آیا بارورسازی ابر ها مشکل کم آبی کشور را حل می نماید؟

به گزارش تایمر سرگرمی، خبرنگاران- با تاکید بر اینکه بارورسازی ابر ها تکنیکی منسوخ شده است، گفت: اثر بارورسازی روی مقدار بارش هر منطقه ای تقریبا صفر است و اثر محسوسی ندارد به همین علت جهان این پروژه ها را مگر در موارد بسیار خاص کنار گذاشته است.

آیا بارورسازی ابر ها مشکل کم آبی کشور را حل می نماید؟

به گزارش خبرنگاران، مهدی قمشی درباره تاثیر بارورسازی ابر ها برای بهبود شرایط بارندگی در کشور گفت: بارورسازی ابر ها در جهانی امروز تکنیکی منسوخ شده است، حدود 40 سال پیش از این روش استفاده می شد و اکنون دیگر کاربردی ندارد.

وی اضافه نمود: در گذشته از این روش برای افزایش بارندگی در بعضی کشور ها استفاده می شد، اما بعد از دریافت نتایج آن متوجه شدند که اثر بارورسازی روی اندازه بارش هر منطقه ای تقریبا صفر است و اثر محسوسی ندارد به همین علت جهان این پروژه ها را مگر در موارد بسیار خاص کنار گذاشته است، یعنی اگر شهری دچار آلودگی شدید هوا گردد و ابر ها هم شرایط لازم را داشته باشند صرفه دارد که با هزینه زیاد اقدام به بارورسازی نمایند و بارش داشته باشند، ولی بابت تغییر بارش ها در منطقه روی بارورسازی نمی توان حساب کرد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام نمود: ممکن است طرح و پروژه هایی مثل بارورسازی ابر ها از سوی نهاد های مربوطه جهت دریافت بودجه باشد، اکنون کشور در اوضاع نابسامان بارشی و خشکسالی بسر می برد و از نظر اقلیمی فصل خشکی در پیش داریم و برای پاییز هم در اغلب نقاط کشور بارش زیر نرمال پیش بینی شده، بنابراین نهاد های این چنینی که در معرض تعطیلی هستند فعال شده و دنبال جذب بودجه هستند، این در حالی است که از این روش در هیچ جای جهان برای تغییر بارش استفاده نمی نمایند، زیرا هم هزینه بر است و هم اینکه اثربخشی آن بسیار پایین و کند است، ضمن اینکه تغییر محسوسی ایجاد نمی کند، مگر اینکه بعضی مواقع از نظر نوع بارش تاثیر بگذارند.

وی یادآور شد: هنوز دست بشر برای تغییر اقلیم و تاثیرگذاری در اندازه بارش کوتاه است، ضمن اینکه کشور ها هم از این روش ها استقبال نمی نمایند، زیرا اگر کشوری زیاد از این تکنیک استفاده کند خود به خود دخل و تصرف در طبیعت است و مورد اعتراض کشور های همسایه قرار خواهد گرفت. به همین علت چندان روی آن کار نمی نمایند.

قمشی تاکید نمود: پروژه هایی مثل بارورسازی دست اندازی در طبیعت و اندازه بارش است، زیرا ابر ها ممکن است در کشور همسایه که دچار خشکی شده بارش داشته باشند و ما با این کار از چرخه طبیعی بارش جلوگیری می کنیم. امروز کشور ها سعی می نمایند طبیعت را دست کاری ننمایند مگر اینکه شرایط خاص باشد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1794

به "آیا بارورسازی ابر ها مشکل کم آبی کشور را حل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بارورسازی ابر ها مشکل کم آبی کشور را حل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید