موزه قاجار؛ جاذبه تاریخی و زیبای تبریز

به گزارش تایمر سرگرمی، شهری که علاوه بر داشتن هوایی دلپذیر دارای آثار باستانی غنی می باشد که نشان دهنده فرهنگ و تاریخی طولانی است که طی سالیان دراز به خصوص در دوران حکومت قاجاریان رقم خورده است. اکنون آثاری که از آن دوران به جای مانده به تنهایی گویای فراز و نشیب های بسیاری است. در این مقاله به یکی از خانه های تبریز که متعلق به امیر نظام گروسی است که به نام معروف است و امروزه تحت عنوان موزه قاجار تبریز به روی گردشگران باز است می رویم. سفرمارکت برای سفری آسوده تر به شهر خوش آب و هوای تبریز با مراکز گردشگری بسیار خرید اینترنتی بلیط هواپیما را پیشنهاد می نماید.

موزه قاجار؛ جاذبه تاریخی و زیبای تبریز

موزه قاجار تبریز

خانه ای که در محله ششگلان تبریز، یکی از محله های قدیمی این شهر نهاده شده و معروف به خانه قاجار می باشد. همچنین معماری این خانه حاکی از آن است که سرد و گرم تاریخ را چشیده. عمارت ام ی رن ظ ام گ روس ی که روزگاری سکونتگاه افراد مهم حکومتی و مکانی برای دریافت تصمیمات مهم حکومتی بوده است، امروزه تبدیل به موزه ای شده است تا بیانگر تاریخ پر فراز و نشیب این عمارت باشد. درواقع خانه امیرنظام گ روس ی که معروف به موزه قاجار تبریز است امروزه یکی از موزه های تخصصی و موضوعی در سطح کشور به حساب می آید.

چرا بازدید از موزه قاجار تبریز پیشنهاد می گردد؟

یکی از خانه و موزه های قدیمی تبریز است که دارای معماری بسیار زیبایی است.

عمارتی باشکوه که در زمان قاجار حاکمان زیادی در آن ساکن بوده اند.

یکی از موزه های تخصصی و موضوعی در سطح کشور می باشد.

درباره صاحب موزه قاجار تبریز

صاحب این بنا یکی از امیران و مردان سیاسی مهم در زمان قاجار بود از این رو دارای سِمت های مهم و تاثیر گذار حکومتی نیز بوده است. او همچنین یکی از مردانی بود که در بی رجال نالایق قاجار به فکر مردم بود علاوه بر این ها به دلایل کارهایی که در زمان خود انجام داده بود نزد مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بود. اما او کسی نیست جز امیر نظام گروسی، فردی که از او به عنوان مرد نیک قاجار یاد می کردند . از جمله کارهای مهمی که در دوران خود انجام داد به قرار زیر است:

در زمان قحطی ایران، برنامه ای برای مردم تدارک دید تا به راحتی بتوانند از این دوران سخت عبور نمایند.

در مدتی که سفیر ایران در فرانسه بود دستگاه ضرب سکه را به ایران آورد.

در مسئله نهضت تنباکو نقش مهمی ایفا کرد.

امیر نظام گروسی اگرچه در زمان ناصرالدین شاه نیز پیشکار آذربایجان بود و جز صاحب سِمتان با درایت در زمان خود بود که صندلی بالایی نزد مردم تبریز داشت اما سرانجام به دلیل اختلاف با عظیمان سیاست به شهر ماهان کرمان تبعید شد تا سال های آخر عمرش را در آنجا زندگی کند و در نهایت در سال 1317 در همان شهر نیز دار فانی را وداع گفت.

تاریخچه موزه قاجار تبریز

این خانه به دست یکی از مهمترین مردان حکومت در زمان ناصرالدین شاه به نام امیر نظام گروسی بنا شد و پس از فوت او نیز والیان آذربایجان در این خانه سکونت داشتند. جالب است بدانید حتی در کتاب خاطرات ناصرالدین شاه قاجار هم هنگامی که قصد سفر به دیار فرنگ را داشته است از این خانه بسیار وصف و تمجید نموده است. سرانجام پس از اینکه این عمارت از پستی بلندی های روزگار عبور کرد در سال 1370 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و پس از بازسازی و بازسازی درهای آن در سال 1380 به روی گردشگران باز شد. در زیر می توانید عکسی از دوران قبل از بازسازی این مکان را ببینید.

معماری موزه قاجار تبریز

این عمارت زیبا که در زمینی به مساحت 3000 متر مربع ساخته شده و دارای زیربنای 1500 مترمربع است همانند معماری بسیاری از خانه های قدیمی دارای معماری ایرانی است زیرا در آن موقع خانه ها به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم می شد. قسمت بیرونی این بنا همان حیاط زیبا و عظیمی است که بعد از عبور از هشتی خانه به آن وارد می شوید. از آنجایی که حیاط بیرونی همان حیاط اصلی خانه محسوب می گردد دارای باغچه های زیبا و گل کاری شده است که در هر فصل زیبایی این عمارت را دوچندان می نماید. هنگام عبور از درب عمارت امیرنظام گروسی جویی پر آب همراه با فواره هایی که صدای آب را در سراسر حیاط پخش می نماید دیده می گردد که تا انتهای حیاط کشیده شده و سپس به حوض مستطیل شکلی می ریزد که رو به روی عمارت نهاده شده تا تمام زیبایی این عمارت را همانند تصویری منعکس کند.

در انتهای حیاط اصلی عمارت زیبایی به چشم می خورد که طبقه اول آن دارای ایوانی به صورت سراسری است که 16ستون های بلند آن را تا به امروز پایدار نگه داشته اند و به وسیله 4 پلکانی که در جلوی ساختمان واقع شده است می توان به طبقه اول این عمارت دسترسی داشت. در نگاه اول این عمارت با ستون هایی که دارای گچ بری های زیبا در قسمت بالایی آن هستند و پنجره های ارسی شکل که با مهارت و ظرافت تمام با شیشه های رنگی مزین شده است نگاه هر گردشگری را می رباید. همچنین آینه کاری های چشم نوازی که در قسمت پیشانی این عمارت کار شده جلال و شکوه بیشتری را به این خانه بخشیده است.

اگر به داخل ساختمان عمارت وارد شوید متوجه خواهید شد که 4 اتاق در قسمت شرقی و 5 اتاق در قسمت غربی این بنا واقع شده است که کنار آن ها نیز طنبی یا همان تالارهای عظیمی وجود دارد. در این عمارت تالارها نیز با هنر دست معماران زمان خود مزین به گچ کاری و آینه کاری های ظریفی شده اند.

موزه این عمارت در طبقه اول نهاده شده از این رو می توانید با پلکان های فلزی به این موزه زیبا دسترسی پیدا کنید. در طبقه اول، هر تالار به بخش خاصی اختصاص یافته مانند تالار سکه و .. در این تالار ها آثار بسیاری همچون خاتم، ابزارهای فلزی، ادوات موسیقی، ظروف آبگینه، ظروف چینی برای بازدید به نمایش گذاشته شده است. همچنین در اتاق دیگر می توانید عکس هایی رابینید که توسط اولین دوربین های عکاسی که در دوره ناصرالدین شاه به ایران وارد شده است را ببینید.

اگر به قسمت پشتی این عمارت بروید درواقع به قسمت اندرونی خانه راه یافته اید. این بخش هم همانند بخش اصلی عمارت از گچ بری، ستون های مزین، درها و پنجره های چوبی با شیشه های رنگی و آینه کاری های چشم نوازی برخوردار است. اندرونی مکانی برای سکونت زنان و فرزندان و همچنین خدمتکاران خانه بود. در این قسمت از خانه امیرنظام گ روس ی که محل عبور و مرور خدمتکاران و اهالی خانه بود می توانید شاهد بخش های گوناگونی چون مطبخ ،انبار و اتاق هایی باشید که برای اهل منزل تعبیه شده بود باشید.

اما تمام زیبایی این عمارت به قسمت اندرونی و بیرونی خلاصه نمی گردد، بلکه در قسمت زیر زمین این عمارت حوض خانه ای واقع شده است که ستون ها و نحوه آجر چینی سقف باعث شده این قسمت به یکس از زیباترین بخش های خانه قاجار تبدیل گردد. از قلم نیاندازید که در این قسمت می توانید از تالار سنگ، اسلحه، شهرسازی و مردان عظیم تبریزی دیدن کنید.

علاوه بر تمام آثار ارزنده ای که در موزه قاجار به عرصه بازدید گذاشته شدهاست می توانید مجسمه هایی را ببینید که شما را با افراد سرشناس و برجسته زمان قاجار مانند ب اس م ی رز ا ول ی ع ه د، ام ی رک ب ی ر، م ی رز ا ع ی س ی ق ای م م ق ام ف ر ا ه ان ی ، م ی رز ا اب و ال ق اس م ق ای م م ق ام ف ر ا ه ان ی ، ام ی ر ن ظ ام زن گ ن ه و ام ی رن ظ ام گ روس ی آشنا می نماید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه قاجار تبریز

برای بازدید از عمارت با پرداخت اندکی قبل از ورود باید بلیط تهییه کنید که در مقابل زیبایی و آثاری که در موزه قاجاریه انتظار شما را می شد بسیار ناچیز است. با وجود وسعت این عمارت و تعدد آثاری که در آن نهاده شده است مدت زمان 1 الی 2 ساعت را برای آن در نظر بگیرید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه قاجار تبریز چه زمانی است؟

از آنجایی که تبریز دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می باشد، در تابستان یکی از مقاصد مهم گردشگری محسوب می گردد بنابراین برای سفری راحت به شهر فرهنگ و تاریخ قاجاریه بهتر است بلیط هواپیما تبریز را در سایت سفرمارکت ببینید.

چگونه به موزه قاجار تبریز برویم؟

جالب است بدانید این خانه در محله ششگلان تبریز نهاده شده، محله ای که از گذشته تا کنون محل سکونت اعیان نشینان بوده است. ششگلان یکی از محله های قدیمی شهر تبریز است بنابراین بهترین راه برای رسیدن به موزه

در نزدیکی موزه قاجار تبریز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

این عمارت در پشت مدرسه شیخ عطار و نزدیکی مقبره الشعرا نهاده شد است که به راحتی بعد از بازدید از مقبره الشعرا پس از طی کردن مسیری به صورت پیاده به به موزه قاجاریه برسید. از دیگر مکان های که در نزدیکی این مکان می توانید بازدید کنید به تفکیک فاصله در زیر آمده است:

خانه بهنام گنجه ای تبریز: 9 دقیقه رانندگی

مقبره الشعرا: 4 پیاده روی

خانه پروین اعتصامی: 5 دقیقه رانندگی

موزه موسیقی: 5 دقیقه رانندگی

چه هتل هایی در نزدیکی موزه قاجار تبریز برای اقامت وجود دارد؟

هتل آپارتمان استقبال تبریز

هتل کاسپین تبریز

خاه معلم تبریز

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه قاجار تبریز هستند؟

رستوران قائم مقام

رستوران شازده

رستوران عارف

منبع: گردشبان
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1383

به "موزه قاجار؛ جاذبه تاریخی و زیبای تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه قاجار؛ جاذبه تاریخی و زیبای تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید