صادرات پسته چقدر ارزآوری داشته است؟

به گزارش تایمر سرگرمی، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از ارزآوری 533 میلیون دلاری صادرات پسته ایران از ابتدای سال 1400 تا انتها مهر ماه خبر داد.

صادرات پسته چقدر ارزآوری داشته است؟

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، داراب حسنی درباره شرایط تولید پسته و ارزآوری آن افزود: پسته با سطح زیر کشت بیش از 500 هزار هکتار و میانه تولید سالیانه حدود 300 هزار تن، مهم ترین و ارزآورترین محصول بخش کشاورزی به ویژه زیربخش باغبانی در کشور است.

وی بیان داشت: بررسی میزان صادرات پسته در سه سال اخیر نشان می دهد میزان صادرات این محصول افزایش یافته است، به طوری که میزان صادرات آن در سال 1398 برابر با 109 هزار تن و به ارزش 972 میلیون دلار بوده که در سال 1399 به میزان 203 هزار تن و به ارزش یک میلیارد و 371 میلیون دلار رسیده است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام نمود: میزان صادرات این محصول در هفت ماهه سال جاری 80 هزار تن به ارزش 533 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به جایگاه پسته در صادرات محصولات باغبانی کشور، تاکید کرد: ضروری است حمایت های لازم از طریق همه دستگاه های ذی ربط به منظور تسهیل، استمرار و ارتقای صادرات این محصول ارزشمند انجام شود.

حسنی در ادامه به بررسی میزان تولید پسته در سه سال اخیر پرداخت و شرح داد: بررسی ها نشان می دهد میزان تولید این محصول در سال 1398 برابر با 337 هزار تن بوده که پارسال به 358 هزار تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به استناد آمار اولیه اخذ شده از استان های کشور، میزان تولید پسته در سال جاری برابر با 281 هزار تن برآورد شده است که نسبت به سال گذشته حدود 21 درصد کاهش داشته است.

این مسوول گفت: عواملی همچون سال آوری، تغییرات اقلیمی و خسارت عوامل محیطی شامل سرمای زودرس پاییزه 1399، عدم تامین نیاز سرمایی برخی ارقام، تگرگ، سرمازدگی بهاره، نوسانات دمایی و افزایش بیش از حد دما در ماه های تیر و مرداد منجر به کاهش محصول و افزایش پوکی این محصول شده است.

به گفته وی، سال جاری از استان های کرمان، خراسان رضوی، یزد، خراسان جنوبی، تهران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، لرستان و آذربایجان غربی کاهش تولید و در استان های فارس، سمنان، مرکزی، قم، سیستان و بلوچستان، اصفهان، قزوین، جنوب کرمان، البرز، اردبیل افزایش تولید گزارش شده است.

براساس آخرین آمار فائو در سال 2019، ایران از نظر میزان تولید و سطح زیر کشت، رتبه نخست تولید پسته جهان و از نظر صادرات پس از آمریکا در رتبه دوم واقع شده است.

میزان تولید پسته در سال 1399 حدود 358 هزار و 244 تن بود که از این میزان 203 هزار و 637 تن به ارزش یک میلیارد و 371 میلیون دلار صادر شده است.

اکنون 25 استان کشور تولیدکننده پسته کشور هستند که استان های کرمان، خراسان رضوی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، سمنان، مرکزی، قم، سیستان و بلوچستان، تهران و اصفهان در تولید این محصول پیشرو هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1936

به "صادرات پسته چقدر ارزآوری داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات پسته چقدر ارزآوری داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید