مذاکره با شهرداری تهران برای بهره برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی، خبرهای خوش در سال 1401
به گزارش تایمر سرگرمی، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مذاکره با شهرداری تهران برای توسعه و بهره برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی خبر داد.
دکتر منوچهر منطقی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به ساخت اتوبوس های برقی در کشور، افزود: در حال حاضر ما در پی این هستیم که با شهرداری قراردادهایی منعقد کنیم و علاوه بر آن بخش خصوصی آمادگی خود را برای نصب قوای محرکه بر روی اتوبوس های برقی اعلام کرده است.
وی با بیان اینکه در زمینه ساخت اتوبوس های برقی به جاهای نسبتا خوبی رسیده ایم، خاطر نشان کرد: در اوایل سال آینده می توانیم به طور دقیق تری بگویم که چه زمانی این اتوبوس ها به بهره برداری می رسند، ولی به طور کلی بهره برداری از این محصول در 3 ماهه دوم یا سوم سال آینده خواهد بود.
منطقی تاکرد کرد: ولی باید توجه داشت که بهره برداری از دستاوردهای این طرح کلان، مستلزم انعقاد قراردادها است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته تاکید کرد: فرآیند انعقاد قراردادهای آن را پیگیری می کنیم تا در سال جاری منعقد شود.
وی تامین اعتبارات مورد نیاز را از چالش های این طرح نام برد و یادآور شد: در حال حاضر شهرداری تهران از این محصول استقبال کرده و قرار است در فاز اول این اتوبوس در شهر تهران راه اندازی شود.
به گزارش خبرنگاران، برقی کردن خودروها از چند جهت قابل بررسی و تامل است؛ در این زمینه از همه مهمتر عامل آلودگی هوا مطرح است چراکه مخصوصا در کلان شهرهایی مثل تهران عمدتا آلودگی هوا از خودروها است و از سوی دیگر مطالعات نشان داده است که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و ذرات PPM 2.5 با بروز بیماری ها وجود دارد.
اتوبوس درون شهری، از چند جهت مورد بسیار مناسبی برای آغاز ورود به صنعت خودروی برقی است. اتوبوس در بخش عمده ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می کند، شتاب گیری میانه دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن زیاد است و توقف-حرکت زیاد دارد. همچنین زمان قابل ملاحظه ای در ابتدا و انتهای خط توقف می کند که مناسب برای شارژ کردن باتری ها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به راحتی میسر است و همچنین فضای زیادی برای جادهی تجهیزات برقی دارد.
در این راستا یکی از شرکت های فعال در این حوزه با توجه به تجربه ای که در طراحی و نمونه سازی اتوبوس هیبرید الکتریکی دارد و فعالیت های دانش بنیانی که در توسعه تجهیزات خودروهای برقی مانند طراحی و ساخت باتری پک، درایو کششی، مبدل های کمکی و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سالهای اخیر انجام داده است، توسعه قوای محرکه برقی اتوبوس درون شهری را در دستور کار قرار داد.
در یک اتوبوس برقی بیش از 60 درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است. درصورتی که در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با توجه به متعدد بودن شرکت های اتاق ساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است.
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری یکی از بخش های صنعتی و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال گذشته آغاز شد.
قوای محرکه طراحی و ساخته شده این شرکت بر روی یکی از اتوبوس ها پیاده سازی شد. در این پروژه 75 تا 80 درصد قوای محرکه الکتریکی، بومی سازی شده است.
برای تولید باتری پک های این اتوبوس اگر چه از سل های خریداری شده از خارج استفاده شد، ولی پک کردن آنها، سیستم خنک کاری و سیستم حفاظتی آن در داخل طراحی و ساخته شده است.
اتوبوس پایه این طرح نیز متعلق به شرکت زرین خودرو هست که در حومه اصفهان تولید می شود.
از جمله دستاوردهای طرح اتوبوس برقی می توان به این موارد اشاره کرد:
ردیف | دستاوردهای طرح کلان اتوبوس برقی |
1 | توسعه محصول نو با سطح داخلی سازی بالا (75%) بر اساس استانداردهای نو |
2 | طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران |
3 | برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله بر اساس تست نمونه های مختلف |
4 | فاز اول، توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) و توسعه نیازمندی های اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سال |
5 | توسعه نمونه های اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامین |
6 | انجام تست های صحه گذاری طراحی نمونه EP و تست های تجهیزات و قطعات در فاز اول |
7 | طراحی و توسعه پلت فرم نوآورانه سبک وزن |
8 | در بر داشتن فعالیت های توسعه خط تولید و زنجیره تامین |
9 | رسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در طی کمتر از دو سال و نیم |
10 | هزینه های سرمایه گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از 150 میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (35 درصدی) و سر به سر سرمایه گذاری کوتاه (سه ساله) |
11 | قیمت تمام شده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی |