فراوری بافت های نرم و سخت بدن با چاپگر سه بعدی

به گزارش تایمر سرگرمی، پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا برای اولین بار روشی برای فراوری بافت های متنوع سخت و نرم بدن در یک زمان با استفاده از چاپگر سه بعدی ابداع نموده اند.

فراوری بافت های نرم و سخت بدن با چاپگر سه بعدی

جهت دریافت مشاوره خدمات اندازه کاتالوگ در فتوشاپ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

بدین منظور از دو نوع جوهر زیستی استفاده می گردد. این روش با موفقیت بر روی موش ها به منظور مداوای بعضی حفره های ایجاد شده بر روی پوست و جمجمه این حیوانات آزمایش شده است.

مزیت این فناوری سرعت و دقت بالای آن است که موجب می گردد بتوان در عرض چند دقیقه بافت های آسیب دیده را با استفاده از محصول فراوری شده با چاپگر سه بعدی بازسازی کرد.

معمولاً بعد از انجام عمل های جراحی بر روی جمجمه، حفره هایی بر روی آن باقی می ماند که باید با استفاده از تکه های استخوان که از بخش دیگری از بدن بیمار یا اهدانمایندگان تأمین شده اند، پر شوند. علاوه بر این پوست روی جمجمه نیز باید مداوا شده و بخش های آسیب دیده آن ترمیم شوند.

فناوری چاپ سه بعدی در اینجا به یاری پزشکان می آید. پیش از این چاپ زیستی سلول های زنده و فراوری بافت هایی برای پوست، ارگان های مختلف بدن و استخوان ها ممکن شده بود. اما مداوای جراحاتی که مستلزم جایگزینی همزمان چندین نوع بافت نرم و سخت بوده اند تا به حال ممکن نبوده است. تا کنون هیچ روش جراحی برای حل این مشکل وجود نداشته و تنها چاپگرهای سه بعدی می توانند به طور همزمان بافت های سخت و نرم مورد احتیاج برای جایگزینی در جمجمه و پوست را تأمین نمایند.

انجام این کار به جوهرهایی با استحکام کاملاً متفاوت و نیز دو روش متفاوت چاپ بیولوژیک احتیاج دارد. برای فراوری بافت سخت از روش مبتنی بر اکستروژن یا برون ریزی قطعات قالب گیری شده استفاده شد، در حالی که چاپ بافت نرم مبتنی بر ترشح مایعات منعطف زیستی بود.

جوهر بافت سخت از کلاژن، کیتوزان، نانو هیدروکسی آپاتیت و چند ترکیب دیگر تشکیل شده که در تماس با بدن به خوبی مستحکم می شوند. اما جوهر بافت نرم از کلاژن و فیبرینوژن تشکیل شده و به صورت لایه لایه در محل مدنظر قرار می گیرد. بر مبنای آزمایش های اجرا شده بافت های نرم مداوا شده بدین شیوه بعد از چهار هفته به طور کامل بهبود می یابند و این رقم در خصوص بافت های سخت بعد از شش هفته به 80 درصد می رسد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 1562

به "فراوری بافت های نرم و سخت بدن با چاپگر سه بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بافت های نرم و سخت بدن با چاپگر سه بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید