اُوِرتوریسم در صنعت گردشگری چیست و چه راه حلی دارد؟

به گزارش تایمر سرگرمی، اورتوریسم | Overtourism

همه می دانیم که صنعت توریسم و گردشگری بخش مالی مهم و در آمدزایی برای هر منطقه و کشور محسوب می گردد. اما صنعت گردشگری هم مثل هر بخش و صنعتی، جنبه تاریکی هم دارد که تا به حال به آن توجه زیادی نمی شد. این بخش تاریک و منفی، اُوِرتوریسم (Overtourism) نامیده می گردد که به معنای ازدحام بیش از حد و مخربِ گردشگران در یک مکان و منطقه است. در سال های اخیر بحث اورتوریسم به معضل جدید و جدی صنعت گردشگری تبدیل شده و کشورهای مختلف به فکر راه چاره برای برطرف این مشکل برآمده اند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص اورتوریسم در صنعت گردشگری و راه های مقابله با آن بیشتر صحبت کنیم.

اُوِرتوریسم در صنعت گردشگری چیست و چه راه حلی دارد؟

اورتوریسم در صنعت گردشگری چیست؟

اثرات مثبت و سازنده صنعت گردشگری و توریسم بر کسی پوشیده نیست. این جنبه های مثبت به وسیله درآمدزایی، دریافت مالیات، فروش کالا و خدمات و سرویس های مختلف به گردشگران و اشتغال زایی کاملا مشهود و تعیین است. به همین دلیل هم کشورهای مختلف جهان سعی می نمایند با تقویت و حفظ مکان ها و جاذبه های گردشگری و ایجاد زیرساخت های مناسب بتوانند از درآمدهای حاصل از این صنعت بهره مند شوند. اما با رشد آمار سفرها و افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی مسئله ای جدید پدیدار شده که جنبه های بسیار مخرب و آسیب زننده ای می تواند داشته باشد. حتما تا به حال برایتان پیش آمده که در تعطیلات مثل عید نوروز یا تابستان به جایی سفر کنید و آن قدر مقصد و جاذبه های گردشگری شلوغ و پرازدحام باشد که هیچ لذتی از سفرتان نبرید. البته ازدحام بیش از حد گردشگر و بیشتر از حد ظرفیت که اورتوریسم نامیده می گردد تنها باعث اختلال در سفر مسافران نمی گردد. بلکه می تواند تاثیرات مخربی بر زندگی مردم محلی، محیط زیست و آثار و جاذبه های تاریخی و گردشگری هم داشته باشد.

تعریف اورتوریسم

اگر به طور خلاصه بخواهیم اورتوریسم در صنعت گردشگری را تعریف کنیم باید این طور بگوییم: اورتوریسم وقتی اتفاق می افتد که تعداد بازدیدنمایندگان یک مقصد بسیار زیاد باشد. البته استفاده از عبارتِ بسیار زیاد نمی تواند به طور دقیق این مفهوم را تعیین کند و نمی توان عدد دقیقی برای آن مطرح نمود. این موضوع تا حد زیادی به مقصد گردشگری، ساکنین و افراد بومی در آن منطقه، میزبان ها، صاحبان کسب و کار و توریست ها بستگی دارد. مثلا ممکن است تعداد بازدیدنمایندگان در یک بنای تاریخی به طور میانگین 100 نفر باشد و اورتوریسم محسوب نگردد. اما همین 100 نفر اگر در یک منطقه جنگلی یا ساحلی باشند باعث بر هم زدن آرامش و محیط آن جا بشوند و در نتیجه اورتوریسم تلقی بگردد.

روند رشدِ گردشگری و توریسم

به این ترتیب می توانیم بگوییم اورتوریسم ودر صنعت گردشگری وقتی رخ می دهد که: تعداد گردشگران بیشتر از تسهیلات و امکانات ارائه شده در یک منطقه باشد؛ و ازدحام بیش از حد گردشگر در یک مکان باعث کاهش کیفیت خدمات و رضایت و تجربه سفر بازدیدنمایندگان بگردد. بر اساس سازمان جهانی گردشگریِ سازمان ملل متحد (UNWTO)، تعداد گردشگرانی که از کشورهای دیگر دیدن می نمایند هر سال 30% رشد می نماید. به این ترتیب از سال 2010 تا 2030 این رقم به 1.8 میلیارد ورود توریست در سال افزایش پیدا خواهد نمود.

با توجه به این آمار، اورتوریسم در صنعت گردشگری معضلی غیرقابل اجتناب خواهد بود و به ویژه در مقاصد محبوب و پرطرفدار شاهد این معضل و ازدحام بیش از حد گردشگر خواهیم بود. بسیاری از کشورها فکر می نمایند یک سال گردشگریِ پیروز حتما به معنای افزایش آمار توریست ها و مسافران است. از طرفی به دلیل جنبه های مثبت مالیِ صنعت گردشگری، اکثر دولت ها به جای آن که به فکر محدود کردن ورود گردشگران بشوند در صدد جذب بیش از پیش گردشگران خارجی و داخلی هستند.

کدام کشورها بیشترین حجم اورتوریسم را دارند؟

اورتوریسم در صنعت گردشگری به سرعت در حال تبدیل شدن به یک معضل و مساله جدی و نگران نماینده است. بعضی از شهرها و کشورهایی که در حال حاضر بیشتر از سایر کشورها با معضل ازدحام بیش از حد گردشگر دست و پنجه نرم می نمایند عبارتند از: شهر بارسلونا اسپانیا، شهر ونیز ایتالیا، شهر آمستردام هلند، کیوتو ژاپن و نیویورک سیتی آمریکا. در سال 2010 تنها 500 هزار نفر از ایسلند دیدن نموده اند. اما این رقم سالانه بیش از 2 میلیون نفر به این کشور سفر می نمایند. آمستردام شهر کوچکی است که جمعیتش به زحمت به یک میلیون نفر می رسد. اما سالانه پذیرای بیش از 15 میلیون گردشگر و توریست است! شهر دوبرونیک کرواسی به دلیل اورتوریسم و ازدحام بیش از حد گردشگر مجبور شده محدودیت 4000 نفر بازدیدنماینده در روز را اعمال کند. سایر شهرهایی که از معضل اورتوریسم یا ازدحام بیش از حد گردشگر رنج می برند عبارتند از شهرهای پاریس، کپنهاگ دانمارک و برلین آلمان.

اثرات منفی اورتوریسم در صنعت گردشگری

پتانسیل ها و مزایای گردشگری و توریسم بر کسی پوشیده نیست. با این حال، اثرات منفی محیط زیستی و اجتماعی-فرهنگیِ گردشگری روز به روز نمود بیشتری پیدا می نماید و به پدید آمدن معضل اورتوریسم منجر شده است. بعضی از نتایج شاخص اورتوریسم عبارتند از ایجاد ترافیک و راه بندان، ازدحام بیش از حد و آزاردهنده گردشگران در شهرها یا مکان های توریستی و تخریب و آسیب های محیط زیستی. اورتوریسم می تواند باعث آسیب های دائمی و از بین رفتن پدیده های طبیعی یک منطقه گردد و از طرفی منجر به جابجایی های غیراصولیِ جمعیت بومی و برهم زدن زندگی سنتی مردم منطقه گردد.

راه چاره معضل اورتوریسم چیست؟

اورتوریسم در صنعت گردشگری معضلی است که باید جدی و اصولی به آن پرداخته گردد. یکی از اولین راه چاره های اورتوریسم بدون شک گردشگری مسئولانه است. توریست ها می توانند در فصل پرگردشگر و اوج سفرها، مقاصد خاصی و خلوت تر را انتخاب نمایند و در فصل و زمان های دیگر به مقاصد گردشگری سفر نمایند. هرچه باشد، ازدحام بیش از حد گردشگر می تواند اثرات مخرب و بدی روی تجربه سفر خودِ گردشگران هم داشته باشد. با این وجود، گردشگرانی که در فصل های شلوغ به یک منطقه سفر می نمایند هم باید مراقب باشند که رفتارهایشان تاثیر منفی بر منطقه و محیط نداشته باشد. ریختن زباله، روشن کردن آتش، بی احترامی به فرهنگ مردم محلی، رعایت نکردن عرف ها و آسیب زدن عمدی یا غیرعمدی به جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی از جمله اثرات منفی حضور گردشگران در یک منطقه می تواند باشد.

منبع: worldatlas.com

منبع: الی گشت
انتشار: 17 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 163

به "اُوِرتوریسم در صنعت گردشگری چیست و چه راه حلی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اُوِرتوریسم در صنعت گردشگری چیست و چه راه حلی دارد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اُوِرتوریسم در صنعت گردشگری چیست و چه راه حلی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید