زینبیه اعظم زنجان؛ روایت دلدادگی یک عاشق به پیر مرادش

به گزارش تایمر سرگرمی، زینبیه اعظم زنجان در روز یازدهم محرم هم نوا با کاروان اسرای کربلا، دلدادگی زینب (س) برای حسین (ع) را روایت می کند.

زینبیه اعظم زنجان؛ روایت دلدادگی یک عاشق به پیر مرادش

به گزارش خبرنگاران، امروز یوم الزینب است، روزی که زینب قهرمان درد نام می گیرد و همه زنان و مردان زنجانی سالیان متمادی است که در این روز به تاسی از علمدار کربلا به یاری بی بی زینب شتافته و در همهمه صدای رقیه که عمه بابایم کجاست را به شکل ممتد تکرار می کند، با او هم نوا شده و می گویند: رقیه نازلی صورتون قویما دیواره / بـو کربـلا یوللارینـا باخما آواره / سفـرده دور بـابـان گلـر ای مه انور / بوگون سحر حسینـدن بیر خبر گلـر / گلر سنـی آپارماقا شـاه بی لشگر.

در میان ما زنجانی ها اصطلاحی وجود دارد که می گویند: باشی بلالی زینب که حکایت از رنج فراوان شخص مصیبت کشیده دارد اما همگان خوب می دانند که درد و بلاهای ما در مقابل کسی که تار و پودش با غم آمیخته شده، همانند قطره در مقابل دریا است. چه کسی می داند وقتی زینب در میان آتش خیمه ها به سوی قتلگاه شتافت تا به سر برسد اما معجر از سرش کشیدند و زینب افتان و خیزان ناله برآورد و علمدارش را خواست تا بیدار شود، مگذارد که دشمن شاد شوند چه بر او رفت.

امروز صبر از دست صبر زینب خسته است، مردانگی، در رکاب او، درس جوانمردی می آموزد. زینب جان مگو که در آن جا بر شما چه رفت، مگو که دشمنان تان چه کردند و دوستان تان چه؟ آری ای پیامبر انقلاب حسین! ما می دانیم، ما همه را شنیده ایم، تو پیام کربلا را، پیام شهیدان را به درستی گذارده ای ...

زینب جان زنان سرزمین من در هنگامه بلا و مصیبت نام تو را بر زبان آورده و از تو مدد می جویند و امروز همه زینبیون زنجانی گردهم می آیند تا مگذارند پرچم عاشورا بر زمین بماند تا به دست صاحب اصلی اش صاحب الزمان (عج) برسد تا انتقام خونین تو را از یزیدیان زمان بگیرد.

گفتنی است، مسجد زینبیه اعظم زنجان محل تجمع عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) و مشتاقان حقیقت است. آنانی که همه ساله روز یازدهم محرم در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، زیر بیرق های رنگی این مسجد گردهم می آیند تا بر مصیبت زینب کبری؛ دخت علی مرتضی بگریند و پیام قیام کربلا را که نسل به نسل، سینه به سینه نقل شده را بر خیابان های این شهر فریاد کنند.

مسجد زینبیه اعظم زنجان که یکی از مهم ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی جهان است و بزرگ ترین و معروف ترین دسته عزاداری این مسجد روز یازدهم محرم برگزار می شود.

قدمت این مکان مقدس، به بیش از 400 سال رسیده و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می شود و بنا به گفته برخی پیشکسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلا به صورت باغی سرشار از گل های محمدی بوده است و صاحب این ملک که اغلب اوقات متوجه صدای یازینب یازینب، توام با گریه و شیون می شده، تصمیم می گیرد بخشی از باغ را به صورت تکیه که در آن سال ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را زینبیه بگذارد.

از زمان احداث تکیه در این باغ سرشار از گل های محمدی، همه ساله مردم متدین و دردمند زنجان در ماه های محرم و صفر در آن جمع می شدند و به عزاداری و نوحه سرایی می پرداختند و این درحالی بود که همه هزینه های تکیه نیز تا زمان حیات صاحب باغ، توسط وی تامین و پرداخت می شد.

معصومه مسلمی ـ خبرنگار خبرنگاران (منطقه زنجان)

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 353

به "زینبیه اعظم زنجان؛ روایت دلدادگی یک عاشق به پیر مرادش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زینبیه اعظم زنجان؛ روایت دلدادگی یک عاشق به پیر مرادش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید