عکسی که جیمز وب از دورترین و قدیمی ترین کهکشان گرفت ، این نور 13.4 میلیارد سال سفر کرد!

به گزارش تایمر سرگرمی، تصویر ژرف از فضا، لکه ای قرمز را نشان می دهد و این لکه سرخ کهنسال ترین کهکشانی است که تا کنون دیده شده است.

عکسی که جیمز وب از دورترین و قدیمی ترین کهکشان گرفت ، این نور 13.4 میلیارد سال سفر کرد!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس الرت، یک لکه قرمز که در پس زمینه تصویری ژرف از فضا کمین نموده، اکنون به عنوان یکی از قدمی ترین کهکشان های شناخته شده در کیهان تایید شده است.

این کهکشان مِیسی (Maisie) نام دارد، و تجزیه و تحلیل طیف سنجی تایید نموده که تلسکوپ فضایی جیمزوب این جرم را 390 میلیون سال پس از انفجار بزرگ رصد نموده است. اگرچه این آن قدرها هم که دانشمندان در ابتدا فکر می کردند به شروع دنیا نزدیک نیست، اما اکنون این کهکشان یکی از کهن ترین کهکشان های تاییدشده در کیهان است.

به گفته تیمی تحقیقاتی به سرپرستی پابلو آرابال هارو ستاره شناسی از بنیاد ملی علوم ایالات متحده NOIRLab، نتایج این مطالعه به تایید این ایده که دنیا در شروع پرجمعیت تر از چیزی بوده است که ما فکر می کردیم، یاری می نماید.

استیون فینکلشتاین، ستاره شناس از دانشگاه آستین تگزاس می گوید: نکته هیجان انگیز در خصوص کهکشان میسی این است که این کهکشان یکی از اولین کهکشان های دور شناسایی شده به وسیله جیمزوب است، و از این مجموعه، اولین کهکشان است که از نظر طیف سنجی تایید شده است. این کهکشان به نام دختر او میسی نام گذاری شده که در روز تولدش کهکشان کشف شد.

برترین ابزاری که در حال حاضر برای شناسایی بازه زمانی ظهور کهکشان ها در کیهان داریم ردشیفت یا انتقال به سرخ (redshift) است. از آن جایی که دنیا با سرعتی شتابان در حال انبساط است، به نظر می رسد که بیشتر اجرام در خارج از کهکشان ما در حال عقب نشینی هستند. هر چه نور برای رسیدن به ما مسافت دورتری را طی کند، این طور به نظر می رسد که اجرام دورتر با سرعت بیشتری از ما دور می شوند. این امر منجر به کشیده شدن نور یا تغییر رنگ به سمت طیف قرمز می گردد. طول موج بلندتر و به قسمت های قرمزتر طیف نزدیک می گردد. با استفاده از حرف z برای توصیف این پدیده، ستاره شناسان از معیارهای انتقال به سرخ برای مشخص زمان تابش نور استفاده می نمایند.

جیمزوب ابزار قدرتمندی است که دنیا را در این طول موج های فروسرخ مطالعه می نماید. به همین علت است که دانشمندان از آن برای نگاه کردن عمیق تر به کیهان اولیه به کار می گیرند. اما بیش از یک راه برای محاسبه z وجود دارد. هنگامی که فینکلشتاین و تیمش برای اولین بار اطلاعاتی درباره کهکشان میسی منتشر کردند، از تخمین انتقال به سرخ بر اساس نورسنجی استفاده کردند. آن ها به z~12 رسیدند و این بدان معناست که طبق نتایج آن ها، کهکشان میسی در حدود 366 میلیون سال پس از انفجار بزرگ مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید:

  • عکس | لویاتان کیهانی که تلسکوپ هابل ثبت کرد | این خوشه بزرگ ستاره ای چقدر از ما فاصله دارد؟

برای اصلاح این نتیجه، تیم با استفاده از ابزار طیف نگار فروسرخ یا NIRSpec جیمزوب، که نور را برای تجزیه و تحلیل دقیق تر به طول موج های مختلف نزدیک به فروسرخ تقسیم می نماید، آنالیز ها را ادامه دادند. داده های این ابزار، انتقال به سرخ را به z=11.4 تغییر داد و این یعنی کهکشان حدود 390 میلیون سال پس از انفجار بزرگ مشاهده شده است. یعنی نور کهکشان میسی حدود 13.4 میلیارد سال سفر نموده تا تلسکوپ جیمزوب تصویر آن را ثبت کند.

این تحقیق در Nature منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1402 بروزرسانی: 25 مرداد 1402 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2256

به "عکسی که جیمز وب از دورترین و قدیمی ترین کهکشان گرفت ، این نور 13.4 میلیارد سال سفر کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکسی که جیمز وب از دورترین و قدیمی ترین کهکشان گرفت ، این نور 13.4 میلیارد سال سفر کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید