غبغب و راه های درمان آن

به گزارش تایمر سرگرمی، یک غبغب آویزان زیر چانه، از آن مشکلاتی است که پای خیلی ها را به مطب جراحان زیبایی می کشاند؛ بخصوص وقتی آدم پا به سن می گذارد، این شکایت شایع تر هم می گردد.

غبغب و راه های درمان آن

غبغب و راه های درمان آن

نویسنده:زین العابدین حیدری آشتیانی

یک غبغب آویزان زیر چانه، از آن مسائلی است که پای خیلی ها را به مطب جراحان زیبایی می کشاند؛ بخصوص وقتی آدم پا به سن می گذارد، این شکایت شایع تر هم می شود.

دکتر عبدالجلیل هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی درباره ی علل بروز این مشکل و راه چاره های آن، نکات جالبی را مطرح می نماید.

آقای دکتر! چرا برخی ها از همان جوانی غبغب می آورند؟

غبغب یعنی حالت برجستگی یا آویزانی زیر چانه، که علت ایجاد آن در افراد مختلف، فرق دارد. برخی ها که به طور ژنتیکی چاق هستند یا سر و صورت چاقی دارند، ممکن است حتی در همان اوایل کودکی هم غبغب داشته باشند. برخی دیگر که در سنین کودکی دچار این مشکل نبوده اند، اگر در دوران بزرگسالی چاق شوند، زیر ناحیه ی چانه ی آنها چربی جمع شده و یک غبغب برجسته و چاق ایجاد می شود. برخی ها هم به علت بیماری ممکن است دچار اشکال در توزیع چربی در نواحی مختلف بدن شوند. یکی از نواحی بدن که ممکن است چربی به طور غیرعادی در آن جمع شود، ناحیه زیر چانه است که غبغب را ایجاد می نماید. برخی ها هم به علت گردن کوتاه و چانه ی عقب، درجاتی از تجمع چربی در زیر چانه دارند و به نظر می آید که دارای غبغبی برجسته باشند.

در افراد سالخورده، چطور؟

برخی ها با بالا رفتن سن ممکن است دچار فراز و نشیب های متعدد چاقی و لاغری در نواحی مختلف بدنشان، بخصوص در ناحیه گردن شوند. ممکن است این حالت همیشه با شلی پوست زیر چانه و گردن باشد. بعض ی از افراد به علت افزایش سن دچار شلی پوست عضلات زیر گردن می شوند و پوست و عضلات زیر گردنشان آویزان می شود که این هم به اصطلاح ایجاد غبغب می نماید.

جنس غبغب چیست؟!

غبغب از جنس پوست، چربی و عضله است که به شکل سفت یا شل می تواند وجود داشته باشد. اگر فردی چربی غیر طبیعی در زیر گردن داشته باشد و سنین جوانی را هم طی نموده و به بلوغ رسیده باشد، ممکن است غبغب داشته باشد.

راه چاره این مشکل در جوان ترها چیست؟

اگر غبغب گردن طبیعی باشد و شخص دچار مشکل فک، بخصوص فک تحتانی، نباشد؛ می توان برایش لیپوساکشن انجام داد. در صورتی که شخص دچار مسائل فک تحتانی باشد و بعلاوه چانه عقب یا فک تحتانی کوچک باشد، باید قبل از اصلاح غبغب، مسائل فک و چانه را اصلاح نموده که با اصلاح آن موراد، غبغب که به شکل غیرطبیعی به وجود آمده به شکل و حالت طبیعی خود برمی شود.

و در سالمندان، چطور؟

مواردی را که در بزرگسالی هست، می توان در برخی موارد به وسیله لیپوساکشن و در موارد شدیدتر، با جراحی های باز، یک شکاف سه تا چهار سانتی متری در زیر چانه ایجاد و چربی ها را به طور مستقیم خالی کرد، سپس به تقویت عضلات شل زیر گردن پرداخت. در مواردی که شلی غبغب به علت بالا رفتن سن یا به علت افتادگی پوست زیر گردن یا شلی عضلات زیر گردن باشد (نه به علت تجمع چربی)، حتماً باید با عمل باز جراحی، شلی عضلات را اصلاح کرد. در صورتی که پوست هم زیاد باشد باید به وسیله برش های استاندارد که از بغل گوش انجام می گیرد پوست اضافه را از زیر چانه خالی نموده و عضلاتی را هم از زیر چانه اصلاح و تقویت کنیم. این روش ها موارد متعدد برخورد با مسائل افتادگی و بزرگی غبغب است.

در چه سنی معمولاً افراد دچار افتادگی غبغب می شوند؟

معمولاً از پنجاه سال به بالا، افراد دچار افتادگی و شل شدن پوست زیر گردن یا همان غبغب می شوند؛ مگر این که فرد دچار پیری زودرس صورت شده یا چاقی و لاغری های متعدد داشته باشد. هر حالتی سن خاص خودش را دارد. اگر فرد، سالم و جوان باشد؛ مثلاً بین بیست تا سی سال، بعلاوه اگر زوایای فک و چانه ی او طبیعی بوده و فقط یک غبغب زیر گردن داشته باشد، می توانیم آن را به وسیله لیپوساکشن اصلاح کنیم. بنابراین برای افراد مختلف، نوع برخورد هم فرق دارد. در فردی که چربی ندارد و فقط مشکل افتادگی بوده و پوست زیر گردن، آویزان است؛ ما باید مقداری از پوست را در زیر ناحیه چانه کم نموده و عضلات زیر ناحیه چانه را هم تقویت کنیم.

منظورتان از تقویت عضلات چیست؟

منظور این است که یک منحنی را که بین عضلات به وجود آمده اصلاح کنیم. عضلات در خط وسط زیر چانه به یکدیگر می رسند و همدیگر را تقویت می نمایند. بالا رفتن سن موجب می شود که به عضلات و برخی وقت ها هم چربی هایی که در بین شان وجود دارد، فشار وارد شود، عضلات دو طرف گردن را از همدیگر دور کند و یک حالت فتق در آن ها به وجود آید. ما باید مثل سایر جاهای بدن که ترمیم فتق داریم، این قسمت ها را هم اصلاح کنیم.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

اگر جراحی به لیپوساکشن منجر بشود، مراقبت های اولیه شامل استراحت کردن و مصرف داروهای ضروری است. اگر هم به ترمیم و تقویت عضلات زیر گردن و اصلاح فتق و یا کشش پوست بیانجامد، مراقبت های خاص خودش را دارد. نهایتاً یک یا دو هفته کم تحرکی ناحیه چانه و سر و صورت الزامی است.

آیا روش های دیگری مثل طب سوزنی و تزریق چربی و... تاثیری بر درمان غبغب دارد؟

خیر! برای برطرف برجستگی غبغب، هیچ کدام از روش های تزریق چربی و استفاده از لیزر و طب سوزنی و امثال آن ها تاثیری ندارد.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 105

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1795

به "غبغب و راه های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غبغب و راه های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید