حضور مسئولان فدراسیون کشتی در آرامگاه دنیا پهلوان تختی

به گزارش تایمر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، هر سال در چنین روزی یعنی هفدهم دی ماه سالگرد درگذشت دنیا پهلوان تختی، جمع کثیری از مسئولان و چهره های ورزشی و عاشقان دنیا پهلوان با حضور در آرامگاه ابن بابویه تهران بر مزار این اسطوره جوانمردی حضور می یابند. سال جاری هم با توجه به محدودیت های کرونایی جمعی از مسئولان فدراسیون کشتی با حضور بر مزار دنیا پهلوان تختی، یاد و خاطره این مرد عظیم را گرامی داشتند.

حضور مسئولان فدراسیون کشتی در آرامگاه دنیا پهلوان تختی

مراسم پنجاه و سومین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی، سال جاری در شرایطی متفاوت و زیر سایه سنگین محدودیت های کرونایی برگزار می گردد؛ اما عاشقان این اسطوره مردانگی همچنان به او وفادار بودند و در این مکان گردهم آمدند.

جهان پهلوان غلامرضا تختی روز پنجم شهریور ماه سال 1309 در جنوب تهران به جهان آمد و در روز هفدهم دی ماه 1346 در اوج محبوبیت و افتخار چشم از جهان فروبست و تأثیری عمیق در تاریخ ورزش ایران به یادگار گذاشت. از جهان پهلوان تختی یک فرزند به نام بابک به یادگار مانده؛ فرزندی که البته بر خلاف پدر، راه کشتی را در پیش نگرفت، اما همیشه با یاد و خاطره پدر زندگی می نماید و حتی نام فرزندش را هم به یاد جهان پهلوان، غلامرضا گذاشته است.

جهان پهلوان تختی نه تنها در پهلوانی و جوانمردی، شهره عام و خاص بود، بلکه نام پر آوازه اش در فهرست رکوردهای ورزشی ایران هم می درخشد. تختی نخستین کشتی گیر ایرانی بود که توانست در سه وزن مختلف صاحب مدال های جهانی و المپیک گردد. او در رقابت های جهانی 1951 و المپیک 1952 در 79 کیلوگرم، در بازی های المپیک 1956 و 1960 و رقابت های جهانی تهران و یوکوهاما در 87 کیلوگرم و مسابقات جهانی 1962 تولیدو در وزن 97 کیلوگرم صاحب مدال شد و رکوردی ماندگار از خود بر جای گذاشت.

تختی همچنین نخستین ورزشکار ایرانی لقب گرفت که در سه المپیک پیروز به کسب مدال شد، رکوردی که پس از او تنها توسط محمد نصیری و هادی ساعی تکرار شد. ضمن اینکه جهان پهلوان تختی با کسب هفت مدال در رقابت های المپیک و قهرمانی جهان از رکوردداران کسب بیشترین مدال از نظر رنگ و کیفیت در میان کشتی گیران ایرانی است. تختی به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی در چهار المپیک شرکت کرد؛ رکوردی که سال ها بعد تنها توسط امیررضا خادم از المپیک 1988 سئول تا 2000 سیدنی تکرار شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1406

به "حضور مسئولان فدراسیون کشتی در آرامگاه دنیا پهلوان تختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور مسئولان فدراسیون کشتی در آرامگاه دنیا پهلوان تختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید