با ورزش در آب و تاثیرات آن بر سلامتی آشنا شوید

بعد از ورزش شنا که از قدیم الایام بین مردم باب بوده است، ورزش های آبی در حال حاضر از هواداران زیادی برخوردار است و دلیل آن، هم می تواند لذتبخش بودن این ورزش باشد و هم فواید بسیاری که برای سلامت جسم و روح دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

با ورزش در آب و تاثیرات آن بر سلامتی آشنا شوید

هر نوع ورزشی برای سلامت بدن انسان خوب است، و ورزش هایی که با آب سر و کار دارند، در زمره تمرینات کم فشار قرار می گیرند، که می تواند از بسیاری جهات برای انسان مفید باشد.

هنگامی که در آب هستید، بدن حدود 90 درصد سبک تر احساس می گردد. این به معنای آن است که هنگام ورزش در آب، بدن اثری مشابه با ورزش در خشکی را تجربه نمی نماید.

همچنین، ورزش در آب شما را از روتین های یکنواخت در باشگاه دور می نماید. با انجام ورزش های آبی، شما می توانید طی مدت زمان انجام تمرینات ورزشی شادابی خود را حفظ کنید، در شرایطی که یک روتین تمرینات ورزشی در خشکی می تواند به طور معمول با خستگی و افت سطوح انرژی همراه باشد. افزون بر این، ورزش در آب سرگرم نماینده و لذت بخش است.

ورزش در آب برای تمام گروه های سنی - از بچه ها تا افراد سالمند - مفید است. حتی افرادی که با آسیب دیدگی های عضلانی، تاندون یا استخوان روبرو شده اند و همچنین افراد دارای اضافه وزن و زنان باردار می توانند ورزش در آب را امتحان نمایند.

همچنین، این نوع از ورزش معمولا به تجهیزات اضافه خاصی احتیاج ندارد. تنها کافی است تا در استخر شنا نموده و آماده جلسه تمرینی خود شوید.

ورزش کردن در آب یک نوع فعالیت درمانی است که هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی برای انسان مفید است. در ادامه با بعضی از فواید ورزش در آب بیشتر آشنا می شویم.

یاری به کاهش وزن

ورزش های آبی می توانند به کاهش وزن سریع یاری نمایند. در ورزش های آبی، تمرینات قدرتی و هوازی با مقاومت آب ترکیب می شوند. این به معنای آن است که کل بدن به فعالیت وادار می گردد.

با توجه به شدت تمرینات و وزن شما، زمانی که روزانه برای حدود 30 تا 60 دقیقه ورزش آبی انجام می دهید، شما می توانید 300 تا 500 کالری در روز بسوزانید.

مطالعه ای که در سال 2010 در نشریه Journal of Obesity منتشر شد، نشان داد که دویدن در آب می تواند به کاهش چربی بدن و اندازه دور کمر و همچنین بهبود تناسب هوازی و کیفیت زندگی یاری کند.

مطالعه ای دیگر که در سال 2014 در نشریه Journal of Exercise Rehabilitation منتشر شد نیز نشان داد که ورزش آبی منظم می تواند به کاهش درصد چربی بدن یاری کند.

بهبود سلامت مفاصل

همان گونه که پیش تر اشاره شد، ورزش های آبی در دسته ورزش های کم فشار قرار دارند، که به بهبود سلامت مفاصل یاری می نمایند.

هنگام انجام یک ورزش آبی، شناوری در آب موجب می گردد تا فشار زیادی روی مفاصل وارد نگردد. همچنین، این شرایط اثرات منفی مانند درد و خستگی را به حداقل می رساند.

این برای افرای که از بعضی بیماری های مرتبط با مفاصل، مانند آرتریت، رنج می برند یا افرادی که دوره توانبخشی جسمانی را پشت سر می گذارند، بسیار مفید است.

بهبود انعطاف پذیری و تحرک

طی انجام ورزش هایی که در خشکی انجام می شوند حرکات بدن به واسطه اثرات نیروی گرانش زمین و نگرانی از زمین خوردن محدود می شوند. اما هنگام ورزش در آب، قرار دریافت بدن در برابر مقاومت آب به انعطاف پذیری بیشتر و افزایش دامنه حرکت مفاصل یاری می نماید.

ورزش های آبی برای بهبود انعطاف پذیری پشت و قسمت پایین بدن مفید هستند. انعطاف پذیری عنصری مهم برای تناسب اندام محسوب می گردد، زیرا انعطاف پذیری کم می تواند دامنه حرکت و تحرک را محدود نموده، تعادل و هماهنگی را کاهش دهد.

آب گرم بهترین گزینه برای افزایش انعطاف پذیری است، زیرا به انعطاف بیشتر عضلات یاری می نماید. از این رو، برای افزایش انعطاف پذیری و تحرک انتخاب استخرهای آب گرم بهترین گزینه است.

کاهش فشار خون

هنگامی که در آب ورزش می کنید، مقاومت آب به گردش کارآمدتر خون در سراسر بدن یاری می نماید. این شرایط فشار خون را کاهش می دهد و در بلند مدت، نرخ ضربان قلب در حالت استراحت را نیز کاهش می دهد.

به طور همزمان، ورزش های آبی روشی خوب برای تقویت استقامت قلبی هستند.

مطالعه ای که در سال 2017 در نشریه European Journal of Preventive Cardiology منتشر شد، نشان داد که همانند ورزش در خشکی، ورزش آبی نیز اثر مثبتی در زمینه کاهش فشار خون دارد.

افزایش قدرت عضلانی

به دلیل این که آب به طور مداوم در جریان است و تغییر جهت می دهد، در مقایسه با هوا مقاومت بیشتری ایجاد می نماید. بر همین اساس است که یک مایل شنا کردن در آب به زمان بیشتری نسبت به یک مایل پیاده روی در خشکی احتیاج دارد.

هنگامی که در آب ورزش می کنید، عضلات شما به صورت جدی درگیر فعالیت می شوند. همان گونه که برای غلبه بر مقاومت آب کوشش می کنید، عضلات رشد نموده و قوی تر می شوند. این شرایط به بهبود انعطاف پذیری و چالاکی عضلانی نیز یاری می نماید.

کاهش استرس

هر نوع ورزش آبی می تواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. فعالیت در آب می تواند یکی از آرامش بخش ترین فعالیت هایی باشد که به کاهش استرس یاری می نماید. قرار دریافت در آب برای بدن و ذهن بسیار آرامش بخش است. در حقیقت، از صدای آب برای مدیتیشن نیز استفاده می گردد.

تمرینات ورزشی آبی مغز را برای ترشح هورمون های احساس خوب که به نام اندورفین شناخته می شوند، تحریک می نماید، که این شرایط استرس را کاهش داده و موجب شکل گیری احساسی خوب در شما می گردد.

همچنین، انجام ورزش در آب جریان اکسیژن به عضلات را بهبود بخشیده و تنفس را تنظیم می نماید.

عدم احتیاج به تجهیزات اضافی

تمرینات ورزشی در آب می توانند بدون استفاده از هیچ گونه وسیله یا تجهیزات جانبی انجام شوند. مقاومت آب می تواند به عنوان وزنه یا عامل مقاومت درونی برای انجام تمرینات هوازی و قدرتی عمل کند.

مقاومت آب موجب می گردد تا عضلات سخت تر کار نمایند. این شرایط تسهیل چربی سوزی، یاری به کاهش وزن، و بهبود انعطاف پذیری را در پی دارد.

ورزش های آبی، زمانی که بدون وزنه انجام می شوند، می توانند به طور خاص برای افرادی که از دردهای مفصلی، یا بعضی آسیب دیدگی ها که امکان کار با وزنه را به آنها نمی دهد، رنج می برند، مفید باشد.

با این وجود، اگر از نظر کار با وزنه محدودیت ندارید، می توانید برای کسب بهترین نتیجه هنگام انجام ورزش های آبی از آنها بهره ببرید. کار با وزنه برای جلوگیری از کاهش تراکم توده استخوانی و پوکی استخوان بسیار مهم است.

منبع: خبرنگاران

منبع: همگردی
انتشار: بروزرسانی: 8 آذر 1398 شناسه مطلب: 464

به "با ورزش در آب و تاثیرات آن بر سلامتی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ورزش در آب و تاثیرات آن بر سلامتی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید