کامپیوتر شما تا چه حد خانه را گرم می نماید؟

به گزارش تایمر سرگرمی، بعد از ساعت ها استفاده از کامپیوتر برای کارهای مختلف، سیستم موردنظر به طور قابل توجهی حرارت ایجاد می نماید. در ادامه به دلایل این موضوع و نحوه محاسبه اندازه گرمای ایجاد شده به وسیله کامپیوتر می پردازیم.

کامپیوتر شما تا چه حد خانه را گرم می نماید؟

کامپیوترها بخاری های به شدت بهینه ای هستند

مطمئنا تمام افرادی که از کامپیوترها استفاده می نمایند به خوبی می دانند که این وسایل گرمای قابل توجهی را فراوری می نمایند. به عنوان مثال وقتی لپ تاپ را روی پای خود قرار می دهید، معمولا خیلی زود گرمای بدنه را احساس می کنید. از سوی دیگر افرادی که ساعات زیادی با PC مشغول گیمینگ هستند، بعد از چند ساعت احتمالا تغییر دمای اتاق را تشخیص خواهند داد.

بنابراین این موضوع که هنگام کار کردن با کامپیوتر کمی اتاق گرم تر می گردد، برای بیشتر کاربران چیز جدیدی نیست. با این حال بسیاری از کاربران نمی دانند که کامپیوترها در زمینه تبدیل برق به گرما بسیار بهینه عمل می نمایند. در حقیقت اگر یک بخاری برقی که برق یکسانی در مقایسه با کامپیوتر مصرف کند را در کنار آن قرار دهید، در نهایت گرمای فراوری شده به وسیله آن تفاوت محسوسی با گرمای فراوریی به وسیله کامپیوتر نخواهد داشت. در همین زمینه شرکت Puget Systems که در زمینه ساخت کامپیوتر PC فعالیت دارد، در سال 2013 با انجام یک آزمایش همین موضوع را ثابت نموده است.

برای این آزمایش، آن ها در یک کیس چند کارت گرافیک قرار دارند تا مانند یک بخاری برقی 1000 واتی انرژی مصرف کند. سپس این کامیپیوتر را در یک اتاق ایزوله قرار دادند. در نهایت معین شد زمانی که نهایت توان کامپیوتر برای مصرف یعنی همان 1000 وات مورد استفاده قرار می گیرد، گرمای خروجی از آن تقریبا مشابه بخاری برقی 1000 واتی است.

در این میان باید خاطرنشان کنیم که بخاری صرفا اتاق را گرم می نماید ولی کامپیوتر در کنار گرم کردن اتاق چندین کار مفید هم انجام می دهد.

چگونه اندازه گرمای فراوریی کامپیوتر را محاسبه کنیم؟

با وجود اینکه می دانیم بخش زیادی از برق مصرفی کامپیوتر در نهایت به گرما تبدیل می گردد، اما بحث این است که این گرمای فراوری شده چقدر خواهد بود؟ در این زمینه یک روش غلط و یک روش درست وجود دارد که در ادامه به هردوی آن ها می پردازیم.

از عدد توان پاور نباید برای این کار استفاده کنید

به عنوان مثال اگر توان پاور کامپیوتر شما 800 وات است یا توان خروجی شارژر لپ تاپ به 75 وات می رسد، با استفاده از این اعداد نمی توانید گرمای به دست آمده را محاسبه کنید. ضمناً باید بگوییم که پاور 800 واتی لزوما در تمام ساعات با این توان کار نمی نماید بلکه حین حدبیشتر فشار، این اندازه از برق را استفاده خواهد نمود. به همین دلیل مثلا برای کارهای ساده ای مانند وب گردی، انرژی بسیار کمی مصرف می گردد ولی حین اجرای بازی های سنگین، مصرف انرژی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. در نتیجه فقط با استفاده از حداقل و حدبیشتر توان مصرفی نمی توانید اندازه گرمای فراوریی کامپیوتر را محاسبه کنید.

استفاده از ابزار برای محاسبه گرمای فراوریی کامپیوتر

به جای تخمین بر اساس اعداد و ارقام، باید در این زمینه از ابزار دقیقی استفاده کنید. اول از همه باید ببینید کامپیوتر در شرایط مختلف چقدر برق مصرف می نماید. اگر از دستگاه UPS استفاده می کنید، احتمالا دستگاه موردنظر از نمایشگر برای نشان دادن اندازه برق مصرفی بهره می برد و از دستگاه موردنظر می توانید برای این کار استفاده کنید.

اگر هم دستگاه UPS ندارید، برای این کار می توانید از دستگاه های سنجش مصرف برق یا پریزهای هوشمند استفاده کنید و کابل پاور را به پریز موردنظر وصل کنید. با آنالیز اعداد به دست آمده می توانید ببینید که در شرایط مختلف کامپیوتر شما چقدر برق مصرف می نماید. مثلا اگر از پاور 750 واتی استفاده می کنید، هنگام انجام کارهای ساده ممکن است 270 وات برق مصرف کنید. از سوی دیگر در صورت اجرای بازی های سنگین یا رندر گرفتن فایل های سه بعدی، شاید اندازه مصرف به حدود 500 وات برسد. واقعیت این است که در هیچ شرایطی تمام توان پاور 750 واتی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

البته این فقط یک مثال است و با توجه به پاور استفاده شده، قطعات درون سیستم و نحوه بهره گیری از کامپیوتر، با اعداد بالاتر و پایین تر روبرو می شوید.

این اعداد به چه دردی می خورند؟

فقط به این علت که سیستم شما تحت فشار سنگین حدود 500 وات برق مصرف می نماید، منجر به گرم شدن اتاق تا مثلا 5 درجه سانتیگراد نمی گردد. در این زمینه متغیرهای زیادی نقش دارند. شاید خانه شما مبتنی بر سازه بتنی عایق با پنجره های سه جداره باشد. یا شاید هم در یک خانه قدیمی نه چندان مناسب زندگی می کنید.

از سوی دیگر شاید در تابستان خانه شما بسیار گرم می گردد و کامپیوتر، گرمای اتاق را به حد غیرقابل تحملی می رساند. اما در زمستان ممکن است از گرمای فراوریی به وسیله کامپیوتر لذت ببرید. اما برای آنالیز دقیق تغییر دما در اتاق، می توانید از دماسنج های دیجیتالی هوشمند استفاده کنید که فرایند بالا و پایین شدن دما هم با گوشی قابل آنالیز باشد.

اما در هر صورت اگر مثلا در تابستان در ساعات متمادی کولر را روشن نگه می دارید، گرمای فراوریی به وسیله کامپیوتر نباید مشکل خاصی برای شما ایجاد کند. ولی اگر در این زمینه بسیار کنجکاو هستید، با استفاده از همین ابزارهایی که به آن ها پرداختیم، با دقت زیادی می توانید تاثیر کامپیوتر بر اندازه گرم شدن اتاق را آنالیز کنید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2078

به "کامپیوتر شما تا چه حد خانه را گرم می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپیوتر شما تا چه حد خانه را گرم می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید