تهدید به قطع کردن درخت

به گزارش تایمر سرگرمی، گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در توضیحی درباره پیشینه روز درخت کاری به ماجرای تهدید به قطع کردن درخت می پردازد.

تهدید به قطع کردن درخت

به گزارش خبرنگاران، صفحه این گروه همزمان با پانزدهم اسفندماه، روز درخت کاری دراین خصوص آورده است: یکی از نقاط مشترک در آیین های فولکلوریک تهدید و تضمین است؛ یعنی، با بروز مسئله ای، شخص (یا حیوان، درخت، شیء) به طور نمایشی تهدید می گردد و کتک می خورد، و فردی ضمانت می نماید که مشکل رفع گردد. این آیین با هدف باران خواهی، آفتاب خواهی، بخت گشایی، بارور شدن درخت، باروری حیوانات، به هدف زدن تفنگ، و مانند این هاست. مثلا درختی را که بار نمی داده، تهدید به قطع کردن می کردند و معتقد بودند از ترسش سال بعد بار می دهد. تهدید و ترساندن درختان میوه نشان می دهد که در اعصار گذشته درخت را صاحب خرد می پنداشته اند.

صادق راهنمایی می نویسد: درخت که بار ندهد، دو نفر با بیل و تبر و تیشه می فرایند پای آن. یکی تشر می زند و می گوید: این درخت را باید کَند؛ میوه نمی دهد، و پای درخت را بیل می زند. دیگری ضامن می گردد که: این دفعه را ببخش؛ اگر سال دیگر میوه نداد، ببُر. درخت می ترسد و سال دیگر بار می دهد.

جلال آل احمد این کار را از نوعی معالجه روحی درخت عنوان نموده است.

برگرفته از: مریم حقی، مقاله تهدید و ضمانت نمایشی در آیین های فولکلوریک، در مجله فرهنگ و ادبیات عامه، سال ششم، آذر و دی 1397، شماره 23، ص 61 و 72 - 73.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2043

به "تهدید به قطع کردن درخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید به قطع کردن درخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید