روش درست تمیز کردن مبل چرمی و مخملی؛ معجزه لیمو و سرکه سفید در نظافت مبل ، لکه های سمج را با جوش شیرین پاک کنید

به گزارش تایمر سرگرمی، این روزها خانه تکانی قبل از عید در برنامه بسیاری از افراد قرار گرفته است، تمیز کردن مبلمان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

روش درست تمیز کردن مبل چرمی و مخملی؛ معجزه لیمو و سرکه سفید در نظافت مبل ، لکه های سمج را با جوش شیرین پاک کنید

به گزارش خبرنگاران، تمیز کردن مبلمان بسته به نوع پارچه آن اهمیت دارد؛ اگر این روزها مشغول خانه تکانی هستید بهتر است به فکر تمیز کردن مبلمان خود نیز باشید. اگر مبلمان چرمی یا مخملی دارید باید بدانید می توانید آن را برای سال ها تمیز و سالم نگه دارید. به شرطی که اصول تمیزکردن آنها را بدانید.

  • 9 گام برای تمیز کردن دیوارهای خانه؛ برترین ترکیب برای شستن دیوار | از معجزه خمیردندان برای خط های روی دیوار بهره ببرید
  • چگونه قسمت بیرونی پنجره ها را تمیز کنیم؟ | معجزه سرکه برای لکه های سرسخت روی شیشه
  • شیرآلات رسوب گرفته را چگونه تمیز کنیم | برق انداختن شیرآلات آشپزخانه با 7 روش ساده
  • 7 ترفند برای تمیز کردن یخچال در کمتر از 30 دقیقه
  • تمیز کردن کاشی های حمام با 2 روش خانگی | معجزه جوش شیرین برای کثیفی درز کاشی ها

تمیز کردن مبل چرمی

1. ابتدا با یاری جاروبرقی مبل را از هر نوع زباله ای که قابل تماشا است تمیز کنید. با استفاده از جاروبرقی دستی یا شارژی هم می توانید این کار را انجام دهید.

2. بهتر است از برس جاروبرقی بهره ببرید و برس را روی چرم کاناپه بکشید. موهای برس نرم هستند و کمتر سطح مبل را خراش می دهند.

3. مبل را گردگیری کنید. با استفاده از گردگیر پر یا میکروفیبر، کل سطح مبل را به آرامی گردگیری کنید. مراقب باشید که قبل از تمیز کردن، همه زباله ها را کامل از سطح مبل جدا کنید، زیرا زباله ها می توانند رویه چرم را خراش دهند.

نظافت روتین مبل چرم

1. می توانید برای نظافت مبل از یک راه چاره خانگی بهره ببرید. اندازه مساوی آب و سرکه سفید را در یک سطل یا کاسه کوچک با هم ترکیب کنید. بهتر است از آب مقطر یا آب جوشیده، اما سرد شده بهره ببرید. آب لوله کشی می تواند حاوی مواد شیمیایی دیگری باشد که برای چرم مضر است.

2. یک پارچه را در محلول فرو کنید. پارچه را کاملاً فشار دهید. مراقب باشید که پارچه فقط مرطوب باشد و کاملا خیس نباشد. زیرا مایع اضافی می تواند به چرم مبل آسیب برساند.

3. مبل را با پارچه به آرامی تمیز کنید. از بالای مبل آغاز کنید و به سمت پایین بروید. چرم مبل را به آرامی مالش دهید. پارچه را هربار که احتیاج است در محلول بشویید و آبش را بگیرید ودوباره روی مبل بکشید.

4. مبل را با پارچه دیگری خشک کنید.

پاک کردن لکه های چربی

1. لکه های چربی را باید از روی مبل به محض تماشا پاک کرد. این لکه های چربی ممکن است به علت تماس محصولات زیبایی یا مواد غذایی به جای مانده باشند. اگر لکه چربی را نتوانستید به موقع پاک کنید، جوش شیرین یا نشاسته ذرت را روی لکه بپاشید. اجازه دهید پودر برای چند ساعت در آنجا بماند و سپس به جامانده آن را با برس پاک کنید.

2. اگر لک جوهر روی مبل به جای مانده باشد باید از شر لکه جوهر خلاص شوید. لکه جوهر را با یک پنبه آغشته به الکل به دقت پاک کنید. مراقب باشید چرم را خیس نکنید. پس از برداشتن لکه، آن را تمیز کنید.

3. گاهی اوقات نوشیدنی هایی مانند قهوه یا چای ممکن است روی مبل چرمی شما ریخته شود. باید بلافاصله این لکه ها را تمیز کنید و اجازه ندهید تا روی مبل خشک شوند.

4. برای تمیز کردن لکه های تیره روی چرم روشن هم راهکاری وجود دارد. اندازه مساوی لیمو و کرم تارتار را باهم مخلوط کنید. مخلوط را روی لکه بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن مخلوط بهره ببرید، سپس آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

نحوه تمیز کردن مبل مخملی

تمیز کردن مبل مخملی آسان است. با تمیز کردن آن می توانید همواره حس نو بودن مبل را حس کنید.

1. مبل خود را حداقل یک بار در ماه جاروبرقی بکشید تا از انباشت کثیفی جلوگیری کنید. با جاروبرقی مرتب روی مبل، وقتی افراد روی مبلمان شما می نشینند یا دراز می کشند، آلودگی های سطحی به پارچه وارد نمی شوند.

2. برای از بین بردن گرد و غبار از یک برس نرم بهره ببرید. بالش، کوسن یا پتو را از روی مبل خود بردارید. از یک گوشه مبل آغاز کنید و به آرامی و با حرکات بلند و یکنواخت برس بکشید. هر قسمت از مبل خود را 2 تا 3 بار برس بکشید تا گرد و غبار یا کثیفی که در پارچه شما پنهان شده است از بین برود.

2. سپس مبل را با جارودستی برقی تمیز کنید. جارودستی برقی را بهتراست روی درجه کم روشن کنید. جارو را در یک جهت و همه جای مبل بکشید.

3. به محض اینکه متوجه لکه ها یا کثیفی های شدید روی مبل مخملی شدید آنها را رفع کنید. هر چه لکه مدت بیشتری روی مبلمان شما بماند، احتمال آسیب دائمی پارچه مخمل مبل و از بین نرفتن لکه ها بیشتر است.

4. لکه های مرطوب را با یک پارچه تمیز خشک کنید تا ناپدید شوند. اگر مایعی روی مخمل شما ریخته شده است، یک پارچه تمیز و خشک بردارید. پارچه خود را روی ناحیه خیس چند بار بکشید. با پارچه به آرامی روی آن ضربه بزنید تا مایع اضافی آن گرفته شود.

5. کمی صابون را با آب مخلوط کنید تا لکه های خشک شده پاک شوند. اگر مایع شما پس از خشک شدن ردی از خود به جای گذاشت یا متوجه لکه خشک شده روی مبل خود شدید، آن را با آب و صابون تمیز کنید. برای این کار یک کاسه بردارید و آن را با 2 تا 3 فنجان آب ولرم پر کنید. سپس چند قطره صابون بدون عطر را به آب اضافه کنید و محلول را با قاشق مخلوط کنید تا حباب های صابون روی سطح آب ایجاد شود.

6. محلول تمیز کننده خود را در یک قسمت نامحسوس روی مبل یعنی جایی که در چشم نمی آید تست کنید. یک پارچه تمیز بردارید و آن را در آب و صابون خود فرو کنید. سپس، پارچه را روی قسمتی از مبل که مهمانان نمی توانند ببینند بکشید. قسمت زیر مبل برترین جا برای این کار است، اما اگر مبلمان شما به دیوار تکیه ندارد، می توانید آن را پشت مبل هم تست کنید. با پارچه مرطوب خود 4 تا 5 بار روی مخمل ضربه بزنید و 1 تا 2 دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا صابون به پارچه شما آسیب می زند یا اینکه لکه ایجاد می نماید.

7. سپس پارچه را بردارید و در آب و صابون فرو ببرید. پارچه را فشار دهید تا آب و صابون اضافی آن را خوب بگیرید. پارچه را به آرامی روی مبل و لکه هایش بکشید. 3 تا 4 بار آن ناحیه را با پارچه تمیز کنید.

8. اجازه دهید ناحیه تمیز شده به مدت 30-60 دقیقه در هوا خشک شود. اگر می توانید، پنجره را باز کنید و فن را روشن کنید تا اتاق به خوبی تهویه شود. حداقل 30 دقیقه صبر کنید تا آب و صابون مهلتی برای هواگیری داشته باشد.

9. روی ناحیه ای را که تمیز نموده اید یک برس نرم بکشید تا مخمل دوباره به حالت اول برشود. با استفاده از حرکات کوتاه و ملایم، روی ناحیه خشک شده به آرامی برس بکشید. با این کار ظاهر پارچه به حالت قبل بر می شود و مخمل در شرایط اولیه خود قرار می گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2187

به "روش درست تمیز کردن مبل چرمی و مخملی؛ معجزه لیمو و سرکه سفید در نظافت مبل ، لکه های سمج را با جوش شیرین پاک کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش درست تمیز کردن مبل چرمی و مخملی؛ معجزه لیمو و سرکه سفید در نظافت مبل ، لکه های سمج را با جوش شیرین پاک کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید