خبرنگاران آسوشیتد پرس : آژانس، غنی سازی اورانیوم 20 درصدی ایران را تایید کرد

به گزارش تایمر سرگرمی، تهران- خبرنگاران- خبرگزاری آسوشیتدپرس دقایقی پیش گزارش داد که آژانس اتمی تایید نموده است که ایران غنی سازی اورانیوم 20 درصدی را شروع نموده است.

خبرنگاران آسوشیتد پرس : آژانس، غنی سازی اورانیوم 20 درصدی ایران را تایید کرد

به گزارش سه شنبه خبرنگاران، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه که به کشورهای عضو ارسال نموده و یک نسخه از آن توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس رویت شده، آمده است که ایران از 16 فوریه (28 بهمن) 17.6 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی 20 درصد به ذخایر خود افزوده است.

در گزارش آژانس همچنین آمده است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به دو هزار و 967 کیلوگرم (2,967.8) افزایش یافته است، این در حالی است که ذخایر اورانیوم ایران در دوم نوامبر (11 آبان) دو هزار و 442 کیلوگرم (2,442.9) گزارش شده بود.

لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال مستقر در بروکسل نیز در پیغام توییتری مدعی شد : در گزارش آژانس اتمی ذکر شده است که ایران همچنین در حال نصب دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در فردو برای یاری به فراوری اورانیوم غنی سازی شده 20 درصدی است.

نورمن در توییت دیگری به نقل از گزارش آژانس اتمی ادعا کرد : در سایت زیرزمینی نطنز، ایران اکنون نصب 2 آبشار IR-2M را به خاتمه رسانده و یکی از آنها را با اورانیوم تغذیه می نماید.

گروسی یکشنبه گذشته در آستانه خاتمه ضرب الاجل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها راهی تهران شد تا پیرامون تغییر سطح همکاری های با ایران گفت وگو کند. او در این سفر با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات کرد. این ملاقاتها منجر به صدور بیانیه ای مشترک بین ایران و آژانس شد که بر اساس آن فعالیت های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه در ایران پیدا کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این باره می گوید: ما از 27 بهمن به صورت رسمی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که از صبح پنجم اسفند ماه قانون مجلس در این باره اجرا خواهد شد و به همین دلیل اجرای این قانون از صبح امروز شروع شده است.

وی با بیان این که اجرای مصوبه مجلس به معنای قطع همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست و قانون مجلس نیز چنین چیزی را نخواسته است، توضیح داد: همکاری ایران با آژانس ادامه پیدا می نماید اما این همکاری فراتر از پروتکل الحاقی نخواهد رفت و در این چارچوب همکاری خواهیم کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1512

به "خبرنگاران آسوشیتد پرس : آژانس، غنی سازی اورانیوم 20 درصدی ایران را تایید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آسوشیتد پرس : آژانس، غنی سازی اورانیوم 20 درصدی ایران را تایید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید