چرا آیفون SE 2023 به احتمال زیاد شبیه آیفون X خواهد بود؟

به گزارش تایمر سرگرمی، اگر سیاست کنونی اپل حفظ گردد، باید شاهد رونمایی از آیفون SE در سال های آینده هم باشیم. اما با در نظر گرفتن شرایط موجود به نظر می رسد نماینده دو سال بعد اپل (آیفون SE 2023) دیگر شکل و شمایل آیفون SE کنونی را نخواهد داشت و بیشتر شبیه به آیفون X خواهد بود.

چرا آیفون SE 2023 به احتمال زیاد شبیه آیفون X خواهد بود؟

مقاله در یک نگاه

  • اپل میخواهد در نیمه نخست سال میلادی آینده از گوشی آیفون SE 2022 رونمایی کند.
  • طبق خبری که وب سایت Digitimes منتشر کرد گویا این گوشی شباهت زیادی به نسل گذشته خواهد داشت.
  • آیفون SE 2020 از لحاظ ظاهری شبیه به آیفون 8 بود، بنابراین آیفون SE 2022 را هم باید مبتنی بر همین گوشی بدانیم.
  • اپل احتمالا اعمال تغییرات ظاهری روی سری SE را برای سال 2023 در نظر دارد.
  • بنابراین این احتمال وجود دارد که آیفون SE 2023 با ظاهری شبیه به آیفون X فراوری و راهی بازار گردد.

طبق نوترین گزارشی که چند روز قبل از سوی وب سایت Digitimes منتشر شد، به نظر می رسد تأمین نمایندگان اپل در حال آماده سازی شرایط هستند تا بتوانند قطعات لازم شرکت را برای فراوری آیفون SE 2022 برای شرکت آمریکایی ارسال نمایند. طبق گفته های تحلیلگر TF International یعنی مینگ چی کو، ظاهرا مدلی که قرار است سال آینده به عنوان گوشی میان رده اپل راهی بازار گردد تغییر چشمگیری به نسبت نسل گذشته اش یعنی آیفون SE 2020 نخواهد داشت چرا که شرکت آمریکایی می خواهد تمام تغییرات عمده را برای سال 2023 نگه دارد.

اگر حرف های کو حقیقت داشته باشد باید انتظار داشته باشیم آیفون SE 2022 از همان نمایشگر 4.7 اینچی با پنلی از نوع LCD، کلید فیزیکی بزرگ برای تعبیه حسگر اثرانگشت، حاشیه بسیار زیاد اطراف نمایشگر و 3 گیگابایت حافظه رم برخوردار باشد. در واقع جز پردازنده و شاید هم باتری، به نظر نمی رسد اپل خیلی تغییرات زیادی را روی مدل سال آینده اعمال کند. سیاستی که شرکت در قبال گوشی های پرچم دارش نیز در پیش می گیرد و هر سال آن ها را با تغییرات بسیار کم اما تبلیغات گسترده پیرامون همان قابلیت ها راهی بازار می نماید تا اینگونه نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند.

اینکه اپل از چه تراشه ای برای آیفون SE سال آینده در نظر می گیرد هنوز معین نیست اما به نظر می رسد تراشه A15 به کار رفته در سری آیفون 13 می تواند کاندیدای بسیار خوبی باشد. هرچند این احتمال هم وجود دارد که A14 در این گوشی به عنوان قلب تپنده ایفای نقش کند چون مقدار این محصول اجازه نمی دهد کاربران بتوانند از تمام پتانسیل چنین تراشه قدرتمندی تمام بهره لازم را ببرند. حتی A13 هم در آیفون SE 2020 به خاطر ضعف باتری نتوانست آن طور که باید کاربران را در انجام کارهای مختلف راضی نگه دارد.

سوا از بحث پردازنده، به نظر می رسد سایر بخش ها تغییر خاصی ندارد. به یک سری نکات در بالا اشاره شد که باید دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی و همان باتری بسیار ضعیف 1821 میلی آمپر ساعتی را هم به مجموعه مواردی که قرار نیست تغییر نمایند اضافه کنیم. حال چه اصراری است که شرکت می خواهد چنین محصول نه چندان کاربردی را راهی بازار کند معین نیست اما امیدواریم در نهایت تصمیم اپل برگردد و آیفون SE 2022 با قابلیت های ارزشمندتر و کاربردی تری راهی بازار گردد.

بهتر است نگاهی داشته باشیم به تاریخچه آیفون SE تا بتوانیم ببینیم نسل های بعدی این گوشی چگونه طراحی خواهد شد. اول از همه با آیفون SE اوریجینال شروع می کنیم. محصولی که در سال 2016 و در دوره ای که شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند نماینده های خود را با نمایشگر بزرگ طراحی می کردند راهی بازار شد. در آن موقع آیفون 6s پلاس به عنوان پرچم دار اپل نمایشگری 5.5 اینچی داشت و به همین دلیل بسیاری از کاربران از شرکت آمریکایی درخواست کردند بار دیگر یک گوشی کوچک فراوری کند اما نه با دوربین بی کیفیت، پردازنده ضعیف و قیمت بالا. این طور بود که آیفون SE به دنیا آمد.

این گوشی در آن موقع توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. در حالی که اپل در دوره آیفون 7 از آن رونمایی کرد اما از لحاظ ظاهری، این گوشی شباهت بسیار زیادی به آیفون 5s داشت. از لحاظ معینات اما آیفون SE رجحان محسوسی به پرچم دار چند سال قبل اپل داشت که از جمله می توان به نمایشگری 4.7 اینچی با پنلی از نوع LCD، تراشه ارتقا یافته A9، باتری پرظرفیت تر و سنسورهای دوربین بهتر و باکیفیت تر اشاره نمود.

آیفون SE 2020 اما بیشتر شبیه به آیفون 8 بود. اگرچه از لحاظ زبان طراحی تغییر چشمگیری به نسبت نسل اولیه خود نداشت، مثلا نمایشگر آن همچنان 4.7 اینچی از نوع LCD بود اما اپل در طراحی پنل پشتی آن از آیفون 8 الهام گرفت. البته کیفیت دوربین این گوشی هم در مقایسه با یک میان رده معمولی در محدوده قیمتی مشابه بسیار بیشتر بود. درست مانند تراشه A13 به کار رفته در آن که حتی پرچم داران اندرویدی را هم در انجام کارهای سنگین مغلوب می کرد. اما نکته مهم ماجرا اینجاست که اگر اپل بخواهد آیفون SE 2022 را بدون تغییر خاص به نسبت نسل گذشته راهی بازار کند، یعنی در واقع این گوشی هم شبیه به آیفون 8 خواهد بود.

البته که این گوشی نو به احتمال بسیار فراوان از اینترنت 5G هم پشتیبانی خواهد نمود. بنابراین اپل باز هم یک علت جزئی اما مهم به کاربران با بودجه محدود می دهد که نماینده کوچک آن را خریداری نمایند. از طرفی خود اپل هم در یکی از صحبت های خود گفت که آیفون SE بعدی، مقرون به صرفه قیمت ترین آیفون در بین گوشی های اپل خواهد بود تا به عبارتی مطمئن شویم این گوشی از اینترنت 5G پشتیبانی خواهد نمود و قیمت مناسبی هم خواهد داشت.

به گزارش Digitimes، تأمین نمایندگان به تدریج فرایند ارسال قطعات لازم به اپل را شروع نموده اند تا شرکت آمریکایی فراوری انبوه آیفون SE 2022 را شروع کند. این گوشی به احتمال بسیار فراوان در نیمه نخست سال میلادی آینده به بازار عرضه خواهد شد، درست مانند دو مدل قبل که در نیمه نخست در دسترس نهاده شدند. بنابراین طبیعی است که اپل از همین حالا فرایند ساخت آن را شروع کند.

پردازنده ای که قرار است در این گوشی به عنوان قلب تپنده ایفای نقش کند همان طور که گفته شد یا A14 است یا A15. اما می دانیم هر دوی این تراشه ها را به خاطر بحران جهانی تراشه نمی توان به صورت انبوه در اختیار داشت. هرچند بر عکس تمام گزارش هایی که تا به امروز در رابطه با بحران تراشه منتشر شده، به نظر می رسد اصلا خبری از کاهش فرایند فراوری آیفون های کنونی نبوده است. پیش تر گفته می گردد شرکت آمریکایی به خاطر بحران جهانی تراشه، فراوری آیفون ها را تا 30 و فراوری آیپدها را هم تا 50 درصد کاهش داد اما تامین نمایندگان می گویند چنین چیزی ممکن نیست چون آن ها با به سرعت در حال تامین قطعات لازم آیفون ها هستند. طبیعتا اگر قرار بود مشکل جهانی کمبود تراشه در فرایند فراوری گوشی وقفه ایجاد نمایند، تأمین نمایندگان مجبور نبودند با تمام ظرفیت خود کار نمایند. حال چطور ممکن است این مشکل اپل را تحت تأثیر قرار نداده باشد معین نیست.

آیفون SE 2023 می تواند شبیه به آیفون X باشد

اولین آیفون SE در تاریخ 31 مارس 2016 (12 فروردین 95) راهی بازار شد و در مدل پایه خود از 16 و در مدل دیگر از 64 گیگابایت حافظه داخلی بهره می برد. حدود یک سال بعد (یک هفته کمتر)، اپل از مدل دیگر این گوشی با 32 و 128 گیگابایت حافظه داخلی رونمایی کرد تا آیفون SE به گوشی دلخواه بسیاری از کاربران تبدیل گردد. دومین آیفون SE هم در تاریخ 15 آوریل 2020 (27 فروردین 99) رونمایی و با ظرفیت حافظه داخلی 64/128/256 گیگابایت در دسترس نهاده شد.

سومین آیفون SE هم احتمالا در همین حوالی در سال آینده رونمایی خواهد شد اما بسیار ناامید خواهیم شد اگر اپل واقعا تغییر خاصی جز پردازنده درون آن اعمال نکند. البته اگر تغییرات برای سال بعد در نظر گرفته شده باشد هم تعجب برانگیز نخواهد بود. اپل قرار است سال آینده آیفون های سری 14 را در دو مدل 6.1 اینچی (آیفون 14 و 14 پرو) و دو مدل 6.7 اینچی (آیفون 14 مکس و آیفون 14 پرو مکس) راهی بازار کند. اگر اپل از آیفون XR به عنوان الگوی طراحی آیفون SE 2023 استفاده کند، کاربرانی که به گوشی های کوچک علاقه دارند رجحان خاصی به نسبت آیفون 14 14 پرو حس نخواهند کرد. بنابراین چرا باید هزینه خود را صرف محصولی نمایند که یک میان رده به شمار میرود؟

البته قیمت پایینی که آیفون SE خواهد داشت می تواند کاربران را به خرید و ترجیح آن به پرچم دارهای اپل وسوسه کند اما اگر اختلاف بین آن ها کمتر از 100 یا نهایتا 200 دلار باشد، قطعا گزینه منطقی تر این است که کاربران پرچم داران شرکت را خریداری نمایند. در غیر این صورت، یعنی در شرایطی که تفاوت قیمتی بیشتر باشد، طبیعتا آیفون SE 2023 ارزش خرید بیشتری خواهد داشت. دقیقا به خاطر همین دو راهی که اپل بر سر آن قرار می گیرد، فکر می کنیم بعید است طراحی آیفون SE مورد انتظار برای سال 2023 شبیه به آیفون XR باشد؛ در عوض این گوشی را باید نسخه دیگر آیفون X بدانیم که با نمایشگر 5.8 اینچی در دسترس نهاده شد.

اپل با سری آیفون SE در کوشش بود کاربرانی را که به خرید گوشی های بزرگ تمایلی ندارند به سوی خود بکشاند. بسیاری از کاربران این کار را انجام دادند و از کیفیت عملکرد این گوشی ابراز رضایت کردند. بنابرین اگر قرار بود نمایشگر این گوشی هم 6.1 اینچی باشد، قطعا اپل در فروش گوشی هایش با مشکل روبرو می شد. در نتیجه 5.8 اینچ می تواند مقدار ایدئال باشد که در این صورت باید آیفون SE 2023 را به آیفون X شبیه بدانیم.

البته پیش تر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شاید اپل بخواهد آیفون SE را برای سال های 2022 و 2023 در دو مدل راهی بازار کند. اگر این اتفاق رخ دهد دست شرکت آمریکایی کاملا برای اعمال تغییرات مختلف در مقدار گوشی باز خواهد بود اما هر مقدار ای بزرگ تر از 5.8 اینچ کاربران را به خرید سری پرچم دار راهنمایی می نماید و اگر هم مقدار یک مدل آن ها مشابه آیفون 12 یا 13 مینی باشد، علتی برای خرید آیفون SE وجود نخواهد داشت. مگر اینکه همانطور که گفته شد، فاکتور قیمت آن قدری تأثیرگذار باشد که کاربران را بدون درنگ به خرید این گوشی سوق دهد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2003

به "چرا آیفون SE 2023 به احتمال زیاد شبیه آیفون X خواهد بود؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا آیفون SE 2023 به احتمال زیاد شبیه آیفون X خواهد بود؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آیفون SE 2023 به احتمال زیاد شبیه آیفون X خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید