اختلالات خون ریزی دهنده و مسائل دندانپزشکی

به گزارش تایمر سرگرمی، اگر شما یا فرزندتان به یکی از اختلالات خون ریزی دهنده مانند هموفیلی، مبتلا باشید می دانید که گاهی رفتن به مطب دندان پزشکی و درمان های دندانپزشکی دردسرساز می گردد و خون ریزی حین اعمال دندان پزشکی رخ می دهد و گاهی تا بستری شدن در بیمارستان هم پیش می رود. به همین علت شاید در پی راه هایی باشید که این

اختلالات خون ریزی دهنده و مسائل دندانپزشکی

اختلالات خون ریزی دهنده و مسائل دندانپزشکی

اگر شما یا فرزندتان به یکی از اختلالات خون ریزی دهنده مانند هموفیلی، مبتلا باشید می دانید که گاهی رفتن به مطب دندان پزشکی و درمان های دندانپزشکی دردسرساز می گردد و خون ریزی حین اعمال دندان پزشکی رخ می دهد و گاهی تا بستری شدن در بیمارستان هم پیش می رود. به همین علت شاید در پی راه هایی باشید که این دردسرها را کاهش دهید و یا از آنها پیشگیری کنید.

چندی پیش باخبر شدیم که یکی از محققان کشورمان پیروز شده است طرحی را در کشور به اجرا گذارد که می توان به یاری آن بدون درد و خون ریزی درمان ریشه دندان ها را انجام داد. این روش شاید بتواند از بعضی از مسائل شما بکاهد و پیش از اینکه به خارج کردن دندان یا خون ریزی پس از آن احتیاج باشد، دندان ها را درمان کند.

درمان عصب زنده دندان

این طرح با حضور جمعی از متخصصان و استادان دندانپزشکی از شهر اردکان یزد آغاز شده است. دکتر سعید عسگری که متخصص درمان بیماری های ریشه دندان است، می گوید: در این طرح، بدون عصب کشی با موادی که برای اولین بار در داخل کشور فراوری شده است، دندان درمان می گردد. این استاد دانشگاه شهید بهشتی می افزاید که استان های تهران، خراسان، فارس و یزد، استان هایی هستند که برای اجرای این طرح انتخاب شده اند و در طول اجرای طرح کسانی که تمایل داشته باشند این درمان برایشان انجام گردد، به رایگان درمان می شوند و زیر نظر دندانپزشکان خواهند بود. دکتر عسگری مزایای طرح درمان عصب زنده را نسبت به روش عصب کشی معمول، احتیاج به زمان کمتر، کاهش هزینه ها، تجهیزات مختصر، دسترسی آسان و کاهش درد و اضطراب بیماران دانست. در این روش، حداقل اندازه لازم از بافت زنده درون دندان خارج می گردد و از طریق ماده جدیدتر ترمیم می گردد که با این روش دوام و ماندگاری دندان معالجه شده افزایش می یابد.

آزمایش خون

اگر شما و یا فرزندتان یکی از بیماری هایی که موجب اختلال در انعقاد خون می شوند (یا اختلال خون ریزی دهنده) دارید، پیش از هر درمان دندانپزشکی ضروری است یک آزمایش خون انجام دهید. در این موارد، دندانپزشک برای شما یک برگه مشاوره می نویسد و شما این برگه را نزد متخصص بیماری های خونی خواهید برد چون ممکن است در اثر یک درمان دندانپزشکی معمولی، لثه ها و مخاط دهان تان آغاز به خونریزی کند و این خون ریزی ها قابل کنترل نباشد. به همین علت است که پیش از انجام هرگونه عمل (درمان دندان پزشکی) ضروری است از متخصص بیماری های خونی، تاییدیه دریافت کنید.

هموفیلی ها بخوانند

هموفیلی یکی از شایع ترین اختلالات خون ریزی دهنده است. اگر شما هموفیلی دارید و به خارج کردن دندان هایتان احتیاج دارید، باید پیش از خارج کردن دندان هایتان زیر نظر متخصص بیماری های خونی، بعضی از فاکتورهای خونی را دریافت کنید تا اگر پس از جراحی یا خارج کردن دندان هایتان دچار خون ریزی شدید، این خون ریزی کنترل گردد. در صورتی که پس از خارج کردن دندان ها دچار درد شدید می توانید برای کاهش این درد از استامینوفن بهره ببرید. نباید فراموش کنید که شما نباید از آسپیرین بهره ببرید چون این قرص از انعقاد خون جلوگیری می نماید و شما را که خود دچار اختلال در انعقاد خون هستید، دچار دردسر خواهد نمود. پس از جراحی دهان تان برای خارج کردن دندان ها و یا جراحی لثه باید یکی دو روز بعد به دندانپزشک مراجعه کنید تا شرایط خون ریزی و التیام زخم آنالیز گردد.

گاهی به دهانت نگاه کن

گرچه این روزها، اختلالات خون ریزی دهنده با پیشرفت هایی که در علم پزشکی و دندان پزشکی انجام شده به راحتی قابل کنترل هستند ولی ردپاهایی در دهان و لثه هایتان برجای می گذارند که اگر این نشانه ها را بشناسید، می توانید به موقع به دندان پزشک مراجعه کنید و از خطرات بعدی پیشگیری کنید:

خون ریزی خود به خود: خون ریزی خود به خود از لثه تجربه ای است که شما ممکن است آن را هنگامی که از خواب بیدار شده اید و یا در طول روز تجربه کنید.

کبودی لثه ها و مخاط: اگر شما در آیینه نگاهی به لثه هایتان بیندازید، ممکن است آثار کبودی، خون ریزی زیر لثه، زردی و یا رنگ پریدگی و یا حتی زخم را روی لثه هایتان پیدا کنید این آثار ممکن است روی کام، زبان و یا داخل مخاط گونه دیده شوند.

لقی دندان ها و سوزش: در بعضی از اختلالات خون ریزی دهنده، دندان ها ممکن است لق شوند و یا از جای خود حرکت نمایند و جا به جا شوند. گاهی هم بی حسی و سوزش زبان و لب ها شما را ناراحت می نماید. می توانید با یاری دندا پزشکتان از این عوارض بکاهید.

دانستن اینکه در روی جایگاه دندا پزشکی ممکن است برای شما که به یکی از اختلالات خون ریزی دهنده مبتلا هستید، چه اتفاقاتی خواهد افتاد، شاید از نگرانی و اضطراب شما از مطب دندا پزشکی بکاهد. مطمئن باشید اگر شرایط درمان های دندانپزشکی تحت کنترل دندانپزشک باشد، شما برای درمان های دندان پزشکی به هیچ خطری دچار نخواهید شد:

بهداشت؛ امتیاز شما: اگر شما به بهداشت دهان و دندان هایتان اهمیت زیادی بدهید، در طول روز مسواک بزنید، با احتیاط میان دندا ن هایتان را نخ بکشید و از دهان شویه ها بهره ببرید، از بسیاری از مسائل بعدی خواهید کاست. عکس برداری با احتیاط: گاهی ضروری است برای بعضی درمان های دندا پزشکی از دندان هایتان عکس برداری گردد. در این شرایط مراقب باشید تا تکنسین عکس را با دقت و احتیاط در دهان تان بگذارد تا لثه هایتان زخمی نشوند و خون ریزی ننمایند.

تزریق بی حسی: شاید لازم باشد برای حتی تزریقات دندانپزشکی که احتمال خون ریزی مخاط دهان تان را افزایش می دهند، بعضی فاکتورهای خونی را دریافت کنید.

عصب کشی و ترمیم دندان ها: ترمیم ساده دندان ها و عصب کشی (درمان ریشه دندان های) غیرزنده را اغلب می توانید بدون مشکل و دردسر تحمل کنید و اغلب به جایگزینی فاکتورهای خونی احتیاجی وجود نخواهد داشت. جرم گیری و بروساژ دندان ها: اگر جرم های دندان هایتان بالای لثه باشند و برای برداشتن آنها احتیاجی به تماس با لثه نباشد به آسانی و بدون دریافت فاکتورهای خونی می توانید جرم گیری کنید و دندان هایتان را بروساژ کنید.

شیری ها مرخص: اگر کودک تان به یکی از اختلالات خون ریزی دهنده مبتلا است، دقت کنید که وقتی دندان های شیری اش لق شد، باید آنها را به سرعت زیر نظر دندانپزشک از دهانش خارج کنید.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1780

به "اختلالات خون ریزی دهنده و مسائل دندانپزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات خون ریزی دهنده و مسائل دندانپزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید