گیاهی که می تواند دیابت را کنترل کند

به گزارش تایمر سرگرمی، گیاه شقاقل ایرانی بومی جنگل های شمال ایران است. آنالیز ها نشان داده که گونه های دیگر این گیاه در طب سنتی چین، برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرند و سبب کاهش قابل توجه قند خون می شوند.

گیاهی که می تواند دیابت را کنترل کند

به گزارش ایسنا، با توجه به همین موضوع، پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مطالعه ای تاثیر گیاه شقاقل ایرانی که گونه بومی ایران است را بر کاهش قند خون موش های دیابتی شده، آنالیز کردند.

فرامرز آذری؛ پژوهشگر گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سیده نرگس ساداتی لمردی؛ پژوهشگر گروه مرکز تحقیقات طب و داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به همراه دیگر همکارانشان در این مطالعه مشارکت داشتند.

برای انجام این مطالعه؛ گیاه شقاقل ایرانی به وسیله گیاه شناسان از منطقه سنگده ساری جمع آوری شد. ریزوم (ساقه زیرزمینی) آن را پس از شستشو، خشک کردند و سپس از آن عصاره گیری انجام دادند.

به منظور آنالیز اثر این گیاه بر دیابت، پژوهشگران 20 موش صحرایی را به وسیله دارو دیابتی کردند و به آن ها دوز های مختلفی از عصاره گیاه شقاقل (200،400 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم) خوراندند. در آغاز آزمایش و پس از آن به صورت هفتگی از موش ها خون گرفته و قند خون آن ها اندازه گیری شد. در خاتمه پس از 28 روز موش ها برای آنالیز بیشتر، تشریح شدند.

یافته های پژوهشگران نشان داد که بالاترین دوز از عصاره گیاه شقاقل (800 میلی گرم بر کیلوگرم) توانست قند خون موش های دیابتی شده را بعد از 28 روز به اندازه 25 درصد نسبت به قند خون موش های گروه کنترل، کاهش دهد. دوز 400 میلی گرم بر کیلوگرم هم توانست، بالا رفتن قند خون موش های دیابتی را کنترل کند و در همان اندازه زمان آغاز آزمایش، نگه دارد.

بعلاوه آنالیز نشان داد که عصاره ریزوم گیاه شقاقل در دوز های 200 و 400 گرم بر کیلوگرم اثر آنتی اکسیدانی بهتری نسبت به دوز بالاتر دارند.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: عصاره اتانولی ریزوم گیاه شقاقل ایرانی اثر هایپوگلایسمیک (کاهنده قند خون) در موش صحرایی دیابتی دارد که این اثر می تواند به حضور ترکیباتی مانند ساپونین های استروئیدی، فلاونوئید ها و یا پلی ساکارید ها و مکانیسم هایی مانند کاهش فراوری گلوکز کبدی، کاهش برداشت گلوکز از کبد و افزایش حساسیت گیرنده های انسولینی مرتبط باشد.

به اعتقاد پژوهشگران این تحقیق؛ برای شناسایی ترکیبات موثر در گیاه شقاقل ایرانی، نیمه عمر عصاره گیاه، تاثیرات کاهنده قند خون در دوز های بالاتر و ... ضروری است مطالعات بیشتری انجام گردد.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با اسم آنالیز اثر عصاره ریزوم گیاه شقاقل ایرانی (Polygonatum orientale) بر کاهش قند خون در مدل دیابت القا شده با استرپتوزوسین در Rat در فصل نامه گیاهان دارویی وابسته به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1774

به "گیاهی که می تواند دیابت را کنترل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهی که می تواند دیابت را کنترل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید