برنامه ریزی برای گذر از تابستان بدون خاموشی ، افزایش 8 هزار مگاواتی ظرفیت فراوری برق

به گزارش تایمر سرگرمی، تابستانی بدون خاموشی حاصل فعالیت های وزارت نیروی دولت سیزدهم در سال گذشته بود که وزارت نیرو همه کوشش خود را به کار گرفته تا تابستان سال جاری هم بدون مشکل در تأمین برق سپری گردد و در این راستا تا شروع پیک فصل گرما 7 هزار و 889 مگاوات به ظرفیت فراوری برق افزوده خواهد شد.

برنامه ریزی برای گذر از تابستان بدون خاموشی ، افزایش 8 هزار مگاواتی ظرفیت فراوری برق

به گزارش خبرنگاران، تابستان سال 1399 بود که مردم با خاموشی های بدون اطلاع قبلی و گسترده روبرو شدند و همیشه نگران این بودند که تا چه زمانی این خاموشی ها ادامه خواهد یافت.

این روند ادامه داشت تا آنکه دولت سیزدهم با درک شرایط و برنامه ریزی، همه کوشش خود را به کار گرفت تا از این دغدغه مردم بکاهد.

بر همین اساس از زمان معین علی اکبر محرابیان به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم تکلیف برای برطرف خاموشی ها در دستور کار وی نهاده شد. وی از همان روزهای نخست به تدوین 140 برنامه برای برطرف خاموشی ها پرداخت تا با اجرای دقیق همه آنها این نگرانی مردم برطرف گردد.

مدیرعامل توانیر در این باره گفته بود: سال گذشته بین 12 تا 15 هزار مگاوات ناترازی صنعت برق داشتیم که امسال با مجموع اقدام های صورت گرفته رضایت عمومی را به همراه داشت.

آرش کردی اضافه نمود: اگر امسال (1401) با همان رویه سال گذشته ادامه می یافت، ناترازی بیشتری در انتظار بود، اما طراحی برنامه افزایش 35 هزار مگاواتی به وسیله وزیر نیرو مانع این کار شد.

وی تاکید نمود: تدوین یکصد برنامه عملیاتی نیز سبب شد سال گذشته (1401) بتوانیم بدون خاموشی سپری کنیم.

این مقام مسئول اعلام کرد: علاوه بر اینها هیچ خدشه ای در قراردادهای صادراتی کشور در بخش برق ایجاد نشد و واردات بیشتری هم احتیاج نشد.

مدیرعامل توانیر گفت: کوشش شد محدودیت های برقی موجب کاهش فراوری در سایر صنایع و در پی آن افزایش قیمت ایجاد نگردد و بر همین اساس به گونه ای برنامه ریزی شد تا در سه ماهه نخست سال، فراوری با مشکل روبرو نگردد و تابستان هم از ادامه آن بدون مشکل باشد.

کردی با بیان اینکه برای مدیریت مصرف 456 هزار تفاهم نامه با بخش های مختلف امضا شد، گفت: در مجموع 9 هزار و 842 مگاوات جمع برنامه های مدیریت بار، جابه جایی و کاهش استراتژیک بار و مدیریت مصرف خانگی حاصل شد. اعمال برنامه ها سبب شد بخش خانگی بدون خاموشی باشد و بخش صنعت نیز با رشد مصرف همراه گردد.

شروع افزایش ظرفیت فراوری برق

بر اساس این گزارش، وزارت نیرو مصمم شده تا تابستان بدون خاموشی را برای تابستان 1402 رقم بزند و بر همین اساس برنامه افزایش ظرفیت فراوری برق کشور را از 1401 شروع نموده است.

بر اساس این برنامه مقرر است تا شروع پیک تابستان امسال 7 هزار و 889 مگاوات به ظرفیت فراوری برق از روش های مختلف اضافه نموده گردد. نیروگاه های حرارتی در این میان وظیفه افزایش 3 هزار و 26 مگاوات ظرفیت خود را برعهده گرفته اند که تا تابستان به انتها برسد.

بخش صنایع هم امسال به احداث نیروگاه های حرارتی قرار است یک هزار و 478 مگاوات به ظرفیت فراوری برق اضافه نموده و علاوه بر استفاده خود مازاد فراوری را به شبکه سراسری دهند. 730 مگاوات هم به وسیله به مدار آوردن نیروگاه های آسیب دیده تأمین خواهد شد و علاوه برآن یک هزار مگاوات هم به وسیله برطرف محدودیت های فراوری واحدهای حرارتی تأمین خواهد شد.

ارتقای ظرفیت عملی فراوری نیروگاه های حرارتی و برق آبی به اندازه 5.5 مگاوات از دیگر اقدام ها برای افزایش ظرفیت فراوری برق است که تا قبل از پیک امسال اجرایی خواهد شد. 850 مگاوات هم به وسیله احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تأمین می گردد و نیز 290 مگاوات هم مولدهای مقیاس کوچک به مدار خواهند آورد.

اجرای 140 برنامه برای گذر از پیک تابستان 1402

مدیرعامل شرکت فراوری، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: 140 برنامه عملیاتی معین برای گذر از پیک تابستان 1402 تدوین شده است.

آرش کردی خاطرنشان ساخت: برنامه عملیاتی مذکور در چهار سرفصل تدوین شده است.

وی ادامه داد: برنامه تدوین شده حاوی پیش بینی های لازم در توسعه هوشمندسازی و رویت و کنترل پذیری شبکه و ابزارهای مورداحتیاج است.

مدیرعامل توانیر گفت: برنامه تدوین شده مواردی چون تمرکز صنعت برق برای عبور پیروز از زمستان امسال، اولویت بندی و اجرای برنامه های تدوین شده با جهت گیری برطرف نقاط ضعف برنامه های 1401، انضباط مالی در اجرای پروژه های مدون پیک 1402، وصول مطالبات، پیگیری تأمین منابع مالی با استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی موجود و غیره را شامل می گردد.

همایون حائری معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار مالی ایرنا گفت: وزارت نیرو همه کوشش خود را به کار گرفته تا تابستان سال 1402 هم بدون مشکل در تأمین برق سپری گردد. کوشش شده برای تابستان نیروگاه ها آماده شوند.

وی ادامه داد: بعلاوه نیروگاه های جدیدی را وارد مدار خواهیم کرد. برنامه تعمیرات نیروگاهی به جد در حال اجرا است و امید است تا قبل از تابستان به اتمام رسیده و بتواند برق مورد احتیاج را تأمین کند.

حائری گفت: کار بزرگی که از سال گذشته شروع شد و در رابطه با مدیریت مصرف بود و امسال هم تداوم خواهد داشت تا از این طریق هم بتوان مسائل را کم تر کرد.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفت: همه باید کوشش کنیم تا بتوانیم تابستان 1402 را با شرایط خوبی سپری نموده و به انتها برسانیم و همه کوشش ها بر این است که خاموشی نداشته باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 فروردین 1402 بروزرسانی: 12 فروردین 1402 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2202

به "برنامه ریزی برای گذر از تابستان بدون خاموشی ، افزایش 8 هزار مگاواتی ظرفیت فراوری برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای گذر از تابستان بدون خاموشی ، افزایش 8 هزار مگاواتی ظرفیت فراوری برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید