خبرنگاران افزایش بهره وری 85 درصدی آب در سامانه های نوین آبیاری محقق می گردد

به گزارش تایمر سرگرمی، یزد - خبرنگاران - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر بهره وری بیشتر از منابع آبی موجود استان ،گفت: با اجرای سامانه های نوین آبیاری میران افزایش بهروری آب تا 85 درصد با این روش در مزارع و باغ ها با همکاری کشاورزان و بهره برداران تحقق می یابد.

خبرنگاران افزایش بهره وری 85 درصدی آب در سامانه های نوین آبیاری محقق می گردد

سیدجمال سجادی پور عصر یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران ، اضافه کرد: درحالی که در آبیاری سنتی که به روش غرقابی اجرا می گردد، راندمان آب حدود 30 درصد است.

وی با توجه به تداوم 2 دهه خشکسالی و کاهش افت سطح آب های زیرزمینی در مناطق مختلف استان اعلام کرد: با روش های نوین آبیاری برداشت آب در استان که با کمبود منابع آبی روبروست، مدیریت می گردد .

بهترین روش برای حفظ آب موجود آبیاری نوین است

سجادی پور توضیح داد: بهترین روش برای حفظ آب موجود در بخش کشاورزی این استان، اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و باغ هاست .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اظهارکرد: هم اکنون دولت برای آبیاری نوین (کم فشار، قطره ای ، زیرسطحی و تیپ ) در هر هکتار از70 میلیون ریال تا 170 میلیون ریال یاری بلاعوض پرداخت می نماید.

این مسوول بخش کشاورزی یزد با اشاره به یاری های خوب دولت تدبیر و امید در سال های اخیر اعلام کرد: کشاورزان و بهره برداران از این فرصت بسیار خوبی که دولت برای توسعه طرح های سیستم های نوین آبیاری فراهم نموده است، برای پایداری فراوری و افزایش بهره وری آب ، در استانی همانند یزد که کم آب است و عرصه های بیابانی زیادی دارد باید بیشتر کوشش نمایند.

اجرای چهار هزار و 600 هکتار سامانه های آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: تا خاتمه سال جاری و اوایل سال زراعی 1400، چهار هزار و 600 هکتار سامانه های آبیاری نوین که هم اکنون توسط کشاورزان و بهره برداران در باغ ها و اراضی زراعی با یاری بلاعوض دولت و مشارکت کشاورزان در دست اجراست، به بهره برداری می رسد.

سجادی پور توضیح داد: دولت برای اجرای این سطح از سامانه های نوین آبیاری ، کم فشار، قطره ای ، زیرسطحی و تیپ 400 میلیارد ریال یاری بلاعوض اختصاص داده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اعلام کرد: از سال 1370 تا به امروز برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آبی 31 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است.

یاری بیش از هزار میلیارد ریالی بلاعوض دولت به کشاورزان یزد

وی بابیان اینکه در هفت سال گذشته 16 هزار و 809 هکتار مزارع و باغ های استان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است یادآور شد: برای تجهیز این میزان آبیاری نوین دولت های یازدهم و دوازهم هزار و 160 میلیارد ریال یاری بلاعوض به کشاورزان پرداخت نموده است .

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد 170 هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کاشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون 113 هزار و 760 هکتار آن زیرکشت واقع شده است از این مقدار 32 هزار و 669 هکتار (29 درصد) زراعی و 79 هزار و 248 هکتار (69 درصد) به کشت محصولات باغی و هزار و 843 هکتار (2 درصد) آن به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص دارد.

فراوری یک میلیون و 803 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در یزد

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه یک میلیون و 803 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی فراوری می نمایند.

یزد با 73 هزار هکتار وسعت و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران واقع شده است و از مناطق کم باران کشور است، 87 درصد جمعیت آن در 24 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1314

به "خبرنگاران افزایش بهره وری 85 درصدی آب در سامانه های نوین آبیاری محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش بهره وری 85 درصدی آب در سامانه های نوین آبیاری محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید