درمان بهینه سکته مغزی با این روش

به گزارش تایمر سرگرمی، تهران (پانا) - استفاده از یک تکنیک تصویربرداری به عنوان برترین روش درمانی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی می تواند جان هزاران نفر را در سال نجات دهد.

درمان بهینه سکته مغزی با این روش

به گزارش خبرنگاران، انسداد عروق بزرگ (LVOs) انسداد شریان های اصلی مغز است که معمولاً به علت لخته شدن خون از خارج از سر و یا قلب ایجاد می گردد. پس از انسداد، بخشی از مغز می میرد و به آن هسته ایسکمیک می گویند. اگر لخته برداشته نگردد، هسته رشد می نماید. حدود یک سوم از سکته های ایسکمیک ناشی از LVO است اما باعث بیشتر مرگ و میر ها و ناتوانی شدید ناشی از سکته می گردد.

اخیرا شاهد انقلابی در درمان این نوع سکته ها بوده ایم. این درمان ترومبکتومی نامیده می گردد، که عبارت است از برداشتن لخته با استفاده از دستگاهی که معمولاً از یک شریان بزرگ در کشاله ران با استفاده از اشعه ایکس برای هدایت به داخل سر منتقل می گردد. این یک روش غیر تهاجمی است. با از بین بردن موفقیت آمیز لخته ها در بیش از 90 درصد مواقع بسیار موثر است.

اگر در زمان برداشتن لخته، هسته کوچک باشد، بیماری زودتر درمان می گردد و اگر مسئله ای نیز وجود داشته باشد جزئی خواهد بود. بیماری هسته های کوچک، تنها به وسیله تصویربرداری معین خواهد شد.

به نظر می رسد که رشد هسته ایسکمیک در بین بیماران به طور گسترده ای فرق دارد. تحقیقات نشان می دهد که تقریباً نیمی از بیماران الگوی رشد آهسته ای دارند و ممکن است 24 ساعت پس از آغاز سکته مغزی و شاید حتی دیرتر درمان شوند.

سی تی آنژیوگرافی چیست و چگونه می توان از آن در بیماران سکته مغزی استفاده کرد؟

سی تی آنژیوگرافی یک تکنیک تصویربرداری است که شریان های اصلی سر و مغز را به تصویر می کشد. در بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک، برای شناسایی وجود LVOs استفاده می گردد. سی تی آنژیوگرافی به وسیله سی تی اسکنرهای در دسترس ایجاد می گردد.

چه ارتباطی بین رشد هسته ایسکمیک و جریان خون در رگ های خونی جانبی وجود دارد؟

تنوع زیاد در رشد هسته ایسکمیک در بیماران مبتلا به LVO به علت تفاوت در گردش خون جانبی است. گردش خون جانبی شریان هایی هستند که خون را به قسمت هایی از مغز می رسانند که در معرض خطر هستند. تنوع در جریان خون جانبی فوق العاده زیاد است و به همین علت، رشد هسته های ایسکمیک نیز از بیمار به بیمار دیگر بسیار فرق دارد.

الگوریتم هوش مصنوعی چیست و چگونه می تواند به آنالیز بیشتر پیشرفت سکته یاری کند؟

دانشمندان در پی ایجاد یک الگوریتم یادگیری ماشینی هستند که می تواند بیماران LVO را با گردش خون متقارن شناسایی کند که نشانگر هسته های کوچکی است که به کندی در حال رشد هستند. این یکی از چندین الگوریتمی است که در مجموعه ای از الگوریتم ها ترکیب می گردد که قادر به جمع آوری تمام اطلاعات کلیدی برای ارزیابی بیمار سکته مغزی حاد هستند.

چگونه می توان این شیوه ها را در بیمارستان ها توسعه داد؟

ایجاد یک شبکه هوشمند از اسکنر های سی تی که اطلاعات نوع تصویربرداری پیشرفته را از اسکنر های معمولی استنباط می نماید، در دسترس سراسرجهان قرار گرفته است و می توان از این فناوری برای همگان استفاده کرد و تنها چیزی که احتیاج دارد اتصال به اینترنت است.

اطلاعات پیشرفته از نوع تصویربرداری از اسکن های معمول سی تی با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی که ایجاد می گردد به دست می آید. اسکنر های سی تی گره هایی در یک شبکه مبتنی بر ابر ایمن و مقیاس پذیر هستند که به وسیله پزشکان، فیزیکدانان و دانشمندان داده از یک مرکز مرکزی مدیریت می شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1902

به "درمان بهینه سکته مغزی با این روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بهینه سکته مغزی با این روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید