تور چین ارزان: کاوشگر تیان ون، 1 چین از سراسر مریخ به وسیله تصویربرداری کرد

به گزارش تایمر سرگرمی، با تکمیل تصویربرداری از سراسر مریخ، کاوشگر تیان ون-1 چین همه وظایف اصلی خود را در سیاره سرخ با موفقیت انجام داد.

تور چین ارزان: کاوشگر تیان ون، 1 چین از سراسر مریخ به وسیله تصویربرداری کرد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

اداره ملی فضایی چین (CNSA) جدیدترین مجموعه تصاویر مریخ را که به وسیله کاوشگر تیان ون-1 (Tianwen-1) این کشور گرفته شده، منتشر و اعلام نمود که این مأموریت از روز چهارشنبه همه وظایف برنامه ریزی خود را برای کاوش سیاره تکمیل نموده و پیروز شده است تا داده هایی با وضوح میانه از کل سیاره سرخ تهیه کند.

پس از دو سال عملیات و کاوش سیاره به وسیله مدارگرد مریخ تیان ون-1، 13 محموله علمی نصب شده روی کاوشگر، 1040 گیگابایت داده علمی اصلی را ثبت نموده اند. این داده ها پس از پردازش به وسیله تیم زمینی، نتایج علمی استانداردی را تشکیل داده و ماهانه برای تحلیل و مطالعات بیشتر به تیم های تحقیقاتی علمی عرضه می گردد تا دستاوردهای علمی مرتبط در نشریات معتبر دانشگاهی به چاپ برسد.

به گفته اداره ملی فضایی چین داده های علمی در زمان مناسب در اختیار دانشمندان سراسر دنیا قرار خواهد گرفت و همه پژوهشگران این امکان را دارند که برای تحقیق روی داده ها درخواست ارائه دهند تا سهمی در نتایج کاوش های کاوشگر تیان ون-1 داشته باشند.

این کاوشگر از زمان پرتاب پیروزیت آمیز خود در 23 جولای 2020 (2 مرداد 1399) در مدت 202 روز، 475 میلیون کیلومتر را در اعماق فضا طی کرد و پایان 10 فوریه 2021 (22 بهمن 1399) وارد مدار مریخ شد.

پس از یک آنالیز سه ماهه روی منطقه ها درنظر گرفته شده برای فرود، سطح نشین تیان ون-1 در 15 می 2021 (25 اردیبهشت 1400) بر سطح مریخ نشست و سپس مریخ نورد ژورونگ (Zhurong) روی خاک مریخ رفت تا مأموریت کاوش خود را در 22 می 2021 (1 خرداد 1400) شروع کند.

در 15 آگوست 2021 (24 مرداد 1400) بود که این مریخ نورد وظایف اکتشاف علمی برنامه ریزی شده خود را در مدت 90 روز در مریخ کامل کرد. با این وجود ژرونگ همچنان به مأموریت های اکتشافی خود ادامه داد و در مجموع 1921.5 متر روی سطح مریخ پیمود.

این مریخ نورد در 18 می (28 اردیبهشت) به علت سرمای زیاد و طوفان شدید شن و گردوغبار در منطقه فرود خود در مواجهه با زمستان سخت مریخ، وارد حالت خاموش شد. اما انتظار می رود که در دسامبر سال 2022 و زمانی که فصل بهار به منطقه فرود ژرونگ برسد، شرایط محیطی بهتر و عملیات کاوشگر دوباره از سر گرفته گردد.

مدارگرد تیان ون-1 هم تا کنون بیش از 1344 دور مریخ چرخیده و پیروز به پوشش دنیای سیاره سرخ شده است. این کاوشگر به سنجش از راه دور خود ادامه خواهد داد و فرصت هایی را برای انجام آزمایش های فنی جدیدتر انتخاب می نماید که زمینه ساز فعالیت های مرتبط در آینده هستند.

اداره ملی فضایی چین در عین حال به همکاری با آژانس های فضایی و جوامع علمی سایر کشورها را هم ادامه می دهد و ضمن به اشتراک گذاری داده های مدارگرد مریخ، در زمینه هشدار برخورد شهاب سنگ هم با ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) همکاری می نماید. بعلاوه مریخ نورد ژورونگ سال گذشته آزمایش رادیویی رله داده را با مدارگرد مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا پیش برد.

علاوه بر این، اداره ملی فضایی چین با رصدخانه های کشورهایی از جمله روسیه، آلمان، ایتالیا، استرالیا و آفریقای جنوبی برای رصد و تحقیقات علمی در زمینه های علمی مختلف مانند باد خورشیدی به یاری مدارگرد تیان ون-1 و مارس اکسپرس همکاری نموده است. به گفته CNSA، چنین همکاری هایی دانش بشری را غنی نموده و نتایج مثبتی برای ساختن جامعه ای با آینده مشترک علمی داشته است.

عکس کاور: نگاه دوربین کیفیت میانه تیان ون-1 به دهانه های مریخ

Credit: CNSA/Sina Weibo

منبع: Global Times

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2075

به "تور چین ارزان: کاوشگر تیان ون، 1 چین از سراسر مریخ به وسیله تصویربرداری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین ارزان: کاوشگر تیان ون، 1 چین از سراسر مریخ به وسیله تصویربرداری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید