مهمترین اولویت دولت نو در حوزه سیاست خارجی از نگاه فواد ایزدی

به گزارش تایمر سرگرمی، یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: مهمترین اولویت دولت آینده در حوزه سیاست خارجی این است که اولویت های دولت های قبلی را در این عرصه کنار بگذارد؛ چرا که ما به یک تغییر پارادایمی و ریشه ای در حوزه سیاست خارجی احتیاج داریم.

مهمترین اولویت دولت نو در حوزه سیاست خارجی از نگاه فواد ایزدی

فواد ایزدی در گفت وگو با خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهمترین اولویت دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی چه باید باشد، گفت: به نظر من مهمترین اولویت این است که اولویت های دولت های قبلی را در عرصه سیاست خارجی کنار بگذارد. مهمترین اولویت دولت های قبلی تعامل با آمریکا و غرب بوده است. دغدغه آنها در این حوزه توافق با آمریکا بوده است و دولت نو باید این اولویت ها را کنار بگذارد.

این استاد دانشگاه با اعتقاد بر اینکه به یک تغییر پارادایمی و ریشه ای در حوزه سیاست خارجی احتیاج داریم، گفت: در طول 30 سال گذشته به نوعی اولویت اول تعامل با غرب بوده است که به نظرم باید سیاست نوی جایگزین آن گردد.

وی در خصوص این سیاست های نو گفت: متاسفانه کار با همسایگان مغفول مانده است که باید به این موضوع توجه جدی تری گردد. باید با کشورهایی که می خواهند با ما کار نمایند همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم. خیلی از کشورها علاقه مند به کار با ما هستند و اینگونه نیست که بخواهند اخلال در فعالیت های ما ایجاد نمایند. توجه به این موضوع هم باید جزو اولویت های دولت سیزدهم باشد.

وی با بیان اینکه مزیت جمهوری اسلامی ایران و انقلاب قدرت نرم است و ما باید در حوزه دیپلماسی عمومی فعالتر شویم در بخش دیگری از صحبت های خود به وجود مسائل مالی و معیشتی در کشور اشاره نمود و گفت: تمرکز بر روی دیپلماسی مالی باید جزو اولویت های دولت باشد. در واقع تعامل وهمکاری هایمان در عرصه سیاست خارجی باید در جهت ارتقای قدرت دیپلماسی کشور و تامین منافع ایران باشد و اگر دولت پیش رو روی این اولویت ها تمرکز کند شاهد تحولاتی خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که نگاه دولت پیش رو باید در موضوع تحریم ها چگونه باشد گفت: باید کوشش گردد که تحریم ها برطرف گردد. در این زمینه مذاکره و رفت و آمد صورت بگیرد، ولی باید به تجربیات این چند سال هم توجه داشت و بر اساس این تجربیات در کنار کوشش برای برطرف تحریم ها باید به سمت خنثی کردن تحریم ها و دور زدن آنها رفت و در داخل کشور ساختار مالی را قوی کنیم تا این قدر متاثر از تحریم ها نباشد. البته این کار، کار یک شبه نیست و امری است که طول می کشد. بنابراین تاکید بر این است که در کنار مذاکره برای برطرف تحریم ها باید اقدام به خنثی کردن تحریم ها با تقویت ساختار مالی کشور کرد. نباید اقتصاد کشور را معطل مذاکره و نتایج آن کرد و تجربیاتی که در طول این چند سال در این زمینه کسب شده است را نباید فراموش کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1695

به "مهمترین اولویت دولت نو در حوزه سیاست خارجی از نگاه فواد ایزدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین اولویت دولت نو در حوزه سیاست خارجی از نگاه فواد ایزدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید