهرداری است و راه و شهرسازی هم بر این امر استناد داشت که سند را به نام شهرداری انتقال نداده و زمین کماکان در مالکیت راه و شهرسازی قرار گرفته است. به هر حال در زمان فرماندار وقت طی اقدامات و موافقت اعضای شورای شهر 12 هکتار از 40 هکتار زمین فوق به دانشگاه سیدجمال الدین واگذار شده است.

سرپرست شهرداری اسدآباد در رابطه با بحث عوارض و تسویه حساب دانشگاه با شهرداری اظهار کرد: شهرداری هر چه راه حل و تشریفات قانونی باشد، مطیع ضوابط قانون خواهد بود.

فرماندار شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار خبرنگاران گفت: در حال حاضر اداره راه و شهرسازی برای انتقال سند به نام دانشگاه سیدجمال نیازمند ارائه سرانجام کار توسط دانشگاه براساس ضوابط و قوانین بوده و شهرداری هم برای بحث سند درخواست تسویه حساب از دانشگاه را دارد.

مجید درویشی با بیان اینکه مهم این است که در زمین واگذار شده به دانشگاه بلافاصله پس از واگذاری ساخت و ساز اجرا شده، توضیح داد: باید طی جلسه ای با راه و شهرسازی و شهرداری و دستگاه های مرتبط استانی با هماهنگی، به نحوی با تدبیر لازم سند دانشگاه زده شود و پرونده در شهرداری به جریان بیفتد و حساب و کتاب دانشگاه در این راستا معین شود و با یکدیگر زمانی را برای پرداخت معین نموده و دانشگاه نسبت به تسویه اقدام کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید مانع توسعه دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی شویم، افزود: باید موضوع سند دانشگاه را با راه حلهایی مناسب پیگیری کنیم.

در سرانجام اینکه نبض پیشرفت و توسعه هر جامعه ای از دانشگاه ها رقم می خورد و دانشگاه ها موتورمحرکه توسعه، پیشرفت و عزت در جامعه هستند و برای حصول به نتیجه مطلوب در راستای شتاب توسعه شهرستان اسدآباد نیز با وجود دانشگاهی چون سیدجمال الدین مرتفع شدن مشکل پیش پای این دانشگاه با همکاری و همت مسئولان ارشد شهرستان و دستگاه های ذیربط و مسئولان امر ضرورت داشته تا با توسعه پروژه های عمرانی بیشتر خود این دانشگاه روح تازه ای به شتاب توسعه دیار سیدجمال الدین بدمد.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار خبرنگاران،منطقه همدان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 382

به "بی پولی و بی سندی؛ مشکل دانشگاه دیار سیدجمال الدین اسدآبادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی پولی و بی سندی؛ مشکل دانشگاه دیار سیدجمال الدین اسدآبادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید