زایمان به روایت اسناد نگارگری دوره صفوی

به گزارش تایمر سرگرمی، موزه ملی ایران هم زمان با روز جهانی ماما، نسخه ای منحصربه فرد از نگارگری دوره صفوی را که تصویرگر زایمان زن در آن دوره تاریخی است رونمایی کرد.

زایمان به روایت اسناد نگارگری دوره صفوی

به گزارش خبرنگاران، این اثر نگاره تک برگی است در مکتب هند و مغول مربوط به سده های دهم و یازدهم هجری قمری، که مضمون آن صحنه زایمان زنی است که روی ایوان خوابیده و عده ای بر بالین او گرد آمده اند.

محوطه حیاط و ایوان به تصویر کشیده شده و بیرون حیاط دو مرد و یک زن از نرده ای که دور حیاط را محصور نموده به داخل نگاه می نمایند. در پشت آن ها منظره گل و بوته به چشم می آید. داخل حیاط زنی مشغول آب برداشتن از حوض است و دو مرد خنجر به کمر بسته در حال گفت وگو هستند.

آسمان به رنگ آبی نشان داده شده و رنگ های سبز، زرد، قرمز، آبی، بنفش و طلایی در ترکیبی چشم نواز در آن به کار رفته اند.

مصور کردن شاهکارهای ادبیات فارسی از موضوع های مورد توجه هنرمندان در مکتب هند و مغول بوده است. آن ها صحنه هایی از زندگی درباریان، شکارگاه های سلطنتی، جنگ ها، صورت زنان حرمسرا و صحنه هایی از زندگی مردم را مصور می کردند. در نقاشی های هنرمندان این مکتب پرداختن به جزئیات و تصویر صورت ها به حالت نیم رخ به وضوح نمایان است.

این تک برگ به شماره 4539 در تالار صفوی موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران در معرض دید عموم واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 995

به "زایمان به روایت اسناد نگارگری دوره صفوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زایمان به روایت اسناد نگارگری دوره صفوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید