این لکه های سیاه روی گیاه نعنایم چه هستند؟

به گزارش تایمر سرگرمی، همه ما می دانیم که نعنا گیاه سرسختی است و به این زودی ها مسئله ای برایش پیش نمی آید، اما گاهی حتی گیاهان مقاومی مانند نعنا هم دچار بیماری می شوند.

این لکه های سیاه روی گیاه نعنایم چه هستند؟

لکه های سیاه روی برگ های گیاه نعناتان چیزی نیستند جز علائم بیماری قارچی. این لکه ها ممکن است به خاطر ابتلای گیاه به بلایت برگ یا زنگ نعنا بر روی نعنا پدید آمده باشند. زمانی که مشاهده کردید برگ های نعناتان دارای لکه های سیاه شده است مهم ترین نکته این است که سریع عمل کنید تا از توسعه بیشتر و وخیم شدن بیماری گیاه و انتقال آن به گیاهان دیگر جلوگیری کنید.

همانطور که همواره گفتیم یکی از برترین راه های مبارزه با بیماری ها پیشگیری از به وجود آمدن آنها است و چه پیشگیری بهتر از نگهداری درست از گیاه و فراهم کردن احتیاجهایش. در زیر اساسی ترین احتیاجهای گیاه نعنا را آنالیز می کنیم:

نعنا تا حدی سایه را تحمل می نماید اما برای رشد خوب به حداقل 3 تا 4 ساعت آفتاب مستقیم احتیاج دارد. مکانی را برای گذاشتن گلدان نعنا انتخاب کنید که علاوه بر داشتن آفتاب مستقیم در چند ساعت از روز، گردش هوای خوبی هم داشته باشد. گلدان را نزدیک پنجره یا در بگذارید و یا در صورت داشتن، در بالکن قرار دهید که مکانی عالی برای پرورش نعناهایتان است.

محیط های کشت غیر خاکی برترین گزینه برای پرورش نعنا هستند. شما می توانید آن را خودتان بسازید! 4 یا 6 قسمت پیت ماس را با 1 قسمت پرلیت و 1 قسمت ورمیکولیت مخلوط کنید. اگر می خواهید خاک را قوی تر کنید با استفاده از کودهای مایع موجود در بازار آن را کوددهی کنید؛ و یا 1 قسمت پیت ماس یا کوکوپیت را با 1 قسمت پرلیت (در صورت پیدا نکردن پرلیت شن هم گزینه خوبی است) و یک قسمت کمپوست و 1 قسمت خاک استرلیزه باغبانی مخلوط کنید. سبزیجات را نباید بیش از حد کوددهی کرد چرا که طعم و مزه شان عوض می گردد. نعنا را هر از گاهی با استفاده از کودهای دارای تمام عناصر و قابل حل در آب کوددهی کنید. هم چنین می توانید سطح گلدان را با استفاده از کمپوست مالچ پاشی کنید.

نعنا خاک مرطوب را دوست دارد اما به خاطر داشته باشید خاک مرطوب نه بیش از حد خیس! در خصوص آبیاری نعنا باید دقت کنید (به خصوص در زمستان). گیاه را 2 با در روز آبیاری نکنید (مگر اینکه هوا خیلی گرم باشد و در طول یک روز آب خاک خشک گردد). تنها کاری که باید بکنید این است که آن را در هر بار، خوب آبیاری کنید و حواستان باشد خاک اندکی مرطوب باشد. همین!

نعنا هوای متعادل را می پسندد و از سرما خوشش نمی آید! پس آن را از معرض هوا یا بادهای سرد دور نگه دارید. اگر در محلی با آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید نعناهاتان را از معرض هوای گرم دور نگه دارید و آبیاری را هم منظم تر کنید. دمای داخل خانه باید بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد در روز و 13 تا 15 درجه سانتی گراد در شب باشد.

حالا که با روش صحیح نگهداری از نعنا آشنا شدید به سراغ بیماری های قارچی می رویم که علائم آنها ایجاد لکه های سیاه بر روی برگ است:

بلایت برگ

بلایت برگ زمانی نعنا را درگیر می نماید که گیاه به دلیل دیگری ضعیف شده باشد، اکثرا نعنا بعد از ابتلا به بیماری زنگ (که آن هم یک بیماری قارچی است) به بلایت برگ مبتلا می گردد. با اینکه بیماری معمولی نیست اما بد نیست علائمش را بدانید. بلایت برگ باعث سیاه شدن برگ ها و افتادن آنها قبل از بالغ شدن شان می گردد. نعنای تان ممکن است هر زمانی به این بیماری دچار گردد اما قارچ مولد بیماری بیشتر در هوای سرد و خفه زمستان، یا پاییز سرد و مرطوب و یا بهار به گیاه حمله می نماید.

زنگ نعنا

احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر از بلایت برگ است. این گیاه نعنا را ضعیف می نماید و اگر نادیده گرفته گردد مقدمات حمله بلایت برگ را فراهم می نماید. نشانه های زنگ نعنا در ابتدا به صورت نقاط نارنجی و در اواخر بهار یا تابستان بر روی برگ ظاهر می شوند. در اواخر تابستان زنگ نعنا به رنگ زرد درمی آید و در پاییز نقاط سیاه رنگ می شوند. این نقاط سیاه در واقع اسپورهای قارچ مولد بیماری زنگ نعنا است.

گیاهان بیمار را دور بیاندازید

اگر بیماری زنگ نعنا در گیاه تان پیشرفت زیادی نموده، به سرعت گیاه را از خاک درآورید و آن را دور بیاندازید. بهتر است قبل از اینکه لکه های روی برگ به رنگ سیاه درآیند این کار را کنید. اما حتی بعد از این مرحله هم می توانید با دور انداختن گیاهان بیمار از شیوع بیماری جلوگیری کنید. اگر متوجه نشانه های اولیه بیماری زنگ در دیگر گیاهان نعناتان شدید، برگ های آلوده را از گیاه جدا کنید. گیاهان نعنایی که به بیماری بلایت مبتلا شده اند هم باید دور انداخته شوند چرا که درمانی برایش نیست.

وسایل تان را تمیز نگه دارید

زمانی که بعضی از نعناهاتان به بیماری زنگ یا بلایت مبتلا شده اند باید وسایل باغبانی که برای آنها استفاده می کنید را مرتبا ضدعفونی کنید تا گیاهان سالم تان مبتلا نشوند. ظرفی را با 1 قسمت الکل طبی و 1 قسمت آب پر کنید و وسایل هرس یا دیگر وسایل باغبانی تان را در آن فرو ببرید تا ضد عفونی شوند، حتی دستان تان را هم در این محلول فرو نموده و آنها را هم تمیز کنید.

منبع: فوت و فن / hunker.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2094

به "این لکه های سیاه روی گیاه نعنایم چه هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این لکه های سیاه روی گیاه نعنایم چه هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید