زارعان کردستانی نسبت به مبارزه با علف های هرز و سن غلات اقدام کنند

به گزارش تایمر سرگرمی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به تنش های جوی و دمای بالای هوا زارعان استان هرچه سریع تر با مشورت کارشناسان سازمان اقدام به مبارزه با سن غلات و علف های هرز کنند.

زارعان کردستانی نسبت به مبارزه با علف های هرز و سن غلات اقدام کنند

فریدون حامدی گفت: کشاورزان استان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و یا کلینک های گیاه پزشکی سم مناسب را برای مبارزه با علف های برگ پهن و نازک برگ تهیه کنند و در اسرع وقت اقدام به سم پاشی کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: علف های هرز علاوه بر جذب رطوب خاک و مواد غذایی، میتواند منبعی برای آفات و بیماری ها در مزارع گندم و جو باشند.

به گفته او بیش از 630 هزار هکتار از اراضی استان کردستان در سال جاری تحت کشت گندم و جو میباشد 90 درصد این اراضی بصورت دیم کشت شده و در حال حاضر بیشتر مزارع گندم و جو استان در مرحله پنجه قرار دارند.

حامدی می گوید: بهترین زمان برای کنترل موثر آفت سن گندم در این مرحله (سن بصورت مادر) می باشد و توصیه بر این است که قبل از تخم ریزی ابن ابن آفت و تکثیر آن سمپاشی انجام شود. برای کنترل علف های هرز نیز تا مرحله بند دوم ساقه گندم فرصت سمپاشی در مزارع وجود دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:با توجه به پایش هایی که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در مزارع گندم و جو انجام داده اند، احتمال طغیان سن در مزارع گندم و جو استان پیش بینی شده است.

او گفت: کشاورزان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی استان نسبت به مبارزه با سن غلات اقدام کنند.

حامدی می گوید: باید سم پاشی مزارع گندم و جو برای جلوگیری از تخم ریزی سن مادر و طغیان سن در زمان مناسب و با مشورت کارشانسان و تخصصین صورت بگیرد.

او گفت: دمای بالای هوا در این مدت باعث افزایش جمعیت سن شده و باید کنترل سن غلات در مرحله سن مادر از اولویت های زارعان استان باشد.

خبرنگاران کردستان سنندج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: funtimer.ir شناسه مطلب: 2041

به "زارعان کردستانی نسبت به مبارزه با علف های هرز و سن غلات اقدام کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زارعان کردستانی نسبت به مبارزه با علف های هرز و سن غلات اقدام کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید