محبوبیت روباتهای اجتماعی در دوران کرونا

به گزارش تایمر سرگرمی، احساس تنهایی ناشی از گسترش کووید 19 در سراسر جهان، مردم را به پذیرش روبات های اجتماعی سوق داده و بازار فروش این دسته از روبات ها را داغ تر از همیشه کرده است. اما آیا این دسته از روباتها واقعا سالمندان را از تنهایی درمی آورند؟

محبوبیت روباتهای اجتماعی در دوران کرونا

محققان دانشگاه واترلو در یک مطالعه اجتماعی دریافتند که بیماری همه گیر کرونا بر درک مردم از روبات های اجتماعی تاثیر گذاشته و آنها را به پذیرش این روباتها سوق داده است. آنها در مطالعات خود تاکید کردند که انزوای اجتماعی ناشی از قرنطینه بر سلامت و کیفیت زندگی سالمندان بخصوص معلولان تأثیر داشته است. به همین دلیل نیز چنانچه حمایت اجتماعی از آنها صورت نگیرد قطعا افسردگی، اضطراب و افزایش حملات قلبی و عروقی در میان سالمندان افزایش یافته و همین امر نیز سلامت جسمی و روانی انها را در معرض خطرات بسیار جدی قرار می دهد.

به همین دلیل روبات های اجتماعی نظیر Moxi و Romibo می توانند در این مرحله حساس، همانند مرحمی بر تنهایی سالمندان بشمار رفته و آنها را از اضطراب ناشی از قرنطینه نجات دهند. محققان در مطالعات خود اعلام کردند که رسیدن به چنین مرحله ای، به حمایت و نگرش مثبت افراد جامعه نیاز دارد. به گونه ای که حمایت جمعی اعضای یک جامعه از روبات های اجتماعی می تواند نگرشی مثبت را در بازار فروش این روباتها ایجاد کرده و مردم را در خرید این دسته از روباتها برای نجات سالمندان از تنهایی ناشی از قرنطینه تشویق کند.

آمار بدست آمده از تعداد افراد موردمطالعه نشان می دهد که در این برهه، افراد که تنهایی را تجربه کرده و یا ثبات عاطفی بیشتری دارند بیشتر جذب خرید روباتهای اجتماعی شده اند. محققان علی رغم توجه مثبت بسیاری از افراد به روبات های اجتماعی در دوران کرونا، نشان دادند که هرگز روباتهای اجتماعی جایگزین تماس سالمندان با انسانها نمی شود. چرا که این دسته از روباتها در موقعیت هایی که تماس مستقیم انسانها ممنوع است(همانند دوران کرونا) نقش مهمی را می توانند ایفا کنند.

محققان در عین حال اعلام کردند که چه بسا روباتهای اجتماعی در مقاطعی منجر به غفلت تماس اعضای خانواده با سالمندان شده و نگرشی منفی را در ذهن افراد تنها ایجاد کند. بنابراین روباتهای اجتماعی در شرایط کنونی همانند یک آرام بخش برای سالمندان بشمار رفته و به هیچ وجه نباید جایگزین روابط اجتماعی میان انسانها شود.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1161

به "محبوبیت روباتهای اجتماعی در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوبیت روباتهای اجتماعی در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید