آنالیز افزایش قیمت خودروهای داخلی در 5 ماه گذشته
به گزارش تایمر سرگرمی، با توجه به اطلاعات و داده هایی که در بخش خرید و فروش سایت خبرنگاران جمع آوری شده، بازار خودرو در 5 ماهه اخیر یعنی از مهر ماه تا بهمن 1400، در حوزه قیمت همیشه فرایند صعودی داشته و تقریبا تمام خودروهای حاضر در بازار ایران در این مدت گران شده اند. اما این فرایند صعودی قیمت ها تفاوت هایی نیز داشته و بعضی از خودروها با جهش قابل توجه روبرو شده اند که نشان می دهد تقاضا برای خرید آنها قابل توجه بوده و این موضوع به عنوان یک متغیر اساسی موجب این جهش قیمت شده است.
با مراجعه به داده های گردآوری شده، سراغ گروه خودروهای ساخت داخل رفته ایم که همچنان از حیث تعداد عنوان، پرشمارترین در بازار هستند. نکته جالب این است که تعدادی از خودروها در این بخش از جنبه سرمایه گذاری برای خریداران خود به شکل قابل توجهی سودآور بوده اند و حتی اگر خریداران از بازار آزاد مهر ماه این خودروها را ابتیاع نموده باشند باز هم به میزان قابل توجهی سود برده اند.
به منظور درک درست تر از افزایش قیمت بعضی از خودروها سعی کردیم ابتدا آنها را به صورت خانوادگی آنالیز نموده و سپس ستاره یک خانواده را معرفی کنیم.
اگر با خانواده پراید آغازکنیم که این روزها کم تعداد هم شده اند می توان گفت که هر دو مدل تولیدی در بازار یعنی مدل 111 و 131، در مدت حدود 5 ماه رشد قیمت داشته اند و مدل هاچ بک جوان پسند آن یعنی 111 با 36 میلیون تومان افزایش قیمت بالاتر است.
در خانواده کم جمعیت پژو 206 نیز شرایط شبیه به پراید است. 206 تیپ 2 در این مدت حدود 20 میلیون تومان و تیپ 5 آن 33 میلیون تومان افزایش قیمت داشته که نشان می دهد قیمت نهایی آن که به حدود 327 میلیون رسیده از نظر خریداران بالاست و تقاضای چندانی برای آن وجود نداشته است.
اما در خانواده نسبتا پرجمعیت پژو 207 اتفاقات چشمگیری اتفاق افتاده است. ایران خودرو تیپ های مختلفی را در پژو 207 هاچ بک و سدان روانه بازار نموده که در نیمه دوم سال 1400 عموما با استقبال بازار روبرو بوده اند. در گروه خودروهای سدان این مدل البته پژو 207 صندوق دار اتوماتیک در 5 ماهه منتهی به بهمن ماه با 83 میلیون تومان افزایش قیمت به رقم 488 میلیون تومان رسیده که سرمایه گذاری قابل توجهی به نظر می رسد.
اما در گروه هاچ بک ماجرا فرق دارد و دو مدل پژو 207 هاچ بک اتوماتیک و پانوراما اتوماتیک بالای 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند. ستاره خانواده 207 اما بی شک مدل هاچ بک اتوماتیک با سقف پانوراما است که در عرض 5 ماه حدود 124 میلیون جهش قیمت داشته و به نوعی یک پراید مدل بالا از قبل آن نصیب خریدار شده است!
خانواده پژو 405 در 5 ماه اخیر حداکثر 44 میلیون افزایش قیمت داشته اند که آن هم مربوط به جی ال ایکس دوگانه سوز است. جالب است که در خانواده پژو پارس هم حداکثر افزایش قیمت در همین حدود و مربوط به مدل اتوماتیک با موتور TU-5 است که با 48 میلیون تومان افزایش به رقم کلی 435 میلیون تومان رسیده است.
مدل خودرو | قیمت 30 مهر (میلیون تومان) | قیمت 20 بهمن (میلیون تومان) | اختلاف قیمت با 30 مهر (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
پراید 111 SE | 155 | 191 | 36 |
پراید 131 SE | 139 | 173 | 34 |
پژو 206 تیپ 2 | 247.5 | 268 | 20.5 |
پژو 206 تیپ 5 | 294 | 327 | 33 |
پژو 207 اتوماتیک | 434 | 550 | 116 |
پژو 207 پانوراما اتوماتیک | 437.5 | 561 | 123.5 |
پژو 207 پانوراما دنده ای | 335 | 367 | 32 |
پژو 207 دنده ای | 327.5 | 358 | 30.5 |
پژو 207 صندوق دار اتوماتیک | 405 | 488 | 83 |
پژو 207 صندوق دار دنده ای | 318 | 370 | 52 |
پژو 405 اس ال ایکس بنزینی | 266 | 307 | 41 |
پژو 405 جی ال ایکس بنزینی | 234 | 275 | 41 |
پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز | 236 | 280 | 44 |
در ادامه می توانید نمودار رشد قیمت این خودروها را نیز آنالیز کنید:
محور عمودی قیمت خودروها است (به میلیون تومان)جدیدترین آگهی های خودرو
در ادامه، آنالیز قیمت خانواده تیبا هم نشان می دهد که در این گروه قیمت ها تا حدی تثبیت شده اند. حداکثر افزایش قیمت در این خانواده مربوط به تیبا صندوق دار پلاس است که با 37 میلیون تومان افزایش به عدد 187 میلیون تومان رسیده است. البته از نظر درصدی این افزایش قیمت قابل توجه است.
خانواده دنا نیز مثل بقیه رشد قیمت داشته اند و جالب است که دنا معمولی تیپ 1 با 42 میلیون تومان افزایش قیمت از نظر درصدی بیشتر از بقیه رشد داشته اما دنا پلاس تیپ 2 توربو از نظر عددی با 43 میلیون تومان افزایش قیمت در صدر خانواده است.
یکی دیگر از شگفتی های بازار خودروهای داخلی ساز در خانواده رنو تندر و ساندرو اتفاق افتاده است. در این خانواده محبوب کلا افزایش قیمت ها زیاد بوده و خریداران انواع تندر و ساندرو همگی سود برده اند. اما جواهر این خانواده در بازار 5 ماهه از مهر تا بهمن 1400، رنو تندر 90 پلاس دنده ای است که با افزایش 120 میلیون تومانی به رقم 520 میلیون تومان رسیده است و رکورد جالبی را به جا گذاشته است.
در خانواده ساینا، مدل EX با 38 میلیون تومان رشد و در خانواده رانا هم مدل پلاس آن با 23 میلیون افزایش قیمت، فرایند معمولی را طی نموده اند.
در گروه سمندها هم جالب است که گران ترین آن یعنی سورن پلاس بیشتر مورد توجه خریداران قرار گرفته و معین است که لوکس تر شدن این خودرو یک تقاضای پنهان در بازار بوده است. سورن پلاس در 5 ماه با رشد قیمت 30 میلیون تومانی روی قیمت 314 میلیون تومان در بهمن ایستاد.
و نهایتا شاهین G از سایپا هم در 5 ماه اخیر 14 میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد در حالی که سال گذشته و در شرایطی که تعداد کمی از آن به بازار آمده بود قیمتی در حدود یک میلیارد پیدا نموده بود.
در ادامه می توانید نمودار رشد قیمت این خودروها را نیز آنالیز کنید:
محور عمودی قیمت خودروها است (به میلیون تومان)بعلاوه، در پایین جدول این رشد تغییرات به همراه اختلاف قیمت این خودروها در این مدت آورده شده است:
مدل خودرو | قیمت 30 مهر (میلیون تومان) | قیمت 20 بهمن (میلیون تومان) | اختلاف قیمت با 30 مهر |
---|---|---|---|
تیبا صندوق دار SX | 149 | 181 | 32 |
تیبا صندوق دار پلاس | 150 | 187 | 37 |
تیبا هاچبک ex | 160.5 | 187 | 26.5 |
تیبا هاچبک پلاس | 173 | 206 | 33 |
دنا پلاس اتوماتیک | 458 | 494 | 36 |
دنا پلاس تیپ 2 توربو | 432 | 475 | 43 |
دنا پلاس تیپ 2 دنده ای | 376 | 415 | 39 |
دنا معمولی تیپ 1 | 328 | 370 | 42 |
رنو تندر 90 بنزینی E2 | 370 | 440 | 70 |
رنو تندر 90 پلاس اتوماتیک | 512.5 | 604 | 91.5 |
رنو تندر 90 پلاس دنده ای | 400 | 520 | 120 |
رنو ساندرو اتوماتیک | 501 | 600 | 99 |