افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی با مصرف نوشابه های رژیمی

به گزارش تایمر سرگرمی، محققان در مطالعه ای متوجه شدند که نرخ مسائل قلبی در افرادی که از شیرین نماینده های مصنوعی استفاده می نمایند، بیشتر است.

افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی با مصرف نوشابه های رژیمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شیرین نماینده های مصنوعی روزانه به وسیله میلیون ها نفر در سراسر جهان استفاده می شوند. حالا مطالعه جدیدی که روی بیش از 100 هزار بزرگسال در فرانسه انجام شد، نشان می دهد که این شیرین نماینده ها که در محصولاتی مانند نوشابه های رژیمی به کار می روند، می توانند با افزایش ریسک ابتلا به بیماری هایی قلبی در ارتباط باشند.

پژوهشگران موسسه INSERM فرانسه برای ارزیابی ریسک بیماری های قلبی در شیرین نماینده ها، خوداظهاری ده ها هزار نفر درباره رژیم غذایی، سبک زندگی و سابقه پزشکی افراد را در بازه زمانی 2009 تا 2021 آنالیز کردند.

در میان این افراد، 37 درصد از شیرین نماینده های مصنوعی استفاده می کردند و میانگین میزان مصرف آن ها روزانه 42 گرم بود. سپس در طول یک بازه زمانی 9 ساله، 1502 مشکل قلبی از جمله حمله قلبی، آنژین و سکته مشاهده شد.

نتایج این تحقیق که در مجله BMJ منتشر شده، نشان می دهد که از میان 100 هزار نفری که میزان زیادی شیرین نماینده مصرف می کردند، 346 نفر دچار بیماری های قلبی شدند. این رقم در بین 100 هزار نفری که از این شیرین نماینده ها استفاده نمی کردند، 314 نفر بود.

ماتلیده توویر که از هماهنگ نمایندگان این تحقیق در موسسه INSERM بود، می گوید: این نتایج همسو با آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی است که سال جاری منتشر شده و از مصرف شیرین نماینده ها به عنوان جایگزینی برای شکر حمایت نمی کند. در گزارش WHO آمده بود: اجماع واضحی مبنی بر این که شیرین نماینده های غیرشکری برای کاهش یا حفظ وزن در طولانی مدت موثرند، یا اثر بلندمدت دیگری بر سلامتی می گذارند، وجود ندارد.

با این حال، بعضی محققان نسبت به این دسته از مطالعات مشاهده ای انتقاد دارند و معتقدند که این پژوهش ها نمی توانند بیانگر دلیل تفاوتی باشند که در نتایج دیده می گردد.

نوید ستار، استاد متابولیسم دانشگاه گلاسگو می گوید این تحقیق نمی تواند پاسخی برای سوال مطرح شده باشد: چون به وضوح تفاوت های بزرگی در خصوصیات بسیاری از افرادی که شیرین نماینده مصرف می نمایند در مقایسه با بقیه وجود دارد.

ستار از دولت ها خواسته تا برای دستیابی به نتایج نزدیک تر به واقعیت، برای انجام مطالعات بلندمدت سرمایه گذاری نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2113

به "افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی با مصرف نوشابه های رژیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی با مصرف نوشابه های رژیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید