سرما و آلودگی؛ تهدید سلامت جنین

به گزارش تایمر سرگرمی، شاید خیلی ها به این که بارداری در چه فصل و شرایط آب و هوایی طی شود، بی توجه باشند اما بررسی ها و تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهد، سه ماهه دوم بارداری به دلیل آغاز رشد هوشی جنین و نیاز بیشتر او به اکسیژن، زمان فوق العاده مهمی است و اگر این دوره زمانی با فصل زمستان تداخل یابد که در آن اکسیژن، انرژی خورشید و درصد ویتامین E و K کاهش یافته و میزان افسردگی مادر، خستگی روانی و نیز وارونگی هوا افزایش می یابد، در مقایسه با فصل تابستان امکان بروز مسائل فیزیکی و عصبی در مادر و به طبع آن در جنین افزایش می یابد.

سرما و آلودگی؛ تهدید سلامت جنین

بنابراین فصل بهار بهترین زمان برای شروع بارداری شناخته شده تا نوزاد از وزن بهتر و هوشمندی بیشتری برخوردار شود.

جدا از این بررسی ها، زمستان امسال با عامل خطر جدی دیگری به نام کووید 19 در کنار سرما و آلودگی هوا همراه شده است که مخاطرات معمول دوران بارداری را با حجم بالایی از استرس، اضطراب و نگرانی از ابتلا به کرونا برای بارداران پر مخاطره تر کرده است. اینها سبب شد با دکتر فاطمه مهاجرفر، متخصص زنان گفت وگو کنیم تا از این خطرات و راه های پیشگیری از آنها بیشتر بدانیم.

آیا بروز سرما و نیز آلودگى همزمان هوا به تضعیف سیستم ایمنى مادران باردار منجر می شود؟

آلودگی هوا از علل اصلی کاهش قوای سیستم ایمنی و کارکرد تمام سیستم های بدن است و در یک خانم باردار که سلول های جنینی در حال تکثیر هستند و جفت و جنین هم در حال رشد است، این مسأله خودش را بیشتر نشان می دهد. البته در مورد سرما به تنهایی چنین تاثیری ثابت نشده است، مگر سرما در دمای بسیار پایین یا گرما در دمای بسیار بالا که روی سلامت جنین اثر مضر دارد ولی در دماهای معمولی که در کشور ما وجود دارد، مسئله ای برای سیستم ایمنی مادر و رشد جنین نخواهد داشت ولی آلودگی همزمان هوا و افت درجه حرارت باعث می شود جفت، تکثیر خوبی نداشته باشد. به همین علت ما در موارد زیاد، نوزادانی را داریم که دچار محدودیت رشد داخل رحمی هستند یا حتی در منابع ذکر شده آلودگی هوا و همراهی آن با فصل سرما بر کاهش بهره هوشی و یادگیری نوزادانی که متولد می شوند در سال های بعد زندگی شان تاثیر می گذارد.

مهم ترین خطراتی که در فصل زمستان در کنار کرونا، سلامت مادر باردار و جنینش را تهدید مى کند چه هستند؟

دغدغه اصلی ما جدا از خطر کرونا در فصول پاییز و زمستان هر سال، ابتلای مادر به ویروس های تنفسی مثل آنفلوآنزا بوده است که طی یک سال اخیر کرونا هم به عنوان عاملی ویروسی از زیرگروه آنفلوآنزا نیز به این دسته از مخاطرات اضافه شده است. ثابت شده مادرانی که در سه ماهه نخست بارداری شان دچار عفونت های ویروسی تنفسی می شوند، جنین هایشان دچار درجاتی از اختلال رشد، اوتیسم و حتی بیش فعالی می شوند. در کنار سایر مسائلی که وجود دارد، واکسیناسیون مادران باردار نسبت به آنفلوآنزا از شهریور شروع می شود. پس اصلی ترین مخاطراتی که سلامت مادر و جنین را در فصول سرد سال تهدید می کند، خطر ابتلای سیستم تنفسی به عفونت های ویروسی است.

آیا بارداران در زمستان امسال نیاز به مراقبت هاى بیشترى دارند؟

بله، قطعا این طور است. هنوز اثرات ویروس کرونا روی سیستم جنین و رشد نوزادان مشخص نشده است و نیاز به مطالعه طولانی دارد. بی شک هر چقدر تردد و مواجهه مادران در این فصل کمتر باشد به پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک زیادی خواهد کرد. قطعا ویروس کرونا که قوی تر از ویروس های تنفسی هم خانواده خودش است، اثرات مخرب جنینی دارد که در سال های آینده در منابع و مطالعات معتبر به آن اشاره خواهد شد.

خانم بارداری که با وجود افسردگی های دوران بارداری و نگرانی های مربوط به سلامت خود و جنینش در دوران کرونا باید در خانه بماند، نیاز به چه مراقبت هایی در خانه دارد؟

تحرک داشتن، فکر نکردن به مسائل منفی و استفاده از روش های مجازی برای ارتباط داشتن با اقوام و دوستان برای پیشگیری از افسردگی و استرس های معمول بارداری که در دوران کرونا تشدید شده، بسیار مؤثر است. توصیه می شود بارداران بیشتر برنامه های تلویزیونی شاد نگاه کنند، هر روز پیاده روی داشته باشند و اگر امکان پیاده روی در خارج از خانه را ندارند، پنجره ها را باز کنند و روزانه 40 دقیقه در خانه پیاده روی داشته باشند.

پیشگیری از شدت دریافت افسردگى در بارداران در شرایط کنونى از چه روش هایی ممکن است؟

از کارهایی که می شود برای کاهش استرس و اضطراب بارداران در خانه پیشنهاد داد این است که بیشتر مطالعه کنند، از خواندن اخبار غیرمستند و انبوه در فضای مجازی پرهیز کنند و ذهن شان را با اخبار مربوط به کرونا درگیر نکنند.

لطفا یک الگوى درست براى حفظ سلامت باردارى در زمستان امسال معرفى کنید؟

مهم ترین نکاتی که باید رعایت شود، کاهش تردد و تماس با افراد دیگر به ویژه افراد غیرباردار و حتی بچه ها است که می توانند ناقل کرونا باشند. همین طور پرهیز از تردد بیش از حد و رفت وآمد با دیگران. مسأله بعدی، استفاده از ماسک، شستن دست ها و رعایت بهداشت فردی است. همچنین مصرف مایعات زیاد، مواد غذایی سالم و پرهیز از مصرف فست فود و غذای پرکالری و کافئین دار در دوران بارداری بسیار مهم است. رعایت این موارد در پیشگیری یا حتی تسریع بهبودی در مبتلایان به کرونا بسیار موثر است.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1472

به "سرما و آلودگی؛ تهدید سلامت جنین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرما و آلودگی؛ تهدید سلامت جنین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید