افزایش سالمندان رها شده از سوی خانواده

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرنگاران : فعالان اجتماعی از افزایش سالمندان و به ویژه زنان سالمند رها شده در خیابان ها و ارجاع آن ها به مراکز ارائه خدمت به آسیب دیدگان اجتماعی طی ماه های اخیر خبر داده اند، ماجرایی که می توان از آن به عنوان نوع جدیدی از سالمندآزاری یاد کرد. رویداد 24 در این گزارش موضوع زنان سالمند رها شده را مورد آنالیز قرار داده است.

افزایش سالمندان رها شده از سوی خانواده

به گزارش افتصادنیوز به نقل از رویداد 24،زنان کم بضاعت و متعلق به خانواده های آسیب دیده و آسیب پذیر یکی از گروه هایی هستند که در معرض بیشترین آْسیب های ناشی از شرایط سخت مالی و کرونایی قرار دارند. حال اگر این زنان در سنین سالمندی قرار داشته و به هزینه های خاص این دوران احتیاج داشته باشند قطعا میزان آسیب پذیری شان افزایش می یابد.

با اینکه دولت با تصویب و ابلاغ سند ملی سالمندان سعی داشت از این گروه به شدت آسیب پذیر حمایت کند، اما با توجه به شرایط سخت مالی که انتشار گسترده ویروس کرونا نیز به آن دامن زده است، دولت تا کنون نتوانسته به این مهم دست پیدا کند، آنچنان که فعالان اجتماعی از افزایش زنان سالخورده رها شده از سوی خانواده خبر می دهند.

چند روایت از زنان سالمندی که در خیابان رها شدند

سپیده علیزاده، مدیرعامل موسسه کاهش آسیب نورسپید راهنمایی که مجری مرکز جامع کاهش آسیب بانوان در مددسرای بانوان منطقه 12 شهرداری تهران است دراینباره به رویداد 24 می گوید: به عنوان فردی که بیشتر ساعات روز را در مرکز جامع کاهش آسیب بانوان بوده و از نزدیک با زنان بی سرپناه مراجعه نماینده به این مرکز زندگی می کنم، متوجه شده ام که تعداد مراجعه نمایندگان ما از بهمن ماه سال 98 به صورت قابل توجهی افزایش یافته است که علت عمده آن مساله شیوع کرونا و حاشیه های ایجاد شده به دنبال آن است.

وی با بیان اینکه کرونا نه تنها بر مسائل مالی بلکه بر مسائل اجتماعی و اخلاقی جامعه نیز تاثیرگذار بوده است، عنوان می نماید: تاثیر شیوع این ویروس بر حوزه آسیب های اجتماعی نیز قابل توجه است، این ویروس حتی روی نوع مواد مخدر و روان گردان تاثیر گذاشته و اخیرا انواع جدیدی از مواد وارد بازار شده اند، همچنین قیمت مواد و میزان خلوص و ناخالصی مواد را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب نورسپید راهنمایی می افزاید: حتی افرادی که مصرف نماینده مواد نبوده، اما گرفتار سایر آسیب های اجتماعی هستند هم تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و با مصائب زیادی روبرو شده اند این موضوع باعث شده که افراد بیشتری ته خطی شده و در انتهای خط آسیب های اجتماعی قرار بگیرند.

این روانشناس با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی افراد بیشتری به دلایل مختلف خانه های خود را ترک نموده اند، اظهار می نماید: به عنوان مثال زنانی که مدت زمان زیادی در خانه مانده و تحت خشونت و آزار قرار گرفته اند یکی از گروه هایی هستند که تحمل شان را در این شرایط از دست داده و خانه خود را ترک نموده اند، گاهی این زنان به مرکز ما مراجعه می نمایند.

وی می گوید: در میان مراجعه نمایندگان به مددسرای ما زنان سالخورده ای نیز وجود دارند که اعضای خانواده آن ها از عهده هزینه های شان برنیامده و گویی امیدی هم به هزینه کردن برای این پیرزنان نداشته اند. به همین علت هم اخیرا به صورت ملموسی تعداد پیرزنانی که به ما مراجعه می نمایند افزایش یافته است. بعضی از این افراد توسط گشت های شهرداری یا کلانتری به ما ارجاع داده می شوند.

این فعال اجتماعی درباره شرایط این پیرزنان می گوید: اغلب زنان کهنسال مرکز ما در کنترل ادرار و مدفوع مشکل دارند و خانواده از عهده هزینه لوازم بهداشتی همچون خرید پوشک مناسب، نگهداری و استخدام پرستار و ... برای آن ها برنیامده است. بعضی از آن ها دچار بیماری اعصاب یا بیماری های جسمی شدید بوده و خانواده نتوانسته است برای آن ها هزینه کند. بعضی دیگر نیز دارای اختلال حواس و آلزایمر بوده و احتیاج به مراقبت مداوم دارند.

وی در ادامه می گوید: یکی از این زنان سالمند که اخیرا به مرکز ما مراجعه نموده است، حدودا 80 ساله و مبتلا به آلزایمر بوده و تنها گاهی خاطراتی را برای ما تعریف می نماید. تا جایی که به یادش آمده و برای ما هم تعریف نموده، قرار بوده که مهمانی بزرگی مانند مراسم عقد برای نوه اش گرفته گردد و اینکه او را جایی نشانده و با این وعده که دوباره برمی گردیم، رفته اند و او را تنها گذاشته اند. این پیرزن آنقدر در همان نقطه نشسته است که بالاخره مردم و همسایه ها نگران شده و شرایط او را اعلام نموده اند و در نهایت این پیرزن را به مرکز ما تحویل داده اند. این ماجرا باعث ناراحتی ما شد چرا که کاملا تعیین است پیرزن چشم به راه کسی است که به دنبالش بیاید.

علیزاده اضافه می نماید: بانوی سالمند دیگری هم به موسسه ما ارجاع داده شده بود، بعد از مدتی خانواده اش به دنبال او آمدند و گفتند اختلال حواس داشته و منزل را گم نموده است. متاسفانه یک هفته بعد بار دیگر این زن سالمند را مقابل درب مرکز مشاهده کردیم، اما اینبار توسط گشت به ما تحویل داده نشد و کاملا تعیین بود که او را به عمد در مقابل درب مددسرا گذاشته و رفته اند.

وی با بیان اینکه در گرمخانه ها باید محدودیت سنی وجود داشته باشد، خاطرنشان می نماید: ما این محدودیت را به دلیل شرایط مالی و اجتماعی فعلی کشور و ماجرای شیوع کرونا اعمال ننموده ایم، اما نگهداری از این گروه سنی برای ما سخت است چراکه توان ارائه خدمات تخصصی به زنان کهنسال و بیمار را نداریم.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه 7 نفر از پرسنل خانم شاغل در مددسرا طی ماه های اخیر به کرونا مبتلا شده اند اظهار می نماید: شرایط ما به خاطر افزایش مددجویان به اندازه کافی سخت و همکاران من به شدت خسته شده اند، در این شرایط وقتی تعداد مددجوبان سالخورده هم افزایش می یابد، کار سخت تر هم می گردد. ما نمی خواهیم و نمی توانیم قضاوت کنیم خانواده ای که مادر پیر خود را رها نموده است تحت چه شرایط و با چه میزان از مسائل دست به چنین کاری زده است، اما شایسته نیست این زنان دوره سالمندی خود را اینچنین بی سرپناه و آواره باشند.

این فعال اجتماعی می افزاید: ما باید دائما مراقب آن ها باشیم که از مرکز خارج نشوند، زیرا به دلیل اختلال حواس احتمال گم شدن آن ها وجود دارد. این درحالی است که نوع کار مرکز ما به گونه ای است که تردد آزاد است و درب مرکز شبانه روز باز است تا مددجویان ما که عمدتا زنان کارتن خواب هستند در تمام ساعات شبانه روز امکان مراجعه داشته باشند.

سپیده علیزاده می افزاید: این افراد باید تحت نظر پزشک باشند و با توجه به شرایط جسمی شان دارو دریافت نمایند. این درحالی است که ما این روز ها با کمبود پزشک روبرو هستیم. پزشکان داوطلبی که قبلا با ما همکاری می کردند بعد از شیوع کرونا قطع همکاری نموده اند.

وی تصریح می نماید: روزانه حدود 150 مددجو به مددسرای ما مراجعه می نمایند که حدود 10 نفر را زنان سالخورده تشکیل می دهند، اما وجود همین 10 نفر مسئولیت و مسائل ما را با توجه به کمبود امکانات مان و احتیاج های ویژه آنان افزایش داده است. زندگی گروهی و دسته جمعی برای این زنان مناسب نیست.

زمستانی سخت در انتظار آسیب دیدگان اجتماعی

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب نور سپید راهنمایی درباره اینکه آیا بهزیستی می تواند ابزار مورد احتیاج برای مراقبت از این سالمندان را در اختیار آنها قرار دهد یا نه، تاکید می نماید: موسسه ما با مجوز سازمان بهزیستی استان تهران و نظارت و حمایت این سازمان و منطقه 12 شهرداری تهران فعالیت می نماید. اما این مشکل در این شرایط جدید است. در گذشته وقتی به چنین مواردی برمی خوردیم با هماهنگی با ستاد پذیرش، سالمندان به مراجع تخصصی ارجاع داده می شدند، اما به دلیل کرونا پذیرش سالمندان در مراکز هم محدود شده است و هماهنگی برای ارجاع آن ها سخت تر شده است.

وی می افزاید: مشکل افزایش مراجعه زنان سالخورده رانده شده از خانواده، تعیینا مربوط به یکی، دو ماه اخیر است. ما نمی خواهیم از پذیرش این زنان انصراف بدهیم و آن ها را برکت موسسه می دانیم و فرصت را برای خدمت به آن ها غنیمت می دانیم، اما اگر وسایلی مانند ویلچیر، لگن، وان حمام آماده و یا تخت های ویژه بیمار در اختیارمان باشد ارائه خدمت به آن ها هموارتر و تسهیل شده و آن ها هم در شرایط مناسب تری قرار می گیرند.

علیزاده خاطرنشان می نماید: نه تنها این پیرزنان که بیشتر زنانی که به موسسه ما مراجعه می نمایند مسائل عدیده ای حقوقی و قضایی دارند. درباره زنان سالخورده معمولا موضوع اموال و میراث آن ها مطرح است و در خصوص زنان دیگر، مسائلی مانند طلاق، مهریه و مورد تعرض قرار دریافت شایع است که همه این موارد می طلبد که وکلایی در این حیطه ما را کمک نمایند. همچنین ما به حمایت جامعه پزشکی، روانپزشکی و حتی دندان پزشکان و متخصصین زنان احتیاجمند هستیم.

وی بیان می نماید: اغلب مددجویان ما با مسائل اعصاب و روان و زنان دست به گریبان هستند، اما ما بودجه لازم را برای استخدام پزشک متخصص و تامین دارو و ملزومات پزشکی آن ها را نداریم. قابل توجه آنکه در شلتر ها و مددسرا های شهر از جمله مرکز جامع کاهش آسیب ما، تمامی خدمات به مددجویان کاملا رایگان صورت می پذیرد.

این فعال حوزه زنان آسیب دیده می گوید: نمی توان پیش بینی کرد که آیا تعداد مراجعه مددجویان سالخورده به مرکز ما در آینده بازهم افزایش خواهد داشت یا خیر، اما به شدت از زمستان سختی که پیش رو خواهیم داشت نگران هستم. زیرا دامنه آسیب های اجتماعی در حال بزرگتر شدن بوده و افراد بیشتری در دایره آسیب دیدگان قرار می گیرند. در این شرایط کارتن خواب ها نیز شرایط مشقت بارتری را تجربه خواهند کرد. از سوی دیگر به دلیل شرایط اپیدمی کرونا، کمتر از حمایت خیرین برخوردار هستیم، زیرا مردم با توجه به شرایط موجود با مسائل مالی و اجتماعی زیادی درگیر هستند که باعث شده اولویت شان زنان بی سرپناه و کارتن خواب نباشد، درگیری سازمان های اداری و دولتی هم که همچنان وجود دارد. به همین دلیل، همراه با افزایش آْسیب دیدگان اجتماعی، نگرانی های ما نیز بیشتر شده است.

رها کردن سالمندان در خیابان با لباس بیمارستان

به گزارش رویداد 24 از آنجاییکه موضوع رها شدن سالمندان به دلیل فقر خانواده تنها به زنان سالخورده ختم نمی گردد با حسین مهاجر مدیر پیشین ساماندهی آْسیب دیدگان اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران نیز درباره شرایط حضور سالمندان رها شده در گرمخانه های پایتخت مصاحبه کردیم.

مهاجر به رویداد 24 می گوید: این نخستین بار نیست که شاهد چنین وقایعی هستیم. در اواخر دهه 80 بود که میزان دیه مرگ ومیر های ناشی از تصادفات افزایش یافت ما شاهد حضور زنان و مردان سالخورده ای شدیم که در خیابان ها سرگردان بودند. گشت های ما این افراد را شناسایی کردند. وقتی موضوع را در آن سال ها پیگیری کردیم متوجه شدیم که بعضی از خانواده های احتیاجمند و در شرایط بد مالی سالمندان خود را به بهانه های مختلف از خانه بیرون فرستادند در حالیکه بسکمک از آن ها به شدت بیمار و فرتوت بودند. ما متوجه شدیم که علت این کار خانواده ها آن بود که امید داشتند این افراد تصادف نموده و از دیه آن ها بهره مند شوند.

30 درصد سالمندان زیر خط فقر مطلق زندگی می نمایند/ زنان سالمندِ تنها 4 برابر مردان

وی ادامه می دهد: از زمان شیوع گسترده کرونا ما شاهد آن بودیم که بعضی از مراکز نگهداری از سالمندان یا حتی بعضی از بیمارستان ها، در مواردی سالمندانی را که هزینه نگهداری بالایی داشتند یا خطر ابتلا به کرونا و مرگ و میرشان زیاد بود را تحویل خانواده داده و از آنجایی که خانواده هم توان نگهداری نداشت آن ها را رها نموده بودند. به عبارت دیگر بعضی از مراکز نگهداری از بیم افزایش تعداد مرگ و میر در مراکزشان دست به چنین اقدامی زدند. این سالمندان در سطح شهر سرگردان شده بودند و گشت های ما آن ها را شناسایی نموده و تحویل گرمخانه ها می دادند.

مسئول پیشین ساماندهی آْسیب دیدگان اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان می نماید: طی سال های اخیر حدود 25 تا 35 درصد ساکنان گرمخانه های ما را سالمندان تشکیل می دهند. اما طی دو، سه ماه اخیر به دلیل تغییر مسئولیت آمار دقیقی از تعداد سالمندان طرد شده و ساکن در گرمخانه ها ندارم.

وی تصریح می نماید: ما شاهد مواردی بودیم که خانواده نتوانسته است هزینه مرکز نگهداری را تامین کند یا اینکه خود توان نگهداری از سالمند یا فرد معلول کم توان ذهنی را نداشته است و به همین دلیل این افراد را در مقابل گرمخانه رها می کردند و می رفتند. تعدادی از سالمندان هم وقتی از مراکز نگهداری یا منزل به دلایل مختلف مانند بدرفتاری، عدم رسیدگی یا اختلافات خانوادگی خارج می شدند علاقه ای به بازگشت نداشتند و به گرمخانه ها مراجعه می کردند. البته این مورد همواره وجود داشته و نمی توان گفت تنها مربوط به ماه های اخیر است.

این جمعیت شناس اضافه می نماید: با توجه به حادتر شدن شرایط مالی بعد از شیوع ویروس کرونا بسکمک از خانواده ها در شرایط بدتری قرار دریافتد و توان تامین هزینه سالمندان را در مراکز نگهداری نداشتند لذا رها کردن سالمندان در جامعه شیوع بیشتری یافت. طی ماه های بعد از شیوع کرونا حداقل 10 تا 12 مورد را مشاهده کردیم که سالمند را در مقابل گرمخانه رها نموده بودند. تعداد دیگری هم توسط گشت ها شناسایی و به گرمخانه ها ارجاع شدند.

وی با اشاره به اینکه در مواردی نیز با سالمندانی روبرو شدیم که با لباس بیمارستان در مقابل درب گرمخانه رها شده بودند، اظهار می نماید: آن موقع می خواستم موضوع را رسانه ای کنم که به دلیل شیوع ویروس کرونا و زحمات کادر درمان ممانعت کردند و گفتند بهتر است افکار عمومی را خدشه دار نکنیم، اما این واقعیتی تلخ است که تا امروز هم ادامه دارد. مهاجر نسبت زنان سالمند رهاشده و مردان سالمند رها شده را تقریبا مساوی ارزیابی می نماید.

شناسایی 2 سالمند رها شده طی 2 هفته اخیر

آنطور که رویداد 24 کسب اطلاع نموده است طی هفته اخیر 2 مرد سالمند که در خیابان های پرتردد رها شده بودند به سامان سرا های تهران ارجاع داده شده اند که یکی از این موارد مربوط به روزهای اخیر است.

بنا بر اطلاعات به دست آمده غالبا سالمندانی از سوی خانواده رها می شوند که خانواده در شرایط نامناسب مالی قرار داشته و سالمند نیز مسائل جسمی زیادی دارد مانند سالمندانی که اصطلاحا به آن ها سالمند پوشکی گفته می گردد یا سالمندان دارای معلولیت. از سوی دیگر این روز ها پذیرش سالمندان از سوی سازمان بهزیستی هم سخت تر شده است و این افراد تا پذیرفته شدن در مراکز این سازمان پشت نوبت ستاد پذیرش می ماند، لذا تا طی شدن این فرایند طولانی و پذیرش در بهزیستی، این سالمندان در سامان سرا های شهرداری اسکان داده می شوند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1273

به "افزایش سالمندان رها شده از سوی خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سالمندان رها شده از سوی خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید