چه کسی میزبان حضرت معصومه (س) در قم بود؟، نقش کلیدی دختر امام جواد در ساخت گنبد بارگاه کریمه اهل بیت

به گزارش تایمر سرگرمی، حضرت معصومه (س) که در مدینه زندگی می کردند، یک سال پس از خروج امام رضا (ع) از مدینه به بهانه دیدار برادرشان به ایران سفر کردند، اما در میانه راه در شهر ساوه به بیماری مبتلا شده و سپس از خادم خود خواستند که ایشان را به قم برسانند.

چه کسی میزبان حضرت معصومه (س) در قم بود؟، نقش کلیدی دختر امام جواد در ساخت گنبد بارگاه کریمه اهل بیت

موسی بن خزرج اشعری، یکی از راویان امام رضا (ع) میزبان حضرت معصومه (س) در هنگام ورود به قم بود. حضرت معصومه (س) در منزل او سکنی گزید و پس از 17 روز دار فانی را وداع گفت.

موسی بن خزرج اشعری مالک زمین بابلان بود. او این زمین را برای تدفین حضرت معصومه (س) معین کرد و پسران سعد اشعری پس از وفات این حضرت سایبانی از بوریا را بر سر تربت ایشان درست کردند. این سایبان تا زمانی که دختر امام جواد (ع) گنبدی بر سر تربت حضرت معصومه(س) بنا نهاد، پابرجا بود. در زمان ساخت گنبد 5 بانوی دیگر از جمله 3 دختر امام جواد (ع) زیر قبه حضرت معصومه (س) مدفون شدند و 2 قبه کوچک روی مدفن آن ها ساخته شد.

این قبه ها در سال 529 قمری توسط شاه بیگم دختر عماد بیک با گنبد اصلی ترکیب شد. گنبدی که در این زمان ساخته شد، تا پیش از ظهور صفویه پابرجا بود. اولین کسی که شرایط این گنبد را تغییر داد، شاه اسماعیل صفوی بنیانگذار سلسله صفویه بود. او ایوان قسمت شمالی حرم حضرت معصومه (س) را در سال 925 ساخت و آن را با کاشی های معرق فیروزه فام تزئین کرد. صحن عتیق حرم حضرت معصومه (س) نیز در زمان حکومت شاه اسماعیل صفوی بنا نهاده شد.

بعد ها، شاه طهماسب صفوی ضریحی از کاشی را برای مرقد مطهرحضرت معصومه (س) ساخت.

شاه عباس صفوی نیز دستور داد ضریحی از فولاد سفید برای حرم حضرت معصومه (س) ساخته شود. این ضریح تا به امروز پابرجاست، اما صفحه هایی از نقره به آن افزوده شده اند.

فتحعلی شاه قاجار نیز با طلا کردن گنبد حرم حضرت معصومه (س)، ارادت خودش را به این حضرت نشان داد.

هم اکنون از مهمترین قسمت های آستان حرم حضرت معصومه (س) می توان به صحن عتیق، صحن جدید، ایوان آینه، ایوان طلا، صحن زنانه، شبستان امام خمینی (ره) و شبستان حضرت نجمه خاتون اشاره کرد.

گفتنی است از شخصیت های مدفون در حرم حضرت معصومه (س) می توان از 6 نفر از شاهان دوره های صفویه و قاجار و پروین اعتصامی نام برد.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1068

به "چه کسی میزبان حضرت معصومه (س) در قم بود؟، نقش کلیدی دختر امام جواد در ساخت گنبد بارگاه کریمه اهل بیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی میزبان حضرت معصومه (س) در قم بود؟، نقش کلیدی دختر امام جواد در ساخت گنبد بارگاه کریمه اهل بیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید