خبرنگاران دبیرکل ناتو: اجازه ندهیم نسل کشتی سربرنیتسا تکرار شود

به گزارش تایمر سرگرمی، تهران- خبرنگاران- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در بیست و پنجمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا تأکید کرد که نباید اجازه داد این کشتار بار دیگر روی دهد.

خبرنگاران دبیرکل ناتو: اجازه ندهیم نسل کشتی سربرنیتسا تکرار شود

استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شنبه در پیامی توئیتری نوشت: نسل کشی سربرنیتسا در قلب اروپا رخ داد. 25 سال از آن زمان سپری شده است. همه ما یک مسئولیت داریم: همیشه آن را به یاد داشته باشیم و هرگز اجازه ندهیم بار دیگر روی دهد.

شهر سربرنیتسا که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهند و به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد قرار داشت، در یازدهم ژوئیه 1995 میلادی از سوی نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل متحد تصرف شد و به دنبال آن بیش از 8 هزار نفر در این شهر قتل عام شدند و هنوز پیکر برخی جان باختگان مفقود مانده است.

بوسنی و هرزگوین در سال 1995 میلادی برپایه توافقنامه صلح دیتون که میان سران جمهوری های صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین منعقد شد، به دو هویت جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین با نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت.

جنگ داخلی دولت یوگسلاوی با بوسنی و هرزگوین در سال 1992 میلادی و همزمان با اعلام استقلال جمهوری بوسنی و هرزگوین آغاز شد. دولت یوگسلاوی نیروهای تحت امر علی عزت بگوویچ رییس جمهوری وقت بوسنی و هرزگوین را به نفرت پراکنی و تلاش برای کشتار صرب های ساکن بوسنی و هرزگوین متهم می کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1099

به "خبرنگاران دبیرکل ناتو: اجازه ندهیم نسل کشتی سربرنیتسا تکرار شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دبیرکل ناتو: اجازه ندهیم نسل کشتی سربرنیتسا تکرار شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید