پس از ترک سیگار چه تحولاتی در بدن رخ خواهد داد: جدول زمانی

به گزارش تایمر سرگرمی، سیگار کشیدن یکی از دلایل مهم و اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا است. با این وجود ترک سیگار برای بعضی افراد سخت و دلهره آور است. آنها فکر می نمایند که بعد از ترک زمان زیادی طول می کشد تا سلامتی شان بهبود یاید.

پس از ترک سیگار چه تحولاتی در بدن رخ خواهد داد: جدول زمانی

با اینحال ، جدول زمانی برای احساس و مشاهده مزایای ترک سیگار بسیار سریع تر از چیزی است که فکر می کنید. این مزایا و تحولات به سرعت در همان ساعات اول پس از ترک سیگار احساس می شود و به مرور زمان رو به بهبودی می رود.

جدول زمانی ترک سیگار: پس از ترک چه اتفاقاتی رخ خواه داد؟

مزایا و تحولات ترک سیگار تقریبا فوری است. به محض اینکه فرد سیگار را متوقف می نماید، بدن او به روش های زیر آغاز به ریکاوری می نماید:

پس از 1 ساعت

تقریبا پس از 20 دقیقه از آخرین سیگار، ضربان قلب به حالت نرمال خود برمی شود، فشار خون پایین می آید و گردش خون رو به بهبودی می رود.

پس از 12 ساعت

سیگار حاوی سموم زیاد شناخته شده از جمله کربن مونوکسید است. این گاز بسیار خطرناک است و در دز های بالا می تواند کشنده باشد و از ورود اکسیژن به ریه ها و خون جلوگیری کند. بنابراین هنگام تنفس، بدن نمی تواند به خوبی اکسیژن دریافت کند و شخص احساس خستگی می نماید.

پس از تنها 12 ساعت بدون سیگار، بدن خودش را از کربن مونوکسید اضافی سیگار پاک می نماید. سطح کربن مونوکسید به حالت نرمال برمی شود، و اندازه اکسیژن بدن افزایش می یابد.

پس از 1 روز

تنها پس از 1 روز، ریسک حمله قلبی کاهش می یابد.

سیگار، با کاهش کلسترول خوب ریسک انسداد شریان قلب را بالا می برد و ورزش را برای یک فرد سیگاری بسیار سخت می نماید. سیگار بعلاوه فشار و لخته شدن خون را بالا می برد که این امر منجر به افزایش ریسک سکته قلبی می شود.

1 روز پس از ترک سیگار، فشار خون فرد آغاز به پایین آمدن می نماید و ریسک بیماری های قلبی مربوط به فشار خون بالا کاهش می یابد. در همین مدت کم، سطح اکسیژن بدن شخص بالا می رود و انجام فعالیت های فیزیکی و تمرینات ورزشی برای او بسیار آسان تر از قبل می شود.

پس از 2 روز

سیگار کشیدن به عصب های مربوط به حس بویایی و چشایی صدمه وارد می نماید. 2 روز پس از ترک سیگار، شخص احتمالا متوجه افزایش حس بویایی و قدرت چشایی خود می شود زیرا این عصب ها کم کم التیام می یابند.

پس از 3 روز

3 روز پس از ترک سیگار، نیکوتین بدن فرد خالی می شود. با اینکه عدم نیکوتین در بدن باعث سلامتی می شود، اما این امر ممکن است یک فرد سیگاری را اذیت کند. حدود 3 روز پس از ترک سیگار، بیشتر افراد بیحالی و کج خلقی، سردرد و هوس شدید به سیگار را تجربه می نمایند زیرا بدن به نیکوتین عادت نموده است.

پس از یک ماه

یک ماه پس از ترک، عملکرد ریه فرد بهبود می یابد و ظرفیتش برای دریافت اکسیژن بالا می رود. بنابراین سرفه ها کاهش می یابد و شخص می تواند به خوبی دم و بازدم داشته باشد. ورزش های استقامتی راحت تر می شود و فرد متوجه می شود که توانایی اش برای فعالیت هایی مانند دویدن و پریدن بسیار بالا رفته است.

پس از 3-1 ماه

چند ماه پس از ترک سیگار، گردش خون تقریبا به طور کامل بهبود می یابد.

پس از 9 ماه

9 ماه پس از ترک سیگار، ریه ها به طور قابل توجهی التیام می بخشند. ساختار ظریف و مو مانند در داخل ریه ها که سیلیا نامیده می شود ترمیم می شوند. این ساختار ها باعث خارج شدن سموم و مخاط های عفونی از ریه می شوند.

در طول این دوره، فرد متوجه کاهش عفونت های ریوی می شود زیرا سیلیا بهبود یافته است و می تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

پس از 1 سال

1 سال پس از ترک، ریسک بیماری های مربوط به انسداد شریان قلب نصف می شود.

پس از 5 سال

سیگار حاوی سموم شناخته شده زیادی است که باعث باریک شدن رگ و عروق خونی می شود. این سموم بعلاوه احتمال لخته شدن خون را بالا می برد.

5 سال پس از ترک، بدن دوباره رگ و عروق خونی خود را ترمیم می نماید و این رگ ها دوباره آغاز به باز شدن می شوند. باز شدن رگ ها به معنی لخته شدن کمتر خون و کاهش ریسک سکته قلبی است. همانطور که بدن روز به روز بهبود می یابد، ریسک سکته نیز در طول 10 سال بسیار پایین می آید.

پس از 10 سال

پس از10سال ، ریسک سرطان ریه و مردن بر اثر این سرطان تقریبا در مقایسه با فردی که سیگار می کشد نصف می شود. بعلاوه احتمال سرطان دهان، گلو و لوزالمعده به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

پس از 15 سال

پس از 15 سال، احتمال بیماری های قلبی در فرد برابر با یک فرد غیر سیگاری است. احتمال سرطان لوزالمعده نیز به همین میزان کاهش می یابد.

پس از 20 سال

پس از 20 سال، ریسک مرگ بر اثر سیگار شامل بیماری های ریه و سرطان در حد فردی که در طول عمرش هرگز سیگار نکشیده است، پایین می آبد. یک فرد پس از گذشت 10 تا 20 سال از ترک سیگار، تقریبا همچون فردی است که اصلا سیگار نکشیده است.

منظره

سیگار کشیدن یک عادت زیان آور است که می تواند منجر به عوارض شدید سلامتی و حتی مرگ شود. هنگامی که شخص آغاز به ترک می نماید بدن او به طور طبیعی آغاز به التیام و بازیابی انرژی می نماید.

بعضی اثرات مانند فشار خون، تقریبا بلافاصله پس از ترک کاهش می یابد. اثرات دیگر مانند ریسک سرطان ریه، بیماری های قلبی و ریوی چند سال طول می کشد تا به سطح یک فرد غیر سیگاری کاهش یابد.

با اینحال پس از ترک، با گذشت زمان، این ریسک و خطرات کاهش می یابد و سلامت کلی رو به بهبودی می رود تا جایی که ترک سیگار یک انتخاب عالی برای هر فرد سیگاری می شود.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2090

به "پس از ترک سیگار چه تحولاتی در بدن رخ خواهد داد: جدول زمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس از ترک سیگار چه تحولاتی در بدن رخ خواهد داد: جدول زمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید