هجوم موش ها به باغات خفر

به گزارش تایمر سرگرمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: با آغاز فصل گرما از یک طرف و خشکسالی از طرف دیگر شاهد هجوم موش ها به سمت باغ های این شهرستان هستیم.

هجوم موش ها به باغات خفر

جهت دریافت خدمات طراحی خانه باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش از ، ارسلان صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: خشکسالی های اخیر باعث شده که موش های مهاجم از کوه ها و دشت های اطراف به باغ ها و مزارع حمله نمایند و باعث ایجاد خسارت شدیدی به محصولات شوند.

او اعلام کرد: در مرحله اول باید پناهگاه روزانه موش ها از بین بفرایند و با حذف خار و خاشاک و علف زار های اطراف مزارع، این جوندگان فاقد پناهگاه خواهند شد و در مرحله بعد، لانه کوبی دوره ای و شناسایی لانه های تازه و نوزادان نو موش ها ضرورت دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خفر گفت: حفظ زیست بوم طبیعی مانند دشمنان موش ها از جمله شغال و روباه و مار برای کنترل موش ها و واردکردن آب در لانه های آن ها، از دیگر روش های طبیعی مقابله با این جوندگان مزاحم است.

وی با بیان اینکه استفاده از طعمه های آماده موجود در سم فروشی ها و قراردادن در راستا موش از روش های کنترل جمعیت موش هاست، افزود: قراردادن چسب های مخصوص موش همراه با ورقه های سنگین تر، به علت جثه عظیم موش ها، در جلوی لانه ها و آغشته کردن ورقه به سم، از دیگر راه چاره های مبارزه با این جوندگان است.

صالحی افزود: استفاده از طعمه های مسموم برای از بین بردن جوندگان یکی دیگر از روش های کنترل حملات موش هاست، به این منظور از ذرت آسیاب شده همراه با گچ ساختمانی به نسبت 50-50 و میزان کمی سم بی بو پیریمتیدین یا پریمور و ریختن طعمه در جلو لانه های شناسایی شده می توان بهره کرد، البته برای این کار باید از دستکش استفاده کرد و طعمه هم در جای خشک ریخته گردد.

او ادامه داد: استفاده از یونجه تازه آغشته به سم فسفر دو زنگ یا همان سم سیاه موش از روش های دیگر است که برای این کار بایست میزانی سم درون سطل پر آبی ریخته گردد و یونجه را به آن آغشته کرد و داخل لانه در راستا حرکت موش قرار داد.

این مقام مسئول اعلام کرد: روش های سنتی هم برای از بین این جوندگان توسیط کشاورزان انجم می گردد که از جمله آن ها، استفاده از دود اگزوز موتورسیکلت است که با اضافه نمودن میزانی روغن به بنزین دود ناقص فراوری می نماید وبا اتصال لوله برزنتی به اگزوز و داخل کردن آن در لانه ها، موش ها از بین می فرایند.

صالحی گفت: مراحل مبارزه با موش مستلزم لانه کوبی به صورت گروهی و شناسایی لانه های نو موش هاست و چنانچه هماهنگی بین کشاورزان صورت نگیرد، این مسائل همچنان ادامه خواهد داشت.

او اضافه نمود: چنانچه کشاورزان احتیاج به مشاوره داشته باشند، واحد ترویج و آموزش مدیریت جهاد کشاورزی خفر در همه روز ها و ساعات در خدمت آنان خواهد بود.

شهرستان خفر در فاصله 110 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1749

به "هجوم موش ها به باغات خفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم موش ها به باغات خفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید