بادبان خورشیدی تازه ناسا با پراش نور خورشید، به صورت موثرتری فضاپیماها را به حرکت درخواهد آورد

به گزارش تایمر سرگرمی، ناسا یک پروژه تازه و مجذوب کننده در رابطه با بادبان های خورشیدی را آغاز نموده. ناسا تصور می نماید که با خم کردن و جهت دادن به نور قبل از برخورد به بادبان خورشیدی، می تواند فضاپیماها را کارآمدتر از فناوری های رانش معمولی به پیش ببرد.

بادبان خورشیدی تازه ناسا با پراش نور خورشید، به صورت موثرتری فضاپیماها را به حرکت درخواهد آورد

ما هنوز در عصر موشک های شیمیایی و رانشگرهای یونی هستیم و هنوز استفاده روتین از بادبان خورشیدی، دور از دست به نظر می رسد.

اما بادبان های خورشیدی واقعا می توانند فضاپیما را با فشار فوتون های خورشید به پیش ببرند. این نیرو بسیار کوچک است، اما اگر سطح بادبان به مقدار کافی بزرگ باشد، فضاپیما به مقدار کافی سبک باشد و صبر زیاد داشته باشیم، همین نیرو برای رانش کافی خواهد بود.

این ایده برای دهه ها مورد بحث قرار گرفته و حتی چندین بار در فضا آزمایش شده است، نخستین آزمایش پیروز این روش در ابعاد بزرگ با قایق فضایی ایکاروس IKAROS ژاپن در سال 2010 آغاز شد.

اخیراً، LightSail 2 هم تعیین کرد که می توان از نور خورشید برای تغییر مدار یک فضاپیما با استفاده از بادبان خورشیدی استفاده کرد.

با این حال، این فناوری هنوز جای پیشرفت دارد. بادبان های خورشیدی زمانی که نور خورشید مستقیماً به آنها برخورد می نماید، بیشترین نیروی رانش را ایجاد می نمایند، پس اگر نور خورشید در زاویه قائمه را نداشته باشند، جهت حرکت آنها و مقدار مانور آنها محدود می گردد. مفهوم بادبان خورشیدی پراشی یا Diffractive برای حل همین مشکل ابداع شده است.

همانطور که از نام آن پیداست، این فناوری مبتنی بر پدیده پراش است. اساساً، هنگامی که امواج نور از یک شکاف کوچک عبور می نمایند، آغاز به پخش شدن به شکل بادبزن از سوی دیگر می نمایند. برای استفاده از این پدیده، بادبان خورشیدی پراشی Diffractive باید مجهز به توری های کوچکی که در لایه های نازک گردد تا نور خورشیدی که به آنها برخورد می نماید، پخش گردد. نتیجه نهایی یک فضاپیما کارآمدتر و مانورپذیرتر است.

تیم تحقیقاتی می گوید که این فناوری به فضاپیماها اجازه می دهد تا به مکان های سابقا غیرقابل دسترس برسند. به عنوان مثال، آنها پیشنهاد می نمایند که یک مجموعه از آنها را می توان در مداری به دور قطب های خورشید قرار داد تا پیش بینی آب و هوای فضا را بهبود بخشند.

پروژه بادبان خورشیدی پراشی به عنوان بخشی از فاز سوم برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا (NIAC) انتخاب شده است. این تیم برای بهینه سازی مواد سازنده بادبان دست به کار خواهد شد و آزمایش های زمینی را برای آماده سازی طرح برای ماموریت های فضایی آینده انجام خواهد داد.

منبع: ناسا

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2060

به "بادبان خورشیدی تازه ناسا با پراش نور خورشید، به صورت موثرتری فضاپیماها را به حرکت درخواهد آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادبان خورشیدی تازه ناسا با پراش نور خورشید، به صورت موثرتری فضاپیماها را به حرکت درخواهد آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید