از سیمرغ برند گردشگری ایران تا حاشیه های آن

به گزارش تایمر سرگرمی، مدیر پروژه برند ملی گردشگری با بیان توضیحاتی درباره حاشیه های مربوط به قرارداد اقتصادی این پروژه، اطلاع داد: سیمرغ به عنوان نماد ایران در برند گردشگری ثبت شد.

از سیمرغ برند گردشگری ایران تا حاشیه های آن

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات انواع ویزای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

زاهد شفیعی ـ مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیر پروژه برند ملی گردشگری اظهار کرد: پروژه برند گردشگری ایران از چهارده پانزده ماه پیش در معاونت گردشگری در ذیل شورای راهبری برند ملی گردشگری کشور تشکیل شد. این شورا متشکل از نمایندگان دستگاه های دولتی، همچون وزارتخانه های کشور، وزارت راه و شهرسازی، گردشگری و سازمان های صدا و سیما، توسعه تجارت، تشکل ها و متخصصان گردشگری است.

در جریان این پروژه مطالعات و آنالیز های میدانی ای انجام شده که آن را قابل دفاع نموده است. رویکرد برند ملی گردشگری صرفا تقاضامحور و محدود به نظر گردشگران محلی نبوده، بلکه نیازهای جامعه محلی، دانسته های مقصد و ظرفیت های گردشگری جامعه ایرانی را نیز درنظر گرفته است. تحقیقات نشان می دهد بیشتر برندهای شکست خورده فقط رویکرد تقاضامحور داشتند.

او با بیان این که سند استراتژی برند گردشگری جمهوری اسلامی ایران درحال تکمیل است، اضافه کرد: پروژه برند ملی گردشگری در سه فاز اجرا می گردد که فعلا DNA آن بدست آمده است. در این مرحله هویت بصری و کلامی برند تهیه شده و به تایید شورای راهبری برند ملی گردشگری رسیده است که بیست وسوم بهمن ماه در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی می گردد.

شفیعی گفت: در فاز دوم، استقرار نظام برندینگ و استانداردسازی زنجیزه ارزش در مصادیق و مقاصد گردشگری اتفاق می افتد، مثلا پروژه شهر گردشگر در این مرحله پیگیری می گردد. در این فاز شهرها درجه بندی می شوند تا از مکانی صرف به مقصدی گردشگری تبدیل شوند، پلت فورم این مرحله درحال آماده سازی و شهرهای اردبیل، همدان، کرمان، شیراز و یزد به عنوان پایلوت درنظر گرفته شده اند.

وی اضافه کرد: در فاز سه پروژه، جریان سازی، جاری سازی، تجاری سازی و ایجاد بینش برندینگ در بین ذی نفعان اتفاق می افتد.

مدیر کل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری ادامه داد: هدف از این پروژه، ماموریت گرا کردن تصویر گردشگری جمهوری اسلامی ایران است، برای همین تمام عناصر فرهنگی در برند ملی گردشگری به کار برده شده است. بر این باوریم که برند، ابزاری عاطفی، کاربردی و تسهیل گر برای بازاریابی است.

در نمایشگاه گردشگری تهران، کمپینی برای به قضاوت و رای گذاشتن این برند، ایجاد می گردد. ما برای تک تک نظرات در ساخت برند گردشگری ایران، ارزش قائلیم و آن را رویدادی مشارکتی می دانیم. ما صدها ساعت با نخبگان و متخصصان حوزه برند و بازاریابی مصاحبه داشتیم و نتیجه آن را به قضاوت افکار عمومی می گذاریم.

مدیر پروژه برند گردشگری درباره تهیه شعار گردشگری ایران نیز گفت: هنوز شعار به جمع بندی نرسیده است.

وی درباره حاشیه های مربوط به قرارداد اقتصادی برند گردشگری با افرادی خاص که در شروع پروژه مطرح شد، اظهار کرد: ما یک جامعه دانشگاهی هستیم، حواسمان هست. در پروژه برند گردشگری اصلا چنین داستانی مطرح نبوده است. پروژه کاملا مشارکتی پیش برده شده است. سرمایه ما مجموعه ای از مشاوران صاحب نظر و قوی بوده اند. از مبالغ سنگینی که گفته شده خبری نیست. البته از ظرفیت مجموعه ای از مشاوران استفاده شده که فرایند حقوقی آن ها کامل طی شده است و اکنون که فاز مطالعاتی تمام شده مبلغی را به تیم مشاوران پرداخت نموده ایم. خوشبختانه همه مستندات اقتصادی موجود است. علاوه بر این ها سیاست وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاملا انقباضی است.

شفیعی، برند گردشگری ایران را پروژه های قابل دفاع دانست و به بیانی ساده درباره اهمیت برند گردشکری، گفت: کار برند متمایزسازی محصول گردشگری از سایرین است، مثلا در سطح ملی معین می نماید اصفهان چه تفاوتی با همدن دارد، یعنی ابزار تمایز محسوب می گردد که بازاریابی و انتخاب محصول را آسان می نماید و کمکی برای بازار گردشگری است.

در منابع تحقیقاتی مکتوب آمده است: برند گردشگری یک مقصد قبل از سفر، اطلاعاتی به بازدیدکننده می دهد تا مقصد را شناسایی و معین هویت کند، آنرا از رقبایش متمایز سازد و انتظارات خود از سفر پیش روی را شکل دهد. حتی اطلاعات پس از سفر نیز تحت تاثیر برند مقصد قرار می گیرد.

برای ساخت برند گردشگری ایران، تا به حال همایش های علمی و تخصصی مختلفی در یک دهه گذشته برگزار شده است، اما هیچ یک، نتیجه و دستاورد ملموسی که به تهیه برند گردشگری ایران منجر گردد، نداشته است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 641

به "از سیمرغ برند گردشگری ایران تا حاشیه های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سیمرغ برند گردشگری ایران تا حاشیه های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید