نمایشگر pOLED چگونه تجربه کار با گوشی ها را متحول می نماید؟

به گزارش تایمر سرگرمی، pOLED یک فناوری بسیار مجذوب نماینده است که بعضی از شرکت ها از آن در نمایشگر گوشی هایشان استفاده می نمایند چون کیفیت فوق العاده ای را ارائه می دهند. در نمایشگر pOLED، رنگ ها بسیار درخشان، تصاویر شفاف و واضح و وضوح تصویر بسیار بالاست به گونه ای که گویا نمایشگر یک سر و گردن بالاتر از پنل های عادی است. اما pOLED دقیقا چیست و چگونه تجربه کار با گوشی ها را دگرگون می نماید؟

نمایشگر pOLED چگونه تجربه کار با گوشی ها را متحول می نماید؟

نمایشگر pOLED چیست؟

pOLED، مخفف عبارت Plastic OLED یا همان OLED پلاستیکی است. به عبارتی ساده تر، نمایشگرهای OLED پیکسل هایی دارند که از مواد ارگانیک ساخته می شوند و می توانند به صورت مستقل از سایر چراغ ها، روشن یا خاموش شوند. حالا شرکت ها پلاستیک را هم به عنوان لایه زیری این پنل در نظر می گیرند که در این صورت، نمایشگر یادشده دیگر OLED نیست، بلکه pOLED نام خواهد داشت.

به جای شیشه، شرکت های فراورینماینده گوشی هوشمند از یک ورق پلاستیکی بسیار باریک و منعطف به عنوان پایه کار استفاده می نمایند. این ورق پلاستیکی هم می تواند خم و هم تا گردد. به همین دلیل این نوع پنل ها را OLEDهای منعطف می دانند. این فناوری سبب می گردد شرکت بتواند گوشی هایی با نمایشگر خمیده فراوری کند یا محصولاتی که به شکل مجذوب کنندهی خم می شوند. مثل پنل های آبشاری که آنقدر خم می شوند تا دیگر فریمی به چشم نیاید.

استفاده از لایه پلاستیکی در زیر صفحه سبب می گردد این پنل در مقایسه با پنل های شیشه های OLED هم باریک تر گردد و هم سبک تر. اما علاوه بر قابلیت انعطاف پذیری، یک پنل pOLED همان کیفیت تصویری را ارائه می دهد که OLED با استفاده از آن پیروز شد در بین کاربران بسیار محبوب گردد. این یعنی نمایشگرهایی با این فناوری در نمایش رنگ ها فوق العاده دقیق هستند، عمیق ترین مشکی را به تصویر می کشند و کنتراست تصویر هم در آن ها استثنائی است.

5 قابلیت مجذوب کننده نمایشگر pOLED

حالا که با نمایشگر pOLED تا حدودی آشنایی پیدا نموده ایم، می پردازیم به یک سری از قابلیت های مجذوب کننده این پنل که باعث شده از سایر پنل ها متمایز، و به یکی از محبوب ترین پنل های به کار رفته در گوشی های هوشمند تبدیل گردد.

1. انعطاف پذیری بالا

یکی از برترین قابلیت های پنل های pOLED این است که انعطاف پذیر هستند. این انعطاف پذیری به لطف لایه پلاستیکی زیری به دست می آید که به شرکت های سازنده گوشی های هوشمند این اجازه را می دهد تا پنل را به اشکال گوناگون و جالبی خم نمایند. یک سری از گوشی ها نظیر موتورولا ریزر 40 اولترا و موتورولا اج 30 فیوژن از پنل pOLED استفاده می نمایند که اگر به طراحی آن ها دقت کنید، می بینید گوشه های آن ها خمیده است. این نوع طراحی سبب می گردد گوشی از نمای روبرو فوق العاده زیبا و مجذوب کننده به نظر برسد.

البته شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند فقط در ساخت گوشی از این قابلیت مجذوب کننده نمایشگر pOLED بهره نمی برند. یک سری از ساعت ها نظیر LG G Watch R W110 هم از نمایشگر pOLED بهره می برند که همین موضوع سبب شده دست شرکت برای ایجاد اشکال گوناگون در کناره ها کاملا باز باشد. البته وقتی می گوییم انعطاف پذیری، منظورمان گوشی های تاشو نیستند. همینکه گوشه های یک نمایشگر در گوشی های هوشمند به سمت فریم و پنل پشت خم می گردد، به انعطاف احتیاج دارد که نشکند. این انعطاف به لطف پنل pOLED فراهم می گردد.

2. مقاومت بالا

پنل های منعطف pOLED یک مزیت دیگر هم علی رغم ماهیت خود دارد و آن هم مقاومت بالایشان است. شاید برایتان جالب باشد اما مقاومت این پنل ها حتی از پنل های معمولی هم بیشتر است چرا که نمایشگر گوشی های امروزی از شیشه ساخته می گردد و همین موضوع هم سبب شده وقتی به زمین برخورد می نمایند، بشنمایند.

با این حال همچنان ترس شکستن نمایشگر در صورت برخورد به زمین در فکر کاربر وجود دارد. اما پنل های pOLED یک مزیتی که دارند این است که در برابر ضربه مقاومت به مراتب بیشتری دارند چرا که این پنل ها از پلاستیک به جای شیشه به عنوان پایه کار خود بهره می برند و همین موضوع هم از خورد شدن آن ها جلوگیری می نماید.

3. کاهش حواشی اطراف نمایشگر

یکی دیگر از مزیت های پنل های pOLED این است که به شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند این اجازه را می دهد تا میزان حواشی اطراف نمایشگر را به حداقل برسانند. در این صورت احتیاجی نیست برای فراوری یک گوشی مثلا 6.7 اینچی، میزان گوشی را افزایش داد؛ همینکه از حواشی آن کاسته گردد، نمایشگر به آن میزان مورد نظر می رسد و این موضوع حتی در وزن و ابعاد خود گوشی هم تأثیر می گذارد. یعنی شما یک گوشی 6.7 اینچی دست می گیرید و در عین حال، یک گوشی 6.5 اینچی می تواند از لحاظ ابعاد، با گوشی شما یکسان باشد.

4. مصرف پایین انرژی

یکی از مهم ترین مزیت های نمایشگر pOLED مصرف انرژی پایین آن است. همانطور که می دانید، بیشترین مصرف انرژی در یک گوشی هوشمند یا هر محصول دارای نمایشگری، پنل آن است چرا که باتری باید بتواند انرژی مورد احتیاج برای روشن ماندن، دریافت بازخوردهای لمسی و… را فراهم کند. کاربر با انجام کوچک ترین فعالیتی، احتیاج دارد تا صفحه روشن گردد، بنابراین اگر شرکت ها بتوانند راهی برای مصرف کمتر انرژی به وسیله پنل پیدا نمایند، می توانند طول عمر باتری را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

البته به نظر می رسد این راه تا حد زیادی طی شده؛ نمایشگرهای pOLED در مقایسه با پنل های عادی، انرژی به مراتب کمتری مصرف می نمایند و اجازه می دهند گوشی دوام بیشتری از لحاظ طول عمر باتری داشته باشد. این مصرف پایین انرژی به خاطر پیکسل های مستقل پنل OLED است که هر یک از آن ها روشن و در صورت عدم احتیاج، خاموش می شوند. برخلاف پنل های LCD که حتی برای فراوری رنگ مشکی هم باید روشن شده و رنگ مشکی را فراوری نمایند. این در حالی است که در مواقع نمای رنگ مشکی، پنل های OLED کاملا خاموش می شوند و این در مصرف انرژی صرفه جویی بزرگی ایجاد می نماید.

بنابراین اگر از تمام شدن شارژ زودهنگام گوشی خود خسته شده اید، پیشنهاد می گردد گوشی هایی تهیه کنید که نمایشگر آن ها از نوع pOLED است.

5. قیمت پایین

برای بسیاری از کاربران مهم است که گوشی تازهی که خریداری می نمایند، قیمت مناسبی داشته باشد. pOLED یکی از همین فناوری هاست که در عین مجذوب کنندهیت، آنقدر ارزان هست که کاربران بتوانند بدون نگرانی، یک سری از گوشی های مجهز به آن را خریداری نمایند.

نکته ای که وجود دارد این است که قیمت پایین پنل های pOLED، به خاطر هزینه ساخت پایین آن هاست. چرا که هزینه ساخت همان لایه پلاستیکی زیری، به مراتب کمتر از هزینه فراوری شیشه است. از طرفی نمایشگرهای pOLED اجزای کمتری برای فراوری احتیاج دارند چرا که دیگر احتیاجی به بک لیت یا لایه لمسی نیست.

همین قابلیت باعث شده شرکت های فراورینماینده گوشی هوشمند هزینه کمتری برای ساخت یا خرید این پنل پرداخت نمایند و در نتیجه قیمت پایین تری هم برای گوشی های خود در نظر بگیرند. البته چون این پنل ها غالبا در گوشی های بالارده مورد استفاده قرار می گیرد، شرکت ها معمولا هزینه بالایی را از کاربران دریافت می نمایند اما به مرور زمان که این فناوری به بلوغ کافی برسد، قطعا بهای یک گوشی به مراتب کمتر خواهد شد. در حال حاضر، هزینه ساخت این پنل ها پایین است اما به علت به کار گرفته شدن در گوشی های بالارده، این مزیت خیلی به چشم نمی آید.

چرا نباید به سراغ پنل های pOLED رفت؟

اما پنل های pOLED هم مثل هر نوع پنل دیگری، ضعف های خاص خود را دارد که باعث می گردد کاربران یا شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند خیلی به استفاده از آن تمایل نشان ندهند. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. آسیب پذیر در برابر خط و خش

همانطور که در بالا هم گفته شده، نمایشگرهای pOLED در برابر ضربه شاید مقاومت خوبی داشته باشند اما خط و خش نه! این پنل ها به خاطر انعطاف بالایی که دارند، شاید نشنمایند اما اگر اجسام تیز مانند سوییچ، سوزن و… را در مجاورت آن ها قرار دهید، به احتمال زیاد با خط و خش روبرو می شوند

بیس پلاستیکی این پنل ها به مرور زمان می تواند در برابر خط و خش و آسیب های این چنینی صدمه ببیند. به خصوص اگر درون جیب خود، اجسام تیزی داشته باشید. البته می توان این نکته منفی را با خرید یک برچسب محافظ صفحه کاملا رفع کرد چون در این صورت هر آسیبی که به پنل وارد گردد، دفع خواهد شد. اما به صورت کلی این پنل ها چنین ضعفی را در مقایسه با پنل های OLED شیشه ای دارند.

2. پیکسل سوختگی

معمولا پیکسل سوختگی زمانی اتفاق می افتد که گوشی یک تصویر ثابت را برای مدت زمان طولانی به نمایش بگذارد. این اتفاق سبب می گردد یک سایه دائمی روی نمایشگر ایجاد گردد. یک سری از نمایشگرهای OLED با فناوری های خاص کمتر از این مشکل رنج می برند اما یک سری دیگر، در صورتی که یک رنگ ثابت را برای مدت زمان زیادی نشان دهند، خیلی زود دچار این مشکل می شوند.

شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند با به کار گرفتن فناوری های مجذوب کنندهی نظیر تغییر پیکسل، توانسته اند تا حدودی مشکل یادشده را رفع نمایند اما کاربرانی که زیاد از گوشی خود استفاه می نمایند، همچنان در طول زمان دچار این مشکل می شوند. زمانی هم که این اتفاق رخ دهد، دیگر راهی برای بهبود اوضاع وجود ندارد مگر اینکه کاربر نمایشگر را به صورت کلی تعویض کند که این کار هزینه های گزافی را در پی خواهد داشت.

چه گوشی هایی نمایشگر pOLED دارند؟

از جمله گوشی های مجهز به این پنل می توان به مدل های زیر اشاره نمود که بسیاری از آن ها گوشی های قدیمی هستند و معمولا بیشتر شرکت ها برای گوشی های تازه از این پنل استفاده نمی نمایند.

  • موتورولا اج 30 لایت
  • گوگل پیکسل 4
  • گوگل پیکسل 4 XL
  • LG Velvet
  • موتورولا موتو ریزر 2022
  • موتورولا اج 30 نئو
  • و…

نمایشگر pOLED؛ سخن پایانی

نمایشگر pOLED یکی از برترین پنل هایی است که شرکت های سازنده گوشی های هوشمند تا به امروز در گوشی های خود از آن استفاده نموده اند. این پنل ها به لطف زاویه دید بسیار گسترده، روشنایی مثال زدنی، کیفیت و دقت نمایش رنگ بالا، ماهیت منعطف خود و دوام استثنائی، هواداران بسیار زیادی هم دارند. به لطف این پنل هاست که فناوری هایی نظیر نمایشگر منحنی یا تاشو ممکن شده؛ فناوری های مجذوب کنندهی که امروزه نظر مثبت بسیاری از کاربران را هم به خود جلب نموده است.

با این حال، نکته جالب اینجاست که پنل های pOLED آنطور که انتظار می رفت بازخورد مثبت زیادی دریافت ننموده اند چرا که از مبنای پلاستیکی بهره می برند و در برابر خط و خش هم خیلی مقاوم نیستند؛ یعنی در برابر شیشه، عملکرد ضعیف تری دارند. بعلاوه در طول زمان هم شاید از مجذوب کنندهیت آن ها کاسته گردد. کاهش کیفیت یا پیکسل سوختگی یا سو سو زدن نمایشگر بعد از استفاده طولانی چیزی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد؛ از طرفی مصرف پایین انرژی، کیفیت و دقت رنگ بالا، حواشی کم و مواردی از این دست را هم نمی توان نادیده گرفت.

آیا حاضرید با علم بر مسائل و مزیت های pOLED، باز هم برای محصولی مجهز به آن هزینه کنید؟

بله

خیر

نظر دیگری دارم (کامنت کنید)

منبع: MUO

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2250

به "نمایشگر pOLED چگونه تجربه کار با گوشی ها را متحول می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگر pOLED چگونه تجربه کار با گوشی ها را متحول می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید