پیش بینی زمان و مکان صاعقه با هوش مصنوعی طراحی شده یک ایرانی

به گزارش تایمر سرگرمی، صاعقه پدیده ای زیبا اما مرگبار و خطرناک است و لذا آگاهی پیش از موعد از آن می تواند جان انسان ها و حیوانات را نجات دهد و هوش مصنوعی برای حل این مشکل به کار آمده است.

پیش بینی زمان و مکان صاعقه با هوش مصنوعی طراحی شده یک ایرانی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، یک سیستم هوش مصنوعی جدید که توسط یک محقق ایرانی اختراع شده، به افراد یاری می نماید تا بتوانند از محل و زمان وقوع صاعقه آگاه شوند.

این سیستم که در سوئیس ابداع شده با دریافت اطلاعات هواشناسی از ایستگاه های مختلف، از اطلاعات ضروری برای پیش بینی صاعقه برخوردار خواهد بود.

این سیستم از چهار مولفه برای آنالیز شرایط آب و هوایی استفاده می نماید که عبارت هستند از فشار جوی،دمای هوا، رطوبت نسبی و سرعت باد، سیستم هوش مصنوعی مذکور اطلاعات 10 ساله 12 ایستگاه آب و هوایی را در نقاط مختلف سوئیس اعم از شهری و کوهستانی جمع آوری نموده و با آنالیز آنها درک و دانش خود را در خصوص نحوه شناسایی و پیش بینی رعد و برق افزایش داده است. دقت این سیستم در حدود 80 درصد پیش بینی شده و می تواند بین 10 تا سی دقیقه زودتر وقوع رعد و برق را پیش بینی کند. همچنین هر یک از این سیستم های هوش مصنوعی می توانند منطقه ای به شعاع 30 کیلومتر را تحت پوشش قرار دهند. به گفته امیرحسین مستجابی دانشجوی دکتری در موسسه تحقیقاتی EPFL سوئیس و مبدع سیستم یادشده، این سیستم در مقایسه با سیستم های قبلی پیش بینی صاعقه سریع تر و ساده تر است و نیازی به استفاده از داده های راداری و ماهواره ای ندارد، لذا به راحتی در نقاط دورافتاده نیز قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 528

به "پیش بینی زمان و مکان صاعقه با هوش مصنوعی طراحی شده یک ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی زمان و مکان صاعقه با هوش مصنوعی طراحی شده یک ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید