فرصت های علمی و تحقیقاتی در تپه های مریخی دامغان توسعه می یابد

به گزارش تایمر سرگرمی، رییس سازمان فضایی ایران گفت: با سازمان میراث فرهنگی رایزنی های اجرا شده شده تا در تپه های شبیه سیاره مریخ دامغان و دره ستارگان قشم فرصت های علمی و تحقیقاتی ایجاد گردد

فرصت های علمی و تحقیقاتی در تپه های مریخی دامغان توسعه می یابد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران، در رویداد تخصصی صنایع خلاق فرهنگی در حوزه پارک های گردشگری فضاپایه، مشخص مرز های زمین، هوا و فضا را جزو بحث های جدی در سازمان ملل دانست و گفت: این که فضا از 82 کیلومتری به بالا و یا 89 کیلومتری به بالا است، بحث های زیادی مطرح شده است.

وی فضا را از جمله اولویت های استراتژیک در جهان دانست و اظهار کرد: بر اساس سند جامع کشور دستیابی به فضا به عنوان عالی ترین صندلی قابل توجه ذکر شده است، ضمن آن که در این سند بر توسعه زیر ساخت های بومی فضایی نیز تاکید شد.

براری ادامه داد: زیر ساخت های فضایی از جمله اقتصاد های فضا پایه است و بر این اساس یکی از دغدغه های ما است و این امر نیز در پژوهشگاه فضایی ایران در حال پیگیری است.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به پروژه های در دستور کار پژوهشگاه فضایی، اضافه نمود: این پژوهشگاه علاوه بر طراحی و ساخت دو ماهواره، سامانه بلوک انتقال مداری را نیز در دستور کار واقع شده است. این بلوک توانمندی کشور را برای قراردادن ماهواره در مدار 250 کیلومتر و 7 هزار کیلومتر فراهم می نماید.

وی با تاکید بر ضرورت توجه توسعه همزمان زیر ساخت ها و فناوری های فضایی، توضیح داد: زمانی که زیر ساخت های بردباند ایجاد شد، بعضی از جوانان کشور در حوزه ارائه سرویس ها و اپلیکشن ها وارد شدند و توانستند با ارائه سرویس حمل و نقل اینترنتی رقبای خارجی خود را کنار بزنند.

وی با اشاره به کوشش های آمازون برای توسعه بازار های خود در کشور، اظهار کرد: با روی کار آمدن شرکت های ایرانی، آمازون قادر به توسعه بازار خود در ایران نبود که این دو نمونه نشان می دهد جوانان توانمند کشور به موقع وارد اپلیکیشن ها و سرویس ها شدند.

براری با انتقاد از وضعیت توسعه شبکه های اجتماعی، دلیل استقبال جامعه به شبکه های خارجی را دیر حرکت کردن در این حوزه دانست و ادامه داد: بر این اساس ضروری است که همان گونه که اقدام به توسعه فناوری های فضایی می گردد، زیر ساخت های آن ایجاد گردد تا متخصصان داخلی در قالب استارتاپ ها فعالیت خود را شروع نمایند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ایران یک دهه است که رتبه اول خود در منطقه را در حوزه فضایی حفظ نموده است، یاد آور شد: بهترین راهبرد ما برای توسعه فناوری های فضایی آن است که حوزه فضایی را به اقتدار اقتصاد فضایی تبدیل کنیم.

براری با اشاره به زیبایی های نهفته در حوزه فضا، یاد آور شد: اولویت ما این است که به اسرار نهفته در حوزه فضا آشنایی و معرفت پیدا کنیم و این یکی از مهمترین محور های نقشه جامعه کشور در حوزه فضا به شمار می رود. در این راستا مهم آن است که ظرفیت هایی را در کشور ایجاد کنیم تا حوزه فضا را به حوزه مالی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به برگزاری رویداد تخصصی در حوزه پارک ها و گردشگاه های فضا پایه از سوی پژوهشگاه فضایی، خاطر نشان کرد: بر اساس آمار های منتشر شده از 6 منطقه برتر گردشگری جهان سه مورد از آن ها مرتبط با گردشگری فضایی می گردد و با توجه به ظرفیت های گردشگری فضایی در کشور باید نسبت به توسعه این حوزه اقدام کنیم.

براری، وجود تپه های شبیه سیاره مریخ و دره ستارگان در کشور را از جمله جاذبه های گردشگری فضایی در کشور نام برد و ادامه داد: بر این اساس کوشش داریم تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی این مناطق را به فرصت های علمی و تحقیقاتی در کشور تبدیل کنیم.

وی وجود آسمان پاک در کشور را از دیگر جاذبه های فضایی در کشور نام برد و ادامه داد: از آنجایی که محتوای نجومی علاقه مندان زیادی دارد، اخیرا تفاهم نامه همکاری میان ناسا و گوگل به امضاء رسیده است تا بتواند با دریافت رویداد های فضایی آن را برای جهان پخش کند و از سوی دیگر از آنجا که کشور دارای آسمان جذابی است، با استاندار ها در حال مذاکره هستیم تا با جلوگیری از آلودگی نوری موجب خدشه وارد شدن به آسمان پاک کشور نشوند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت توجه به پیاده سازی ظرفیت فضا بر روی زمین، گفت: بر این اساس کوشش داریم تا در بعضی از نقاط کشور که قابلیت پیاده سازی ظرفیت های فضایی را دارند، نسبت به شبیه سازی های فضایی در این مناطق اقدام کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 434

به "فرصت های علمی و تحقیقاتی در تپه های مریخی دامغان توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت های علمی و تحقیقاتی در تپه های مریخی دامغان توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید